در برخی کتب درسی دانش آموزان آمریکایی مفاهیم غیر اخلاقی و پورنوگرافی وجود دارد. این مسئله موجب شده تا شمار والدینی که معتقدند کتابهای مدرسه برای کودکانشان غیراخلاقیاند و به آنها آسیب میرسانند، افزایش یابد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: معلم بیکیفیت و کمسواد آسیبزا است و از آن سو معلم با کیفیت بسیار از نداشتههای ما را جبران میکند. باید سازوکارهای لازم از سوی مراجع ذیربط فراهم شود، همه اختیار استخدام و جذب معلم در دست آموزش و پرورش نیست، معلمی که صلاحیت ندارد نباید به کلاس درس برود، اما بر اساس مصوبه مجلس به هردلیلی شماری از آنها آمدند و وارد مدارس شدند. اینها از جمله عوامل آسیبزاست که اگر واکاوی و ریشهیابی شود میتوان در بحث توسعه عدالت پیش رفت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به نظرم کار شورای عالی انقلاب فرهنگی، «فرهنگ» و کار ما «آموزش و پرورش عمومی» است و نیاز دارد در زمینه حدود فعالیت، کار تحقیقی انجام شده و همایشها برگزار شود.
بر اساس بند د تبصره ۹؛ وزارت آموزش و پرورش مجاز است با سازوکارهای تشویقی و از طریق مدارس سراسر کشور کتب درسی مستعمل، دفترچه و مجلات مصرفی در پایان هر سال تحصیلی را جمع آوری و نسبت به فروش آن ها اقدام نماید.
یکی از اساسیترین مسائلی که باید مورد توجه مسئولان آموزش و پروش و خانوادهها باشد، زمانبندی است، بهتر است آموزش مجازی بیشتر از 35 تا 40 دقیقه و حداکثر در چهار بخش زمانی در روز انجام نگیرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارس کانکسی با توجه به شرایط یک دوره زمانی و با توجه به ضرورت توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم راهاندازی شدند اما امروز تلاش دولت مردمی بر آن است تا شرایط یکسان آموزشی در سراسر کشور ایجاد کند.
رییس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری گفت: هر سال مرکز نیروی انسانی با استان ها تفاهم نامه هایی دارد تا ساماندهی نیروی انسانی به درستی صورت گیرد.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: با همکاری خوب سازمان برنامه و بودجه و خزانهداری کل کشور در تلاش هستیم تمامی پرداختهای پرسنلی و فرهنگیان تا قبل از پایان سال انجام شود.
سرپرست معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه نباید کودکان را در فضای مجازی تنها رها کرد، گفت: ممنوعیت و محدودیت باید در قالب صیانت از کودکان در فضای مجازی دنبال شود ولی آنچه به مدارس مربوط میشود، ناظر بر این است که نباید بچهها را در فضای مجازی تنها بگذاریم.
مربی امور تربیتی باید نسبت به شناخت دنیای نوجوان امروز و فناوریهای نوین، مهارت برقراری ارتباط مؤثر، مهارت سواد رسانهای و دیجیتال و دهها تکنیک و روش مجهز باشد تا بتواند نقشه تربیتی مدرسه خود را با همراهی و همکاری سایر معلمان و مربیان مدرسه طراحی و اجرا کند.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سهمیههای کنکور حذف نه؛ اما ساماندهی میشوند، عنوان کرد: در حال حاضر ۲۶ سهمیه فعال در کنکور داریم که بعضا تعدادی از این سهمیهها با هم متناقض بوده و نیازمند ساماندهی هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: فرهنگیان اعتراضات خود را در چهارچوب قانون انجام دهند تا مورد سوء استفاده مغرضان و معاندان قرار نگیرد.
معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و تجربه خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند.