محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

سلاجقه در نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار؛

دولت سیزدهم برای مقابله با گرد و غبار به تفاهم‌نامه‌ها اکتفا نمی‌کند

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط  زیست گفت: با توجه به اهمیت مقابله با گرد و غبار دولت سیزدهم خواسته به تفاهم نامه‌ها اکتفا نکنیم و باید کارها عملیاتی شود، بر این اساس به زودی کارهای عملیاتی و میدانی مقابله با گرد و غبار در عراق، سوریه و ایران آغاز می‌شود.
زلزله شدید، ساعت 23 به وقت محلی جمعه شب (دیشب) / بامداد امروز شنبه به وقت تهران ، در منطقه الحوز در جنوب غرب مراکش (مغرب) روی داد. زلزله 7 ریشتری و در عمق 8 کیلومتری زمین اعلام شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه پس از انقلاب صنعتی دخالت‌های انسانی موجب از بین رفتن ثبات در کره زمین شده است، اظهار کرد: توفان‌های ماسه و گرد و غبار به علت دخالت‌های انسانی در سال‌های اخیر شدیدتر شده است.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار باران و رعد و برق در برخی استان‌ها همچنین افزایش دما در بیشتر مناطق کشور تا فردا (۱۵ شهریور) خبر داد. هشدار مجدد هواشناسی برای طوفان شن در ۳ استان کشور صادر شد.
در پی اظهار نظر نماینده موافق احداث پتروشیمی در حریم تالاب بین‌المللی میانکاله در مورد موافقت رییس سازمان حفاظت محیط زیست با این پروژه جنجالی، روابط عمومی این سازمان اعلام کرد که «هر گونه ادعا در خصوص رفع ابهامات این پروژه تکذیب می‌شود.»
سازمان هواشناسی نسبت به وقوع توفان گرد و خاک و شن در مناطق مستعد سه استان هشدار داد و بر ضرورت خودداری افراد سالمند و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی و قلبی از رفت وآمدهای غیر ضروری توصیه کرد.
مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینکه این سازمان برای صید ترال مجوزی صادر نکرده است، اظهار کرد: تنها صید میگو برای صیادان محلی و در بازه زمانی محدود مقدور است.
روزنامه شرق گزارش داد

داستان تکراری بوی بد پایتخت

دی‌ماه سال 97 برای اولین بار بویی نامطبوع سراسر شهر را پر کرد؛ بویی که در سال‌های بعد هم تکرار شد و بیشتر در فصل‌های سرد ‌سراغ تهران می‌آمد‌. اما آنچه بیشتر شهروندان تهرانی را نگران می‌کرد، مشخص‌نبودن منشأ این بو بود‌. گزینه‌های زیادی مطرح شد، اما پژوهشگران نمی‌توانستند درباره دلیل قطعی آن اظهارنظر کنند. حالا دو سالی است که خبری از این بوی نامطبوع در تهران نیست، اما پرونده آن نیز بسته نشده است.
محمد درویش، کارشناس محیط زیست گفت: اگر آب به این صنایع برسند دیگر اصفهان جایی برای نفس کشیدن ندارد. آوردن آب دریای عمان به اصفهان مثل کوبیدن آخرین میخ به تابوت دیاری است که به دیار نصف‌جهان معروف بود و مهمانپذیر درجه یک ایران بود و با تکیه بر جذابیت های منحصر به فرد می‌توانست پول پایدار تولید کند و ارزش‌های معنوی و تاریخی از جمله نقش جهان و ... درون آن است که از دست می‌رود. جاییکه آلوده شدید باید دیگر کسی در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند. شهرک سلامت اصفهان هم از منطق کاری خارج می شود.
سازمان هواشناسی هشدار داد؛

احتمال آبگرفتگی معابر در ۹ استان کشور

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر در ۹ استان همچنین وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در شش استان هشدار داد.
قرار است آب دریای عمان به سمت اصفهان برای تأمین نیاز صنایع بزرگ، انتقال یابد. این کار با سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولاد و ذوب‌آهن انجام خواهد شد؛ موضوعی که وزیر صمت آن را اعلام کرده و گفته این پروژه تا یک سال دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید. ممکن است با بهره‌برداری از این پروژه، تولیدات محصولات صنایع فولادی افزایش یابد، اما باید آثار آن بر محیط‌زیست نیز بررسی شود.