رفاهی

مهمترین اخبار معیشتی و رفاهی جامعه در سرویس رفاهی پرسون بخوانید.

سخن سردبیر/ هنوز یک سال از تحویل کابینه به دولت سیزدهم نگذشته اما؛ علی رغم وعده های داده شده از سوی رئیسی و کابینه اش، متاسفانه باز هم شاهد سیر صعودی تورم بخصوص اقلام ضروری زندگی مردم هستیم که این روزها گرانی و یا کمبود کالاهای اساسی مزید بر علت شده تا موجبات نگرانی مردم را مهیا کند.
در پرداخت یارانه انرژی به ویژه بنزین برخی می‌گفتند این یارانه به افراد مرفه و متوسط پرداخت می‌شود و افراد فقیر و فاقد وسیله نقلیه از آن استفاده نمی‌کنند هرچند به طور مستقیم و غیر مستقیم همه طبقات به واسطه نقش مرکبی که یارانه سوخت در حمل و نقل ایفا می‌کند کم و بیش از آن برخوردار می‌شوند ولی در یارانه نان این برخورداری کاملاً برعکس است.
چالش‌های مربوط به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها که در نخستین اقدام دولت با حذف ارز 4200 تومانی از گندم آن را کلید زد همچنان ادامه داشته و اگرچه در ابتدا اعضای کابینه دولت دلایل این اقدام را جلوگیری از قاچاق اعلام کردند که تقریبا در تمامی دوره‌ها بهانه‌ای برای گرانی کالاهای اساسی بوده است اما تسری گرانی آرد بر سایر محصولات و کالاهای اساسی پای دو وزیر جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی را به مجلس باز کرده است.
دولت این روزها بدون هیچ برنامه ریزی دست به افزایش قیمت آرد نانوایی ها و صنعت ماکارونی زده است، علت این بی برنامگی این است که گویا دولت مردان توجهی به این ندارند که صدها محصول غذایی به آرد به عنوان مواد اولیه وابسته است.
عضو شورای شهر تهران گفت: آمار مستاجران از صاحبان املاک در سال ۱۴۰۰ پیشی گرفته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و طبق آمار دولت بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های خانوار صرف هزینه مسکن شده و متاسفانه وضعیت ارباب رعیتی ایجاد شده است.
دورهمی بزرگ بیرون از شهر. زن، مرد و کودک دور هم جمع شده‌اند. ماشین دهان باز می‌کند برای بالا آوردن آنچه از سطح شهر جمع کرده است. کیسه‌های بزرگ و کوچک گره‌خورده، سر ریز می‌شوند به پای شرکت‌کنندگان این دورهمی بزرگ.
یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: اگر هم دولت قصد دارد که ارز ترجیحی را حذف کند، باید یارانه ها را افزایش دهد. باید به هر فرد حداقل 600 هزار تومان یارانه داده شود. مجلس قطعا نسبت به این موضوع کوتاه نمی آید.
آسیب‌های شغلی در محیط کار، یکی از معضلاتی است که سلامت کارگران را تهدید می‌کند و همین موضوع باعث شده تا برخی از این افراد در دوران بازنشستگی با انواع بیماری‌ها دست و پنجه نرم کنند.

اجرای قانون اساسی کشور و قانون کار، حذف دست واسطه‌ها از بازار کار ایران و حذف فاصله‌ بین دستمزد و سبد معیشت از مهم‌ترین مطالبات کارگران است.
زمانی در ادامه روش‌های جذب و جمع‌آوری زکات، فطریه و کفاره را تشریح کرد و گفت: درگاه اینترنتی سازمان به آدرس mosharekat.behzisti.ir و کدهای دستوری #۵۵۵*۷۲۴* و #۲*۶*۷* از جمله شیوه‌های جذب وجوهات زکات، فطریه و کفاره است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از خدمات رسانی رایگان این ناوگان همزمان با برگزاری مراسم روز جهانی قدس به دستور شهردار تهران خبر داد.

سرعت و شدت گرانی کالاهای اساسی هر روز سفره خانوارها را کوچک‌تر می‌کند. حالا بیشتر خانوارها به فکر حذف برخی از اجناس و جایگزین کردن کالاهایی با قیمتی پایین‌تر هستند و نمی‌دانند که تا چند ماه آینده از پس تامین همان کالاهای جایگزین هم بر می‌آیند یا خیر؟