رفاهی

مهمترین اخبار معیشتی و رفاهی جامعه در سرویس رفاهی پرسون بخوانید.

این روزها در حال سپری کردن روزهای آخر اسفند ماه و نزدیک شدن به عید نوروز هستیم. طبق سنت خرید های شب عید بخشی از آداب و رسوم عید نوروز در ایران است که این خرید ها گستره زیادی را شامل می شود از مواد غذایی تا پوشاک.
در آستانه تعیین حداقل دستمزد کارگران در نمایشگاهی که به مناسبت نمایشِ دستاوردهای وزارت کار برگزار شد، از وزیرِ کار پرسیدیم تا چه اندازه بر اجرای قانون کار تاکید دارد. آیا می‌توان امیدوار بود که در زمان وزارت او اصل سال‌ها مغفول مانده ۴۱ قانون کار اجرایی شود؟
نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با تأکید براینکه هدف ما حفاظت از کارگاه و کارگر است، گفت: حداکثر افزایشی که برای دستمزد کارگران در سال آینده باید رخ دهد، به اندازه تورم خواهد بود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کردند بر اساس داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند.
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: با همکاری خوب سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور در تلاش هستیم تمامی پرداخت‌های پرسنلی و فرهنگیان تا قبل از پایان سال انجام شود.
مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام‌کرد: بیست و هشتمین مرحله یارانه معیشتی (اسفند ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۴ امروز (دوشنبه، ۹ اسفند ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.
در حالی که بازنشستگان تا امروز باید عیدی خود را دریافت می کردند، اما هنوز عیدی برای بسیاری از بازنشستگان واریز نشده است؛ حال تکلیف این افراد چیست و برای پیگیری عیدی چه کنند؟
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: مشمولان طرح «بازتوزیع یارانه بنزین» می‌توانند تحت شرایط تعیین شده، سهمیه یارانه‌ای خود را در سامانه بفروش برسانند یا آن را تا سقف ۴۰۰ لیتر حفظ کنند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: فرآیند پرداخت نیز از دیروز، شنبه (هفتم اسفندماه ۱۴۰۰) آغاز شده است و تا امروز یکشنبه (۸ اسفند) در حساب بازنشستگان تامین اجتماعی خواهد بود.
پرسون از فعالیت عجیب یک کافه گزارش می دهد؛

خدمات دهی با اعمال شاقه / نوشیدنی با طعم گرانی

چند وقتی است کافه ای در دل پایتخت از سوی چند جوان فعال و پر انرژی افتتاح شده و مورد استقبال شهروندان تهرانی قرار گرفته است.
در کنار ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، دولت وعده داده که ۳۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد که آنها را به مستاجران اجاره بدهد. یعنی با این طرح،‌ مردم مستاجر دولت می‌شوند.
معاون سیاست گذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات عنوان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه‌ای را به استان‌ها برای اعطای تسهیلات به فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ابلاغ کرد که ثبت نام از همان زمان آغاز شد
در شرایطی که مجلس با حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی تا سقف ۹ میلیارد دلار موافقت کند، آن زمان بعید به نظر می‌رسد که دولت توان افزایش یارانه نقدی و کارت اعتباری را نخواهد داشت و از طرفی از نظر دولت توجیه ندارد که هم یارانه کالای اساسی پرداخت کند و هم یارانه نقدی را افزایش دهد.