رفاهی

مهمترین اخبار معیشتی و رفاهی جامعه در سرویس رفاهی پرسون بخوانید.

دولت قصد دارد که بانک‌ها را ملزم کند تا با به وثیقه گرفتن کارت یارانه خانوارها وام پرداخت کنند. رئیس کل بانک مرکزی هم گفته است که مردم می‌توانند با استفاده از اعتبارسنجی بدون ضامن وام بگیرند.
بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۳ میلیون نفر یارانه­ بگیر سه دهک بالای درآمدی را شناسایی کرده است.
عضو شورای شهر تهران گفت: ما شاهد ولنگاری مدیریتی در شهر تهران هستیم و این جزیره ای عمل کردن دستگاه‌ها و سازمان ها و عدم تبعیت از یک مدیریت واحد سبب شد کیفیت زندگی شهروندان در تهران کاهش یابد و از طرفی زندگی در شهر را برای مردم گران کند.
بانک مرکزی پنجشنبه ۳۰ دی ماه گزارشی از وضعیت اقتصاد کلان کشور در پایان آذر ماه امسال ارائه داد که در آن نرخ تورم را کاهشی و علت آن را کاهش قابل توجه اجاره بهای مسکن اعلام کرد.

امروزه حرف و حدیث درباره اینکه در کشور خط فقر چقدر است و طبقه ضعیف و متوسط و اغنیا چه کسانی هستند، یکی از مباحث جامعه‌شناسان و سیاستمداران در کشور شده است و اظهار نظرهای مختلفی در این مورد شده است.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی‌سازان، شیرینی فروشان، کافه و قنادی مشهد با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه نسبت به سال گذشته گفت: به طور کلی شیرینی به علت گرانی افسارگسیخته مواد اولیه و هزینه‌های تولید در حال تبدیل شدن به کالای لوکس است.
گزارش میدانی پرسون از گرانی یک کالای اساسی؛

برنج کیلویی 80/000 تومان/ قیمت گذاری روزانه شده است

برنج به عنوان مهم ترین و اساسی ترین کالاهای اساسی هموطنان مان به حساب می آید که این روزها به دلایل نامعلومی به مرز 80 هزار تومان در هر کیلو رسیده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس در توئیتی به جایگزینی اعتبارسنجی به جای وثیقه و ضامن در ارائه تسهیلات اشاره کرد.
گزارش پرسون از هزینه های سرسام آور درمان؛

اگر پول ندارید به پزشک مراجعه نکنید

بر اساس آمارهای رسمی مردم ایران بیشتر از ۶۰ درصد هزینه‌‌های بیمارستان‌ها را خودشان پرداخت می‌کنند و هر ساله بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر به علت سنگینی هزینه‌های درمانی و بهداشتی به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.
تمام کارگران کشور اعم از کسانی که به هر دلیلی شغل خود را از دست داده‌اند، کارگران آزمایشی، ساعتی، نیمه وقت و فصلی مشمول دریافت عیدی هستند و کارفرما موظف به پرداخت است.

تمام کارکنان مشمول قانون کار که طبق تعریف این قانون «کارگر» شناخته می‌شوند، مشمول عیدی و پاداش پایان سال هستند. عیدی این گروه، متفاوت با میزان عیدی کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دولتی است و به تناسب میزان «حقوق پایه» متفاوت است.
بازنشستگان تامین اجتماعی که روز گذشته در اعتراض به بی‌تفاوتی به وضعیت مستمری، معیشت و مطالباتشان مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند، با حمل یک بنر معنادار خطاب به رئیس مجلس اعتراض خود را بیان کردند.
معاون فنی و عمرانی سازمان بهشت حضرت زهرا(س) گفت: با توجه به سویه جدید ویروس کرونا و افزایش ابتلا در روزهای اخیر، همچنان از همه شهروندان عزیز خواهشمندیم نسبت به رعایت نکات بهداشتی و مراجعات حداقلی بویژه در روزهای آخر هفته مانند سنوات گذشته با این سازمان همراهی کنند.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه آنچه که برای طرح جدید بنزینی مصوب و ابلاغ شده اختصاص ۲۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای به هر کد ملی است که ممکن است با نظر وزارت نفت تغییر کند، گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.
اتاق اصناف ایران از جشنواره فروش فوق العاده نوروزی، از سوی واحدهای خرده فروشی و بدون برپایی نمایشگاه تجمعی از اول بهمن ماه خبر داد.
چندی پیش معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون در یک برنامه تلویزیونی گفته است: «میانگین خط فقر در کشور برای خانواده ۴ نفره حدود ۴ میلیون تومان و برای شهر تهران کمی بیشتر و نزدیک به ۵ میلیون تومان است؟» در شرایطی که نمی‌دانیم این اعداد بیشتر جنبه طنز دارد یا واقعیت،ولی ما یک توافق سه‌جانبه داریم که دولت در کمیته دستمزد در بهمن‌ماه ۹۹، زیر آن را امضا کرده.
شرایط سخت اقتصادی امان مردم را بریده است. اینکه ایرانیان انسان‌های منعطفی هستند و می‌توانند در سخت‌ترین شرایط زندگی‌شان را مدیریت کرده و آبرومندانه زندگی کنند حکایت مفصلی است که در یک بحث کارشناسانه باید به آن پرداخت. اما اینکه در این شرایط اقتصادی مسوولی بخواهد شرایط سخت و هزینه‌های بالا را پایین جلوه دهد یا اصلا نسبت‌به آن آگاهی لازم نداشته باشد جای تاسف دارد.