رفاهی

مهمترین اخبار معیشتی و رفاهی جامعه در سرویس رفاهی پرسون بخوانید.

علی مروی، کارشناس اقتصادی صدا و سیما در خصوص میزان افزایش حقوق کارگران در سال آتی می‌گوید: 57 درصد نه آنقدر عدد بزرگی است که اقتصاد و معیشت کارگران را خیلی بهتر بکند و نه آنقدر عدد بزرگی است که کارفرمایان بخواهند از آن شکایت داشته باشند.
وام بازنشستگان کشوری از ۱۰ به ۱۲ میلیون تومان برای ۳۰۰ هزار نفر با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه اجرایی شده است.
پرسون از قالیشو‌ نماها گزارش می دهد؛

سرقت در روز روشن / بی فرشی در روزهای پایانی سال

همه ساله در ماه اسفند ایرانی ها به رسم نزدیک شدن به سال جدید دست به نظافت اساسی خانه شان می زنند که معروف به خانه تکانی است، خانه تکانی که برای برخی با هزینه تمام می شود.
مسافران اسنپ و تپسی ادعا می‌کنند اخیرا تا زمانی که گزینه‌های «عجله دارم» و «افزایش قیمت» را انتخاب نکنند، راننده‌ای سفر آن‌ها را نمی‌پذیرد. این تاخیر در پذیرفتن سفر، باعث گلایه بسیاری از سوی مسافران شده است.
حق پرستاری مشمولان خانواده ایثارگران در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۷ درصد افزایش یافت و این مبلغ برای ۱۲۰ هزار نفر از جانبازان و آزادگان و والدین و همسران و فرزندان شهدا از ابتدای سال ۱۴۰1 پرداخت می‌شود.

رییس کمیته امداد گفت: عیدی ای در پایان سال برای مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شود.
علی حسین رعیتی فرد معاون وزیر کار پیشتر اعلام کرده بود: تکلیف دستمزد کارگران در تاریخ ۲۱ اسفند مشخص خواهد شد و اعضای شورای عالی کار صبح روز پنجشنبه و در مذاکراتی طولانی و فشرده سرانجام در خصوص پایه حقوق و دستمزد و سایر سطوح مزدی و مزایای جانبی مزد به جمع بندی رسیده و حداقل دستمزد کارگران را نهایی کردند.
نشست دستمزد شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی، نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت همچنان ادامه دارد و تاکنون عدد و رقمی به عنوان حداقل دستمزد اعلام نشده و توافقی میان دو طرف حاصل نشده است.
بررسی وضعیت بازار شب عید:

اسفند سوت‌ و کور، هدیه ناقابل تورم

در دو سال اخیر و روزهای پایانی اسفند وقتی به سراغ دستفروشان و مغازه‌داران می‌رفتیم، از بازار بی‌مشتری گله داشتند و متهم ردیف اول کسادی کارشان را کرونا معرفی می‌کردند.
در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، حداقل حقوق بازنشستگان تعیین شد. بر اساس مصوبه مجلس سال آینده حقوق دریافتی هیچ کدام از بازنشستگان نباید کمتر از پنج میلیون تومان باشد. آیا این حداقل حقوق شامل بازنشستگان تامین اجتماعی می‌شود؟
محمد اسکندری گفت: برخی دستگاه‌ها خودشان عیدی بازنشستگان را‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت می‌کنند که از جمله بازنشستگان پست و قسمتی از مخابرات این گونه عمل می‌کنند، وگرنه عیدی بیشتر بازنشستگان کشوری را‌‌‌‌‌‌‌‌ هفته پیش به صورت متمرکز پرداخت کردیم.
نمایندگان مردم در مجلس از افزایش ۳ برابری یارانه فرزندان خانواده های دهک های اول تا چهارم که دارای حداقل ۳ فرزند هستند، خبر دادند.
هادی ابوی گفت: رقم پیشنهادی گروه کارگری در شورای عالی کار برای دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ با توجه به سبد معیشت و نرخ تورم انتظاری در سال آینده ۱۱ میلیون تومان است.
سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به نحوه خدمت رسانی اتوبوسرانی تهران در ایام نوروزگفت: اشتغال حداکثری ناوگان و نظارت ویژه بر فعالیت اتوبوس‌ها، به ویژه در خطوط تندرو به صورت ویژه مد نظر است

روز گذشته نمایندگان مجلس ارز ترجیحی را حذف کردند. البته طبق مصوبه مجلس، این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند.
حسن صادقی با بیان اینکه «با این تصمیم مجلس به گونه‌ای عمل کرده که آثار آن در ایجاد یک وضعیت نابسامان در سفره فقرا خود را نشان خواهد داد» می‌گوید: حذف ارز ترجیحی در ادامه به افزایش گسترده قیمت‌ها و رشد نقدینگی همراه با افزایش شدید تورم منجر می‌شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تقویت ناوگان عمومی در روزهای پایانی سال اعلام کرد: تعمیرات جزیی با هزینه‌ای اندک برای اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده همچنین به مترو و تاکسیرانی ابلاغ شده است که در صورت افزایش حجم تقاضا، خدمات خود را افزایش دهند.
دوازدهمین سال حضور یارانه در اقتصاد ایران در حالی آغاز می شود که مجلس شورای اسلامی به سنت سال‌های اخیر دولت را مکلف به حذف سه دهک پردرامد از فهرست یارانه‌بگیران کرده است .