بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پس از ارائه گزارش دستگاه‌های مرتبط در خصوص تامین گندم کشور و اقدامات صورت گرفته برای تداوم خودکفایی و ارائه به صرفه‌تر نان به مردم، قیمت خرید تضمینی گندم که پیش از این در شورای اقتصاد مورد تایید قرار گرفته بود، برای سال زراعی آینده، ۴ هزار تومان تعیین شد.
در حالی که به هفته‌های منتهی به انتخابات ۱۳ آبان‌ماه در آمریکا نزدیک می‌شویم، گمانه‌زنی‌ها درباره پیروز این رقابت نفس‌گیر و پیامدهای آن در بورس‌ها و اقتصاد جهان و از جمله اقتصاد ایران نقل محافل رسانه‌ای است. سوالاتی از قبیل آنکه آیا روند قیمت‌ها در بورس می‌توانند نقش قهوه ته فنجان را بازی کنند که مشخص کنند برنده انتخابات کیست؟
نقش کلیدی حقوقی‌ها در اقتصاد ایران موضوعی است که در این روز‌های پرتنش بورس، زیاد راجع به آن صحبت می‌شود، اما همانطور که گفته شد کارکرد اقتصادی این طیف تنها مختص به بازار سهام نیست. آنقدر که نقش حقوقی‌ها در اقتصاد ایران برجسته است؛ نقش حقیقی‌ها تعیین کننده نیست.
با شروع معاملات امروز شاخص کل بازار ۲۴ هزار و ۵۶۷ واحد افت داشت. اما چرا بازار روز اول پاییز را این‌گونه شروع کرد؟

در معاملات امروز رقم خورد

تداوم روند نزولی بازار سهام

شاخص کل بورس در ادامه روند ریزشی روزهای اخیر،در شروع معاملات امروز به روند کاهشی خود ادامه داد و با ۲۴ هزار واحد افت به یک میلیون و ۵۷۱ هزار واحد رسید.
اولین تحرکات بازار امروز بورس

ادامه فشار عرضه در نمادهای شاخص‌ساز

در مرحله پیش گشایش امروز بازار سهام فشار عرضه در نمادهای شاخص‌ساز ادامه دارد و همچنین نمادهای خودرویی و بانکی مانند وتجارت و خگستر بیشترین عرضه را دارند.
یک تحلیلگر بازارهای مالی درباره آینده بورس تا پایان دولت روحانی گفت: تا پایان این دولت رشد شارپی مجدد امکان‌پذیر است. قیمت ارز، تورم، نقدینگی و تقاضای بیش از حد محرک‌های بازار سهام هستند. در این میان اگر قیمت ارز به شدت بالا رود، در گروه‌های صادراتی رشد چشم‌گیری خواهیم داشت.
شاخص کل بورس تهران دیروز یکشنبه با ثبت دهمین ریزش بزرگ در سال جاری، ۸/ ۲ درصد نزول کرد و به کانال یک میلیون و ۶۵۲ هزار واحدی وارد شد تا اثر سندروم یکشنبه‌ها بر بورس به طور جدی احساس شود.
پاییز زودتر به بورس رسید

هراس در بازار سرمایه

امروز حتی اگر معجزه در بورس رخ دهد بازهم بازدهی ماهانه نمی‌تواند حتی به نمره صفر برسد، زیرا در حال حاضر رقم شاخص کل با آخرین عدد شاخص در ماه قبل حدود ۱۰۵ هزار واحد فاصله دارد.
انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، گام بزرگی برای متعادل کردن بورس به شمار می‌رود که به نظر کارشناسان با اجرایی شدن آن، هیجانات بازار کنترل و صف‌های فروش جمع می‌شود و رونق دوباره به بورس باز می‌گردد.
گروهی از تحلیلگران باور دارند بورس، تورم انتظاری را در خود انعکاس می‌داد و اکنون که بازار سهام سیر نزولی گرفته است، می‌تواند نشان دهنده تعدیل انتظارات تورمی باشد. این موضوع موجب شده بود که دسته‌ای از فعالان عنوان کنند، کاهش بورس در نهایت منجر به افت قیمت دلار خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وزارت تعاون باید گزارشی از نحوه هزینه کرد ۷ هزار میلیارد تومان حاصل از عرضه اولیه سهام شستا در بورس ارائه کند، می‌گوید علیرغم اینکه این وزارتخانه از سامانه شفافیت رونمایی کرده اما حقوق و دریافتی مدیران آن همچنان مبهم است.
اوراق اختیار فروش تبعی، قراردادی است که شرکت‌های فعال در بازار سرمایه برای حفظ دارایی سهام خود و حمایت از سهامداران منتشر می‌کنند.