فروش سوالات کنکور از ٤٠ تا ۱۵۰میلیون با ارز دیجیتال

گزارش میدانی از این واقعیت حکایت می‌کند که سوالات کنکور که در دو نوبت دی امسال و تیر سال آینده برگزار می‌شود، از ۴۰ تا ۱۵۰میلیون تومان در حال معامله است؛ آن هم با ارز دیجیتال.
تصویر فروش سوالات کنکور از ٤٠ تا ۱۵۰میلیون با ارز دیجیتال

به گزارش سایت خبری پرسون، در گفتگو با تعدادی از کسانی که مدعی فروش سوالات کنکور دی‌ماه۱۴۰۲ هستند، تلاش شده است شیوه‌های افشای سوالات، قیمت‌ها و راه‌های دستیابی آن‌ها به سوالات کنکور و نحوه تقلب را افشا کنیم. در هر کانال فروش، تعدادی فیلم از سال‌های قبل و لحظه شروع کنکور منتشر شده است تا صداقتشان هم ثابت شود.

واقعا دیگر هیچ‌چیز مثل سابق نیست. نه سواد آدم‌ها، نه مدرک‌شان و نه حتی مزه و برکت نان‌ها. حتی سد کنکور هم دیگر آن سد ترسناک و نفوذناپذیر سابق نیست. هیمنه‌اش آب رفته، عین سد لتیان که به کف رسیده و دیگر سنگ‌ریزه‌هایش هم قابل شمارش است.

کنکور هم بی‌اعتبار شده از وقتی چوب حراج خورده و سوالاتش در بازار دست به دست می‌شود. هر چند از این سوی، تکذیب است و سازمان سنجش زیر بار هیچ سوراخ و رخنه‌ای نمی‌رود، اما کارنامه پیشین فروشندگان درخشان است و نشان می‌دهد منافذی دارد که فروشندگان هر سال برگ زرینی داشته‌اند و رتبه‌های خوب نصیب مشتریانشان کرده‌اند. البته سالانه هم از پس هر امتحانی، آلات و ادوات تقلب کشف می‌شود و تعدادی محروم می‌شوند، اما چه باک وقتی می‌توان سال آینده بهتر پیش‌بینی کرد و برنامه ریخت.

حالا، در آستانه کنکور دی‌ماه، آخرین فرصت خرید سوالات کنکور است. به همان میزان هم فرصت تکذیب وجود دارد که سوالات لو نمی‌رود. سوالات کنکور که امسال در دو نوبت دی‌ماه و تیر ماه برگزار می‌شود، از ۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در حال معامله است، آن هم با ارز دیجیتال. سال‌ها قبل، می‌گفتند طراحان سوالات کنکور و نهایی تا زمان امتحان در قرنطینه هستند، سوالات مهر و موم است و اصلا نمی‌توان به افشای آن حتی فکر کرد. حالا جریان متفاوت است. نه فقط سوالات امتحانات نهایی که سوالات کنکور همزمان با شروع امتحان منتشر می‌شود.

فروشندگان برای اثبات راستی و درستی وعده و وعیدهای‌شان، اول سوالات امتحان نهایی را منتشر می‌کنند تا حرفه‌ای بودنشان را ثابت کنند و البته در کنار آن موضوع فروش سوالات کنکور را پیش می‌برند. در هر کانال فروش، تعدادی فیلم از سال‌های قبل و لحظه شروع کنکور منتشر شده که صداقت‌شان هم ثابت شود. در گفتگو با تعدادی از کسانی که مدعی فروش سوالات کنکور دی‌ماه ۱۴۰۲ هستند، تلاش شده شیوه‌های افشای سوالات، قیمت‌ها و راه‌های دستیابی آن‌ها به سوالات کنکور و نحوه تقلب را تشریح کنیم.

در این گزارش اسامی افراد را با نام‌های مستعار و لاتین سیگما، دایگاما و کاپا می‌خوانیم که همه این اصطلاحات در ریاضی و معادلات آن کاربرد دارند. سوالات به دو شیوه و با دو قیمت به فروش می‌رسند. شیوه اول، انتشار سوال و جواب هم‌زمان با شروع جلسه کنکور است که قیمت پایین‌تری دارد، اما بسیار مرسوم است و شیوه دوم، افشای سوالات قبل از امتحان است که قیمت بالاتری دارد.

