زنان و خانواده

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به خانواده، ازدواج و جوانان را در سرویس زنان و خانواده پرسون دنبال کنید.

آراسته چهار سال است که کولبری می‌کند، به همراه شوهرش. به زنی می‌ماند 50 ساله، اما خودش می‌گوید که 40 را هنوز پر نکرده‌ و راست هم می‌گوید. فقط هفته‌ای دو مرتبه می‌رود برای کولبری. جان و توانی برایش نمانده است. دیسک کمر دارد و درد پا امانش را بریده است. شبی 200 هزار تومان از کولبری درآمد دارد که 60 هزار تومانش را هم باید بدهد بابت کرایه راه.
نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طرحی برای اصلاح ضمانت اجرای مهریه را در دستورکار خود قرار داده‌اند که به خودی خود می‌تواند مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها ایجاد کند.
ممنوع الخروجی زنان ورزشکار به دلیل اختلافات خانوادگی توسط همسرانشان زحمات چندین ساله این افراد را نابود می کند و منابع عمومی کشور که صرف این گروه شده است را هدر می دهد.
پرسون از طرح ممنوعیت خشونت علیه زنان می گوید؛

انتظار دردناک ثانیه های یک لایحه

لایحه منع خشونت علیه زنان آنقدر که در بین زنان و آسیب شناس محبوب استنوز نتوانسته دل بهارستانی ها به دست آورد و هنوز در پیله خود در انتظار شکوفا شدن ثانیه ها را می شمارد.
گزارش پرسون از دهه شصتی ها؛

«نسلی» که سوخت

از اثرات مخرب ازدواج دیرهنگام می توان به اثرات روانشناختی در سطح فردی اشاره کرد که می تواند معضلاتی در محیط خانوادگی در پی داشته باشد، به عنوان مثال کاهش یا نبود حمایت های مختلف از نظر مالی، عاطفی، شناختی، انگیزشی که به دلیل به هنگام نبودن ازدواج فرد هیچگونه رغبت و اشتیاقی بین اعضای خانواده در این امر وجود ندارد اشاره کرد.

نرخ فرزندآوری در سطح متوسط و ثروتمند جامعه بسیار پایین آمده است. هر چند که در سالهای اخیر به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی مختلف، بسیار سطح زندگی شان از متوسط به پایین، نزول کرده است.
یک روانشناس با اشاره به اثرات کودک همسری گفت: امروزه در عین حال که سن بلوغ جنسی کاهش یافته اما نوجوانان مهارت‌های لازم برای زندگی مشترک را ندارند و ازدواج زودهنگام مضاعف بر آثار روحی و روانی بلوغ برای نوجوان، اثرات سوئی بر سلامت، رشد و حقوق کودکان به ویژه دختران بر جای می‌گذارد.
زنانی که داوطلب حمل جنین کسانی دیگر می شوند معمولا برای رفع نیازهای اقتصادی خود این کار را انجام می دهند. از نظر شرعی نیز مادرجایگزین به خاطر اینکه با جنین رابطه خونی برقرار کرده است، حکم مادر رضاعی بچه را پیدا می کند و طبق قانون، مشمول ارث و حق و حقوق مادر و کودک واقعی نمی شوند.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: لایحه حفظ کرامت زنان و حمایت در برابر خشونت گام مهمی است که با همکاری قوه قضاییه برداشته شده و در مجلس اعلام وصول شده که انتظار می‌رود نمایندگان با سرعت و دقت بالا آن را تصویب نمایند.

یک جامعه شناس گفت: علت بالا رفتن طلاق در استان البرز تنوع بافت فرهنگی است. استان البرز دارای بخش روستایی، کشاورزی و بخش مهاجری است و در تهران نیز وضع به همین شکل است.
رؤیا خودش می‌داند که این بارداری‌های مکرر یعنی کم‌خونی، پوکی استخوان، بیماری‎‌های رحم، لگن و عمر کوتاه. اما اینطور خودش را دلداری می‌دهد که می‌تواند اندک سرمایه‌ای برای پسرش جمع کند
مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از ثبت بیش از ۸۶ هزار پرونده برای تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی خبر داد و گفت: تاکنون ۵۷۰ شناسنامه برای فرزندان حاصل ازدواج زنان با مردان خارجی صادر شده است.
در مراسم تکریم زنان فعال در عرصه پدافند غیرعامل:

سردارجلالی: هدف ۲۰۳۰ تغییر «اراده مقاومت» در نسل آینده ایران است

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه دشمن و برخی ایادی داخلی آن در تلاش هستند تا الگوی زن غربی را جایگزین الگوی زن مسلمان ایرانی کنند، افزود: اینکه برخی به هر طریق تلاش دارند تا سند ۲۰۳۰ را در ایران اجرایی کنند به همین دلیل است که نسل آتی نسلی مقاوم و دارای توان ایستادگی و اراده برای مقابله با دشمن نباشد.