اگرچه چالشهای نظام آموزشی کشور گوناگون است؛ به نظر میرسد اصلیترین دغدغه معلمان در حال حاضر قانون رتبه بندی معلمان است. اما چرا باید رتبه رتبه بندی معلمان تا امروز حل نشده باقی بماند.
از تاسیس مدرسه رازی در شهر بابک تا دبیرستان نوبنیاد اشکذر
امروز روز معلم است، روزی که با نیت قدردانی از دلسوزیها، فداکاریها و زحمات بی دریغ معلمان به نام آنان نامگذاری شد، تجلیل و تکریم و در واقع یادبود معلمان تنها به یک هفته ختم نمیشود، آنها بواسطه نقش آفرینی ماندگار خود جایی را برای همیشه در اذهان افراد برای خود تثبیت کردهاند.
اگر جایگاه و اهمیت نظام آموزشی هر کشور و نقش آن در رشد و توسعه، پیشرفت و ترقی همهجانبه زندگی شهروندان را مورد دقت وسیعی قراردهیم، در خواهیم یافت که باید قویترین، توانمندترین وزیر کابینه دولت، وزیر آموزش و پرورش باشد؛ چون بدون تردید همه کشورهای توسعه یافته از رهگذر تغییر و تحول در نظام آموزشی به رشد و ترقی و تعالی رسیدهاند.
دانش آموزان پس از تجربه آموزش مجازی اکنون به صورت حضوری به مدارس میروند، این در حالیست که آموزش غیرحضوری اثرات مخرب بسیاری مانند پرخاشگری بر رفتار و سلامت روانی دانش آموزان به جا گذاشته است.
پس از گذشت دو سال از محدودیتهای کرونایی و همزمان با بازگشایی مدارس، برخی از دانشآموزان دچار اضطراب های گوناگونی میشوند که تشخیص آن گاهی چندان راحت نیست.
یک معلم گفت: برای اجرای این طرح طی ٨ سال گذشته هیچ اقدامی انجام نشد و در ماههای پایانی در دولت به اصطلاح تدبیر نمایشی مبنی بر مسیر اجرای رتبه بندی انجام گرفت.
این روزها خبرهای کم و بیش زیادی از تنبیه بدنی دانش آموزان توسط معلمان و مربیان مدارس منتشر می شود. در یکی از خبرها، سیلی زدن معلم به دانش آموز برجسته می شود. در دیگری شکستن سر یک دانشآموز و ماجرای قیچی کردن موی دانشآموزان هم که روی آنتن شبکههای اجتماعی حسابی جولان میدهد.
آموزش حضوری مدارس، بررسی و رفع ایرادات لوایح طرح رتبه بندی معلمان و برگزاری آزمون استخدامی از جمله اقدامات و دستاوردهای مهم دولت مردمی از آغاز فعالیت تا کنون بوده است.
علیرضا رحیمی گفت: استعداد مثل دانهای است که در شرایط طبیعی و مناسب و حضور آب و خاک و نور خورشید رشد میکند. کار باغبان این است که شرایط طبیعی را فراهم کند اما این سبک از استعدادیابی که اخیراً مرسوم شده نوعی تعجیل و دستکاری و دخالت بی جهت است.