پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش سوم

ثبات بخشی به بازار ارز مهم ترین خواسته فعالان بازار سرمایه از رئیس جمهور منتخب

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: رئیس جمهور بعدی باید بتواند با رفع موانع، تولید، فعالیت سازنده و اشتغال در کشور را فراهم کند. زیرا بازار سرمایه آیینه واقعی بخش‌های اقتصادی است که اگر مشکل سایر بازارها رفع شود؛ این بازار امکان رشد پیدا می‌کند.
تصویر ثبات بخشی به بازار ارز مهم ترین خواسته فعالان بازار سرمایه از رئیس جمهور منتخب

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: رئیس جمهور جدید باید با تفکرات چپی و گرایش نظام دولتی و تمرکزگرا را از دولت خود پاک کند. رئیسی از قشر اصولگرا است که به صورت سنتی با دولت روحانی که تفکر چپ دولتی داشته؛ متفاوت است.

دارابی تصریح کرد: دولت روحانی سعی در قیمت‌گذاری دستوری و پرهیز از اصل 44 خصوصی سازی داشت که باعث شد تولید به مرحله لازم نرسد؛ وضعیت اقتصادی کشور دچار مشکل شده و مردم تحت فشار باشند.

وی افزود: رئیس جمهور جدید باید خرده تفکرات چپ را کنار گذاشته و شرایط را به سمت تولید و رونق اقتصادی هدایت کند. حذف قیمت‌گذاری دستوری و سپردن قیمت‌ها به بازارهای بورس کالا و انرژی، کاهش نرخ سود بانکی، حمایت از تولید، ایجاد اشتغال و مهار رشد نقدینگی و تورم از جمله اقدامات مهم رئیس جمهور هشتم است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: رئیس جمهور بعدی باید بتواند با رفع موانع، تولید، فعالیت سازنده و اشتغال در کشور را فراهم کند. زیرا بازار سرمایه آیینه واقعی بخش‌های اقتصادی است که اگر مشکل سایر بازارها رفع شود؛ این بازار امکان رشد پیدا می‌کند.

دارابی گفت: ثبات بخشی به بازار ارز از مهم ترین مسائلی است که باید رئیس جمهور منتخب در نظر‌داشته و اختلاف میان ارز نیما و بازار آزاد را حذف کند؛ زیرا به دلیل این شرایط صادرات کنندگان به سختی مشغول فعالیت می‌باشند و در واقع جریمه پرداخت می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ماهیت جناح اصولگرا با اصلاح طلب در حوزه اقتصادی متفاوت است. جناح اصلاح طلب در 8 سال گذشته اقتصاد دولتی را پیگیری کرده؛ اما اصولگرایان باید از افزایش مالیات‌ها پرهیز کنند و به سمت رونق اقتصادی حرکت کنند. البته در ایران احزاب واقعی وجود ندارد و تمایز این جناح بندی‌ها دشوار است.

307393