محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد از امروز تا سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور جو آرامی حاکم است و با توجه به پایداری و سکون هوا،‌ غلظت آلاینده‌های جو در شهرهای صنعتی و ‌پرجمعیت افزایش می‌یابد.
بر اساس پیش‌بینی سامانه‌های جهانی ۶ استان و 16 شهرستان طی ۵ روز پیش رو بارش برف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه خواهند کرد.
رئیس مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه در سال 1401 تعداد 138 روز آلوده را سپری کردیم، گفت: از این تعداد 120 روز آلوده مربوط به آلودگی‌های گردوغبار و 18 روز آلوده نیز مربوط به آلایندگی‌های دی‌اکسیدگوگرد بوده است. البته باید در نظر داشت که بیشترین آلودگی‌ها از سوی نیروگاه حرارتی شازند به دلیل مازوت‌سوزی اتفاق افتاده است.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست کشور بر لزوم افزایش منابع اعتباری محیط زیست در بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد و گفت: افزایش ضریب حفاظت محیط زیست نیازمند رشد منابع اعتباری و بودجه است.

واقعیت آن است که مساله بحران‌ها و نگرانی‌های محیط‌زیستی در نهایت زمانی حل خواهند شد که سیاست‌های حفاظت از محیط‌زیست متضمن حداکثرسازی مطلوبیت افراد و بنگاه‌ها باشد. این امر نیز تنها زمانی ممکن می‌شود که سطح تکنولوژی تولیدی ارتقا پیدا کند. ارتقای سطح تکنولوژی درست همان چوب جادویی است که در دو قرن اخیر معجزات اقتصادی را ممکن کرده ‌است. همان معجزاتی که دو قرن پیش تنها در داستان‌های تخیلی ممکن بود و اکنون به‌عنوان داشته‌های بدیهی بشر قلمداد می‌شود.
یک قلاده گرگ خاکستری که در استخر ذخیره آب کشاورزی شهر مریانج، همدان سقوط کرده بود، از مرگ نجات یافت و به زیستگاه خود بازگشت.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند با بیان اینکه مورد مثبتی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان نهاوند مشاهده نشده است، گفت: لازم است دستگاه‌های عضو ستاد پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شهرستان برای مقابله با این بیماری در آمادگی کامل باشند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از احتمال هجون ملخ‌های صحرایی خبر داد و گفت: در این راستا ضمن دیده‌بانی و ردیابی این آفت تامین تجهیز ادوات، سموم و سمپاش در دستور کار قرار گرفته است.
تالاب بین المللی زریوار از مهمترین منابع آبی و یکی از زیستگاه های مهم استان برای زیست پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و به دلیل نیزارها، تغذیه مناسب و از همه مهمتر فرهنگ غنی حفاظت محیط زیست مردم مریوان؛ بهشت پرندگان و از امن ترین زیستگاه ها برای پرندگان در کشور محسوب می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز گفت: با هدف پایش واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی این شهرستان از کارخانجات صنعتی سوسیس و کالباس بازدید به عمل آمد و مولفه‌های رعایت ضوابط بهداشتی و محیط زیستی در این کارخانجات مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست :

لزوم همکاری جهانی برای رفع مشکلات محیط زیستی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم همکاری جهانی برای رفع مشکلات محیط زیستی اظهار کرد: ما اعتقاد داریم که مجموعه «یونپ» باید هم به‌صورت بین‌المللی و هم به‌صورت منطقه‌ای تکلیف خودش را برای همه کشورها با توجه به پتانسیل‌های موجود انجام دهد.

کارشناس هواشناسی درباره وضعیت جوی کشور گفت: امروز در تهران شاهد وزش باد، شدت گرفتن ابر‌ها و احتمال بارش باران خواهیم بود. برای استان‌های گیلان و شمال غرب کشور نیز هشدار نارنجی صادر شده است.
سنجش کیفیت هوا امروز (‌یکشنبه) در ساعات منتهی به صبح با قرار گرفتن روی شاخص ۱۱۳ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.