رییس سازمان بسیج مستضعفین ضمن تاکید بر اینکه بسیج در عرض هیچ دستگاه و وزارتخانهای نیست ،گفت: عزم سازمان بسیج این است که با همافزایی با آموزش و پرورش به دنبال مردمیسازی فرهنگ باشد.
سالهاست که با سیر صعودی بازنشستگی معلمان، بحران کمبود معلم در کشور به صدا درآمده و پیش بینیها نشان میدهد که تعداد بازنشستهها در آموزش و پرورش در سالهای 1400 و 1401 به اوج خود خواهد رسید. بر اساس پیشبینی سازمان برنامه و بودجه، جمعیت بازنشستگان آموزش و پرورش تا سال 1406، 46هزارو272 نفر خواهد بود که حدود 71درصد از این تعداد قبل از سال 1402 بازنشسته خواهند شد!
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ورود سویه جدید کرونا به کشور گفت: طبق نظرات کارشناسی، آسیب تعطیلی آموزش حضوری کمتر از آسیب کرونا نبود به همین دلیل با مدیریت خوب و رعایت پروتکل ها می توان آموزش های حضوری مدارس را ادامه داد.
مساله دیگری که وضعیت آموزش و پرورش را به چنین روزی انداخت، فرعی شدن موضوع آموزش عمومی بود. البته همیشه در گفتار بر اهمیت آن تاکید میشد، ولی در عمل آموزش و پرورش در حاشیه بود. نمونه آن در انتخاب وزیر بود.
رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید براینکه معلمان هر پنج سال رتبهبندی میشوند، گفت: با قانون رتبه بندی به حقوق تمام معلمان حداقل 700 تا 800 هزار تومان اضافه خواهد شد.
در یادداشت دیروز به نقش منفی مدارس غیرانتفاعی در ایجاد این وضع اشاره شد. برخی نقد کردند که در جوامع دیگر هم این مدارس هست درحالیکه نظام آموزشی خوبی دارند. در پاسخ باید گفت بله پیش از انقلاب هم مدارسی چون هدف، خوارزمی، هشترودی، البرز و... بودند و البته مدارس دولتی هم بودند.
همواره از نمایندگان مجلس قانونگذار انتظار است که مصوبات آنها پشتوانه عقلانی و علمی داشته باشد و از نظرات کارشناسان، دانشگاهیان و متفکران جامعه کمک بگیرند. صرفا اینگونه نباشد که افرادی در کمیسیونها بنشینند، مطالبی را مطرح کنند و یکطرفه تصویب و تبدیل به قانون کنند. ما به عنوان اقشار دانشگاهی بسیار خرسند و خوشحال هستیم که معلمان عزیز کشورمان، با وحدت، همدلی و با پیگیریهای مداوم به خواسته خود در جهت احقاق رتبهبندی معلمان و افزایش حقوق دست پیدا کنند و بدون ترید موافق افزایش حقوق و بهبود شرایط معیشتی همکاران خود در آموزش و پرورش هستیم.
از زمانی که در سند تحول بنیادین حرف از نظام رتبه بندی معلمان برای ارتقا صلاحیت های حرفه ای معلمان شد تا امروز که دیگر لایحه رتبه بندی در مجلس تصویب شده است، فراز و نشیب های بسیاری طی شده است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه درخصوص جذب معلمان هماهنگی لازم بین سازمان امور اداری و استخدامی و آموزش و پرورش صورت گیرد گفت: توصیه می کنیم دبیران براساس مدارک تحصیلی و تجاربشان جذب و به کارگیری شوند تا هم نیازهای مدارس برطرف شود و هم نیروی انسانی این وزارتخانه ساماندهی شود.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان خرید خدمات آموزشی به اندازه معلمان پیمانی و رسمی کار تدریس را انجام میدهند، اما میزان دریافتی آنان بسیار کم است.
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شاید رتبه بندی معلمان نتواند صد در صد خواسته های فرهنگیان را برآورده کند تاکید کرد اما با اجرای این قانون بخش عمده ای از مطالبات این قشر زحمتکش برآورده خواهد شد.
این روزها اعتراضات سراسری آموزگاران توجه همگان را به خود جلب کرده است؛ اعتراضاتی که سراسری، بسیار آرام و مدنی برگزار میشود و خواسته اصلی آنان نیز همسانسازی با حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها طبق یک نسبت معین است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای طرح رتبهبندی معلمان و همسانسازی حقوق معلمان آغاز میشود، گفت: عدالت آموزشی در دولت سیزدهم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
علیرضا حاجیان زاده، اظهار کرد: به منظور رسیدگی به مسائل مربوط به انتقال مهدهای کودک، کمیته انتقال مهدهای کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش در ستاد کشوری و کارگروههای انتقال استانی تشکیل شده است.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برخی جزئیات رتبهبندی معلمان ابتدا در آئین نامه اجرایی دولت مشخص خواهد شد و سپس در هیات تطبیق مصوبات تعیین تکلیف می شود.
در صحن علنی مجلس ضمن تعیین شاخص ها و امتیازات در فرآیند رتبه بندی معلمان، مقرر شد که دوره های ضمن خدمت تربیت دبیر، سنوات تحصیلی، مدیریتی و دانشگاه های تربیت دبیر و معلم نیز جزء این شاخص ها قرار بگیرند.
صباغیان در جریان بررسی لایحه رتبه بندی معلمان درمجلس؛
نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروهای خدماتی آموزش و پرورش هم چشم انتظار اند، گفت: این افراد با حداقل حقوق کار میکنند و باید تدبیری برای حمایت از آنان اتخاذ شود.