در هر دو مورد تعداد فروش پایین است و باید از قبل رزرو شود. البته در همه موارد قیمت کنکور تجربی نسبت به ریاضی و انسانی بالاتر است. شاید یک دلیل آن استقبال بالایی است که از رشته تجربی در سال‌های اخیر نسبت به دیگر رشته‌ها شده است. وجه اشتراک تمام این گروه‌ها، دیکته ضعیف آن‌ها است. تبلیغاتی که سراسر غلط دیکته‌ای و نگارشی دارد و البته چندان روی خوشی هم نشان نمی‌دهند. طبیعی است که نتوانند اعتماد کنند و راه اعلام اطلاعات را ببندند. به هر حال وضعیت دشواری دارند و باید از کسب‌و‌کارشان حفاظت کنند.

واحد فروش سیگما

سیگما، به سختی حاضر به گفتگو می‌شود. در واقع ترجیح می‌دهد حرف نزند و برای کسب هر گونه اطلاعات، ارجاعش کانال تلگرامی است. حتی سوال و جواب‌هایی که به صورت صوتی باشد را جواب نمی‌دهد و درخواستش چت به صورت مکتوب است. لیست قیمت کلید سوالات سرجلسه کنکور، رشته تجربی ۴۰ میلیون و رشته‌های ریاضی و انسانی ۳۰ میلیون تومان است که نیمی از آن به صورت پیش‌پرداخت دریافت می‌شود.

رتبه‌ای که سیگما تضمین می‌کند، زیر هزار است. برای پیش ثبت‌نام نیاز به احراز هویت است که شامل ارسال عکس برگه ثبت‌نام کنکور، شناسنامه، برگه‌ای با نوشته «برای سیگما بابت کلید کنکور ۱۴۰۲» و فیلم سلفی از متقاضی که باید اعلام کند این فیلم را برای سیگما و برای احراز هویت بابت کلید کنکور ۱۴۰۲ ضبط می‌کنم.

این احراز هویت برای تمامی فروشندگان وجود دارد و تنها نام‌شان فرق دارد. با این احراز هویت، قرار است اسنادی از شما داشته باشند تا تضمینی باشد برای قسط دوم. اما راه ساده‌تر آن است که احراز هویتی در کار نباشد. در این شرایط کل مبلغ را قبل از کنکور و با ارز دیجیتال باید پرداخت کنید. سیگما امسال برای صیانت از کلید سوالات، تعداد کمی رزرو می‌کند. ظرفیت رشته تجربی ۲۰ نفر و ظرفیت رشته انسانی و ریاضی هر کدام ۱۰ نفر است.

شیوه فروشندگان مختلف است. سیگما پاسخ‌نامه را هم‌زمان با ساعت شروع کنکور منتشر می‌کند. پس باید از هندزفری استفاده کرد. پیشنهاد خودشان استفاده از هندزفری طرح ویزا کارت است و آدرس سایتی را برای خرید معرفی می‌کنند. البته نمونه‌های دیگری هم وجود دارد که بعدا به آن و قیمت‌هایش می‌رسیم.

و، اما شیوه عمل و تقلب در سیگما. طبق تعاملاتی که با چند مراقب انجام شده، زمانی که سوالات از حالت مهر و موم خارج می‌شود، عکس سوالات برای سیگما ارسال می‌شود. او می‌گوید: «تیمی از دانشجویان برتر دانشگاه‌ها و اساتید به سرعت شروع به تست‌زنی می‌کنند و بعد از آن از پاسخ‌نامه عکاسی می‌شود.»

این عکس‌ها، از ساعت ۹ و زمانی که متقاضی سر جلسه امتحان است، به فردی که قبلا معرفی کرده‌اید ارسال می‌شود، او با هندزفری نامرئی شما تماس می‌گیرد و تماس به صورت خودکار وصل شده و پاسخ‌ها را می‌خواند. شما باید تند و تیز پاسخ‌ها را وارد کنید. سیگما خیلی روی زمان‌بندی تاکید دارد و معتقد است داشتن جواب زودتر از ساعت ۹ موجب دردسر است. البته این ارزان‌ترین قیمت در بازار است.

