بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر لزوم پرهیز از تجمعات به خصوص در فضاهای بسته در ایام کرونا تصریح کرد: ترشحات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه به صورت معلق در هوا می‌مانند و می‌توانند در فضای بسته بمانند و اگر فردی وارد آن فضای بسته آلوده شود؛ ممکن است به کرونا مبتلا شود.
معاونت بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌ها با اشاره به عدم تأمین دوز دوم واکسن اسپوتنیک، دستور تجویز واکسن آسترازنکا به‌عنوان نوبت دوم دریافت‌کنندگان اسپوتنیک را صادر کرد.

آخرین آمار کرونا در ایران؛

۵۳۸ بیمار، قربانی کرونا شدند

طبق اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته، ۵۳۸ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

پژوهشگران "دانشگاه تگزاس در آستین" (UT Austin) و شرکت "امگا اوپتیکز" (Omega Optics)، با همکاری دانشمند ایرانی عارف اصغری سعی دارند امکان تشخیص فوری کووید-۱۹ را با کمک حسگرهای نوری فراهم کنند.
در شبانه روز گذشته یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که این بالاترین میزان تزریق روزانه واکسن از ابتدای واکسیناسیون عمومی تاکنون است.
مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت در اظهاراتی تاکید کردند: حتی با بروز سویه جدید کرونا موسوم به "مو" (Mu)، سویه دلتا همچنان اصلی‌ترین نگرانی در سطح جهان است و به نظر می‎‌رسد که از دیگر انواع کرونا ویروس پیشی گرفته است.
سخنگوی جمعیت هلال احمر از ورود 5 میلیون دز واکسن کرونا تا فردا به کشور خبر داد و افزود: نوع واکسن‌های وارداتی سینوفارم بوده؛ البته رایزنی‌هایی برای واردات انواع دیگر واکسن صورت گرفته است.
در دیدار زاکانی و وزیر بهداشت تاکید شد؛

همکاری شهرداری تهران با حوزه سلامت

وزیر بهداشت در نامه‌ای ضمن تبریک به شهردار تهران برای انتصاب وی بر همکاری بیش از پیش شهرداری تهران با حوزه سلامت تاکید کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز طی حکمی محمد هاشمی را به سرپرستی مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی این وزارت منصوب کرد.

تبریک رسانه پرسون به سرپرست جدید مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت
رئیس کمیته کمک رسانی مستقر در ژنو موسوم به "صندوق جهانی" گفت: در برخی از فقیرترین کشورهای جهان، افزایش مرگ و میر ناشی از دو بیماری ایدز و سل حتی می‌تواند از موارد فوت ناشی از کرونا ویروس فراتر رود.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان گزارش این کمیسیون درباره حادثه انفجار و آتش‌سوزی کلینیک درمانی سینامهر تهران را اعلام کرد و گفت: مجلس علت اصلی این حادثه را در پایان بررسی کوتاهی وزارت بهداشت و وزارت کار اعلام کرد.
کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش 107 هزار و 60 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 41 میلیون و 206 هزار و 672 مبتلا رسیده است؛ تاکنون 669 هزار و 22 آمریکایی مبتلا به کووید19 در این کشور جان خود را از دست داده‌‌اند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح‌دانشوریبا اشاره به اینکه مرگ و میر در کسانی که دو دوز واکسن زده‌اند، خیلی کم است، یکی از دلایل اصلی کاهش مرگ و میر را تزریق به موقع واکسن دانست.
کودکان ۱۲ سال به بالا احتمالا مشابه واکنش بدن بزرگسالان به واکسن‌ها، عوارض جانبی موضعی و سیستمیک را تجربه خواهند کرد. عوارض موضعی شامل درد، قرمزی و تورم در محل تزریق است و با توجه به دستورالعمل‌های CDC، این موارد ممکن است ساعت‌ها یا تا چند روز ادامه داشته باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: روند واکسیناسیون در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران از تاریخ ۱۵ شهریور دوباره به روال عادی برگشته است.
یک متخصص ریه بیان کرد: کرونا تا سال 1402 با ما خواهد بود وی افزود: در وهله اول واکسن به اندازه کافی و در وهله دوم به تزریق به اندازه کافی نیاز داریم.
واکسیناسیون در هر مرحله بارداری توصیه می‌شود و محدودیتی ندارد اما در زنان باردارِ دارای بیماری باید قبل از واکسیناسیون مشورت با پزشک صورت بگیرد. همچنین زنانی که قصد باردار شدن دارند، می‌توانند واکسن کرونا را مانند بقیه افراد واجد شرایط جامعه تزریق کنند و محدودیتی برای آنها وجود ندارد.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: ماندگاری ایمنی در برابر ویروس کرونا بعد از تزریق واکسن‌های کرونا مشخص نیست، اما انتظار می‌رود دو هفته بعد از کامل شدن واکسیناسیون، فرد واکسینه شده حداقل ۶ ماه در برابر ویروس کرونا ایمنی داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره زمان تزریق واکسن افراد مبتلا به کرونا گفت: در شرایط فعلی، افراد مبتلا پس از بهبودی کامل و پایان مدت زمان قرنطینه می‌توانند واکسن را دریافت کنند.
شرکت داروسازی چینی سینوفارم مجوز آزمایش بالینی یک داروی کووید-۱۹ را بر اساس ایمونوگلوبولین انسانی که از افراد واکسینه شده گرفته شده، دریافت کرده است.