محیط زیست

با پرسون از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس محیط زیست باخبر شوید.

روزنامه واشنگتن پست در‌گزارشی به گرما و رطوبت «غیرقابل تحمل» منطقه خلیج فارس پرداخته است. در این گزارش آمده است که با گرم شدن کره زمین، انتظار می‌رود مناطق اطراف منطقه خلیج فارس به طور فزاینده‌ای غیرقابل تحمل شوند و گرمای طاقت‌فرسا در آنجا افزایش پیدا کند.
وضعیت جوی استان تا چند روز آینده آسمان صاف تا کمی ابری و در ساعات بعدازظهر افزایش سرعت باد، در بخش‌های جنوبی استان همراه با غبار محلی و در ارتفاعات در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
معاون محیط زیست دریایی حفاظت محیط زیست گفت: تبخیر در این تابستان بسیار شدید است و ممکن است شرایط دریاچه ارومیه تا پاییز از این هم بدتر شود اما از اواسط پاییز بارندگی‌ها مجدداً آغاز می‌شود و در نتیجه دریاچه خشک نخواهد شد.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار باران در برخی مناطق کشور طی امروز و فردا و نیز خیزش گرد و خاک در برخی نقاط شرقی و مرکزی کشور طی ۵ روز آینده خبر داد.
با انجام تحقیقات و بررسی مناطق خاصی از کره زمین در فصل گرما یا مناطق گرمسیری دانشمندان و پژوهشگران دانشگاهی به این نتیجه رسیدند که افزایش گرمای هوا باعث افزایش جرم و جنایت از جمله قتل می‌شود. نتایج چند تحقیق نشان می‌دهد افزایش گرما علاوه بر آتش‌سوزی‌های گسترده باعث افزایش میانگین جرم و جنایت در جهان شده است.
دیده بان آب و هوای کوپرنیک وابسته به اتحادیه اروپا امروز(سه شنبه) اعلام کرد که ماه جولای ۲۰۲۳ میلادی به عنوان «گرمترین ماه» در طول تاریخ سراسر جهان ثبت شده است.
از ۱۶ تا ۱۸ مرداد ماه امسال

هشدار هواشناسی؛ سیل در راه است

سخنگوی صنعت آب کشور نسبت به خطر سیل و وقوع بارش‌های رگباری و با شدت بالا در تهران و تعدادی از استان‌های کشور و جاری شدن سیلاب در این استان‌ها از ۱۶ تا ۱۸ مرداد ماه هشدار داد.
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، آسمان تهران قسمتی ابری تا نیمه‌ابری همراه وزش باد در بعد از ظهر و شب، افزایش ابر، گاهی رگبار باران با احتمال رعدوبرق و افزایش سرعت وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وزش باد شدید و رگبار باران در برخی استان‌ها خبر داد.
ایران جــزو ۱۰ کشور نخست تأثیرگذار و تأثیرپذیر از تغییرات اقلیمی است ولی آماده مواجهه با تغییرات اقلیمی نیست. توجه به آثار تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی بر کشــور ایران، امری اساسی و حیاتی است و نیازمند برنامه ریزی و اقدامات جدی برای ارتقای ســازگاری و تاب آوری در برابر اثرات تغییر اقلیم است. اجرای موفق برنامه های«ســازگاری» و«کاهشــی» نیازمند سیاست گذاری های کارآمد است و بدون تغییر در رویکردهای غلط گذشــته ممکن نیست. اگر تدابیر کاهشی-ســازگاری کارآمد اتخاذ نشود، کشور ایران در آینده ای نزدیک با آثار جدی و غیرقابل بازگشتی مواجه خواهد شــد.
رئیس سازمان محیط زیست گفت: یک میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ارومیه است که تراز مناسبی به‌ شمار می‌رود البته باید آن را هرچه سریع‌تر تقویت کنیم که از حقآبه ۲ سد کانی‌سیب و شهید کاظمی این کار حتما انجام خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی از مردم این استان خواست که از فردا تا چهارشنبه از حضور در کنار رودخانه ها فاصله بگیرند.
آتش‌سوزی جنگل یک نوع آتش‌سوزی کنترل‌ناپذیر است که در منطقه‌ای با گیاهان اشتعال‌پذیر در نواحی روستایی یا در طبیعت وحش روی می‌دهد، از این رو طی روز گذشته وسعت فراوانی از جنگل‌های روستاهای مرزی شهرستان مریوان در آتش سوخته و هنوز با عملیات امدادی مهار نشده است.