واحد فروش دایگاما

دایگاما پیش‌پرداختی نمی‌گیرد و کل هزینه را بعد از اعلام نتایج دریافت می‌کند. حتی وعده داده که سوالات را دو روز قبل از جلسه کلید سوالات را اعلام کند. رتبه زیر ۲۰۰ را هم تضمین می‌کند. در این واحد، سوالات کنکور تجربی، ۱۵۰ و انسانی۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته برای کسانی که مشکل مالی دارند، شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شده که در سه قسط آن را پرداخت کنند.

فروشنده دایگاما، بی‌حوصله، تلخ و کم حرف است. برای رزرو ارسال برگه ثبت‌نام کنکور و شناسنامه ضروری است. احتمال می‌دهد که دو روز قبل یا شب امتحان دفترچه سوالات همراه با پاسخ‌نامه را بدهد. اگر کسی توان حفظ جواب‌ها را داشت که چه بهتر، در غیر این صورت باید دست به دامان هندزفری و فردی مطمئن شود.

اما موضوع دریافت هزینه بعد از اعلام نتایج، کمی عجیب است، آن هم برای این بازار. یعنی احتمال اینکه شما پول را پرداخت نکنید، وجود دارد. اما فروشنده دایگاما می‌گوید: «مدارک شما دست ماست و در صورتی که پول ندهید، کارنامه شما را باطل می‌کنیم، اما اگر تسویه‌حساب کنید، مدارک شما حذف می‌شود.» منظور از مدارک همان فیلم و عکس‌هایی است که برای رزرو برای آن‌ها ارسال می‌کنید.

به سادگی می‌توانند شما را رسوا و بی‌اعتبار کنند. واحد فروش دایگاما مدعی است که ظرف چهار سال گذشته به اندازه کافی تجربه تقلب در کنکور را به دست آورده است؛ به گونه‌ای که رتبه ۸۰۰، ۲۰۰ و حتی دو رقمی داشته و در یک سال تنها ۵-۴ نفر نتوانسته‌اند رتبه و رشته دلخواه را به دست بیاورند، آن هم به این دلیل که تعدادی از سوال‌ها را بر اساس اطلاعات خودشان پاسخ داده‌اند و تابع پاسخ‌نامه نبوده‌اند.

او با دلسوزی پیشنهاد می‌کند دانش‌آموزان با سرنوشت خود بازی نکنند و فریب هر کلاهبرداری را نخورند. البته برای جلب اعتماد و بازار‌گرمی هم نه زبان‌بازی می‌کند و نه تلاشی مضاعف. او می‌گوید: «اگر خریداری، همه اطلاعات در کانال وجود دارد.»

واحد فروش کاپا

واحد فروش کاپا تضمین قبولی می‌دهد آن هم بدون پیش پرداخت. البته این یک تبلیغ اولیه است. اما پای مذاکره که پیش می‌آید، آقای کاپا می‌گوید: «پیش‌پرداخت ۹۰ میلیون تومان است و قسط دوم که ۵۰ میلیون تومان است، سه روز پس از برگزاری کنکور، دریافت می‌شود. در این شرایط همه باید احراز هویت شوند و اگر کسی جرات دارد با مدارک و فیلم و عکسی که می‌فرستد، قسط دوم را ندهد.» سوالات کنکور تجربی را تضمین می‌کند که قبل از روز کنکور برساند. آقای کاپا می‌گوید: «برای کنکور دی‌ماه ۱۴۰۲ با رابط قطعی از طرف سازمان سنجش قرارداد بسته‌ایم و احتمالا یک روز تا ۵ ساعت قبل از کنکور سوال و کلید آن را اعلام و منتشر می‌کنیم. این سوالات فقط به ۱۰ نفر و بعد از احراز هویت فروخته می‌شود.»

هندزفری نامرئی و مطمئن برای تقلب

برای خرید هندزفری دو شیوه وجود دارد. اول آنکه سایت‌هایی را معرفی می‌کنند که احتمالا مورد اعتماد خودشان هستند یا می‌توانید از بازار علاءالدین و با اطمینان از شیوه عمل آن خریداری کنید. در هر نوع هندزفری، تکه‌هایی فلز استفاده شده که عبور آن از گیت‌هایی که ظرف سال‌های اخیر کار گذاشته شده، سخت خواهد بود. اما در آستین فروشندگان برای هر مشکلی، جواب و توجیهی وجود دارد.

