بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

یک متخصص عفونی، ضمن انتقاد از جنبش‌های ضد واکسن در کشور گفت: در حال حاضر انواع واکسن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و اثر گذاری همه آنها در برابر کرونا تایید شده است.

از نیمه اول بهمن ماه سال ۱۳۹۹ واردات واکسن کرونا به ایران آغاز شد و آن طور که گزارش معاون فنی گمرک ایران تا چهارم مهرماه امسال نشان می‌دهد، ۷۱ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۰۶ دُز واکسن در ۵۷ محموله وارد کشور شده است.
ماندگاری ایمنی در برابر ویروس کرونا بعد از تزریق واکسن‌های کووید-۱۹ مشخص نیست، اما انتظار می‌رود دو هفته بعد از کامل شدن واکسیناسیون، فرد واکسینه شده حداقل ۶ ماه در برابر ویروس کرونا ایمنی داشته باشد.
دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید ـ 19 گفت: واکسن سینوفارمی که اکنون وارد کشور شده مناسب سنین 6 تا 17 سال است و به کودکان سینوفارم تک‌دز تزریق می‌شود.
دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی دکتر عباس عبادی را به عنوان معاون پرستاری این وزارتخانه منصوب کرد.
عضو شورای عالی نظام پرستاری در‌باره مهاجرت پرستاران گفت: توجه نکردن به مشکلات و مطالبات پرستاران باعث می‌شود تعداد زیادی از پرستاران مهاجرت کنند یا به شغل‌هایی غیر از تخصص پرستاری بپردازند. این موضوع باعث می‌شود نیروی متخصص پرستار در بیمارستان‌ها کاهش پیدا کنند و در آینده شاهد کمبود نیروی متخصص پرستاری در کشور باشیم.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با عنایت به بازآرائی کمیته کشوری کووید-۱۹ و تجمیع تمامی کمیته‌های تخصصی درذیل آن، در احکام جداگانه‌ای دبیران کمیته های تخصصی "اپیدمیولوژی و پژوهش"، "طب ایرانی"، "اقتصاد و سلامت" و "تشخیص و درمان کووید" را منصوب کرد.
در ماه‌های اخیر و پس از گذشت حدود دو سال از پاندمی کرونا مطالب مختلفی درباره عوارض ابتلاء به کووید ۱۹ منتشر شده و یکی از موضوعات مهم آن کاهش قدرت باروری در مردان مبتلا به ویروس کرونا بوده است.
بیست‌ودومین محموله واکسن کرونا تهیه‌شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون واکسن تک دوز، امروز یکشنبه؛ چهارم مهرماه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.
وزیر بهداشت بیان کرد: از بهمن ماه سال گذشته تا تیرماه امسال، حدود ۵ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده بود اما امروز حدود ۵۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است که عمده آن در شهریور و با کمک و مشارکت مردم بوده است.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) از شرکت ها و کشورهای تولید کننده این دو دارو بر پایه پادتن های مصنوعی درخواست کرد که به قیمت بالا و تولید محدود این ترکیب آنتی بادی توسط شرکت دارویی "ریجنران" (Regeneron) در ایالات متحده رسیدگی کرده و از استفاده ایمن و مناسب دارو اطمینان حاصل کنند.
بر اساس آمارهای بیمارستانی در آمریکا به نظر می‌رسد تعداد بیمارانی که بر اثر کووید۱۹ در بیمارستان‌های برخی از ایالات جان خود را از دست می‌دهند طی روزهای اخیر به اوج رسیده است.
محققان چینی در ادعایی جدید اعلام کردند که نمونه‌های بیش از ۱۳ هزار خفاش از ۵۶ گونه در ۱۴ استان این کشور را جمع‌آوری کرده‌اند و ۱۴۲ ویروس کرونای خفاش که باعث شیوع SARS در دو دهه قبل بوده است را کشف کرده‌اند که هیچ ارتباطی به ویروس COVID-۱۹ ندارد.