چنان که می‌گویند: «در هر حوزه کنکور ۵۰۰ تا هزار دانش‌آموز باید حضور داشته باشند و مجموعه این افراد باید ظرف نیم ساعت - به‌طور متوسط ۳۰ ثانیه برای هر نفر- بازرسی شوند، با روش جاسازی و روشی که برای گمراه کردن فلزیاب معرفی می‌کنیم، غیر ممکن است که جاساز شما کشف شود.» البته این فوت و فن‌ها می‌ماند برای بعد از واریز پول و به صورت خصوصی و درگوشی.

بعضی از هندزفری‌ها چنان کوچک است که داخل گوش جاساز می‌شود و درآوردن آن نیاز به موچین دارد. مدل‌ها و قیمت‌های هندزفری هم میلیونی است. تبلیغات این‌ها هم در همین کانال‌ها انجام می‌شود. مدل ویزا‌کارت با طراحی جدید که فلز کمتری در آن استفاده شده با فرکانس کنترل شده، کیفیت صدای مطلوب و شفاف‌تر و auto answer (تماس خودکار)، ۴۰۰ دقیقه‌ای ۶ میلیون تومان، ۵۰۰ دقیقه‌ای ۸میلیون تومان و ۶۰۰ دقیقه‌ای ۹ میلیون تومان است. یک هدفون نامرئی دارد که داخل گوش جای می‌گیرد. هندزفری طرح ماسک، ۳۰۰ دقیقه مکالمه مداوم ۸میلیون تومان و ۴۰۰ دقیقه مکالمه مداوم ۹میلیون تومان است.

تسهیل تقلب با معاملات دیجیتالی

معاملات، دیگر از شکل سنتی خارج شده و کار با حواله و پرداخت آنلاین هم دیگر انجام نمی‌شود، به خصوص اگر قرار باشد کار غیرقانونی انجام شود. اینجا فقط ارز دیجیتال کار می‌کند. این موضوع هم برای حفاظت از مشتریان است. البته آن زمان هم که پول را کارت به کارت می‌کردند، پیشنهادشان استفاده از کارت اجاره‌ای بود تا احتمال لو رفتن کاهش پیدا کند. به نظر می‌رسد سال گذشته بعد از کنکور چند کارت بانکی این گروه‌ها بررسی شده و مشخص شده چند نفر از دانش‌آموزان با این کارت‌ها مبادله پول داشته‌اند و مجبور به انجام کنکور مجدد شده‌اند. برای ارز دیجیتال هم صفر تا صد را خودشان معرفی می‌کنند و البته تاکید دارند از حالا کیف پول‌هایتان را شارژ کنید و همه را برای روز‌های آخر نگذارید.

اینترنت قطع شدنی نیست

در مورد قطع اینترنت دو نوع نگرانی وجود دارد که در تضاد با دیگری است. گروه اول نگران است که با عدم قطع اینترنت، باز هم تقلب شود و اعتبار کنکور زیر سوال بماند. دسته دوم که روی خرید سوالات حساب باز کرده، نگران است که با قطع اینترنت امکان تماس و ارتباط با خارج از حوزه امتحان محدود شده و از دانشگاه باز بماند. پاسخ گروه‌ها خیلی مشخص و شبیه است. «تحت هیچ شرایطی اینترنت کشور قطع نمی‌شود، چرا که قطع هر ساعت اینترنت میلیارد‌ها تومان هزینه در پی دارد. حتی احتمال استفاده از «جمر» امکان ندارد؛ زیرا استفاده از آن در مکان‌های آموزشی ممنوع است؛ چرا که باعث بیماری سرطان می‌شود.»

جمر با ایجاد پارازیت‌های خیلی قوی، هرگونه ارتباط رادیویی، تلفن همراه و... را مختل می‌کند. گروه‌ها می‌گویند: «سال گذشته هم به‌طور رسمی اعلام شد در ۲۱۰ نقطه کشور اینترنت قطع شده، اما عکس‌هایی از حوزه‌های امتحانی تهران لو رفت و مشخص شد همه بلوف بوده و تنها به شرکت‌کنندگان کنکور استرس وارد شد.»

منبع: دنیای اقتصاد

455531