بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

وزیر بهداشت، با اشاره به سویه امیکرون کرونا، گفت: اعتقاد همه دانشمندان بر این است که برای اطمینان از عدم ابتلا افراد به این سویه باید هر سه دز واکسن تزریق شود، اما اینکه آیا به دز چهارم احتیاجی هست یا خیر، هنوز مطالعات در این راستا پاسخی ندارد.
مردم کشور ما در شرایطی با افزایش قیمت دارو و نایاب شدن آن روبه‌رو هستند که حتی اگر 10 برابر به قیمت دارو نیز افزوده شود، بازهم نسبت به کشورهای همسایه همچون عراق، پاکستان، افغانستان و... قیمت دارو در ایران ارزانتر است و همین امر موجب افزایش فساد و رانت در حوزه دارو شده است.
وزارت بهداشت اعلام کرد: در شبانه روز گذشته یکهزار و ۹۰۵ بیمار کووید - ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۵۳ نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار چهار فاز طرح مدیریت هوشمند کرونا در کشور را تشریح کرد و گفت: اکنون در فاز سوم این طرح یعنی کنترل و اجرای طرح محدودیت هوشمند در واحدهای صنفی، صنعتی و کارگاهی قرار داریم.

یکی از مصادیق شیوع کرونا بر جامعه ما، کاهش مناسبات اجتماعی است. شاید اگر فضای مجازی و ارتباطات الکترونیکی نبود، مشکل عمیق‌تر هم می‌شد. فضای مجازی عوارض منفی دارد، اما پیامد مثبتش تسهیل مناسبات و روابط اجتماعی در این شرایط بود که توانست تا حدی این کاهش مناسبات را جبران کند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) در به ‌روزرسانی گزارش اپیدمیولوژیک هفتگی بیماری کووید-۱۹ که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، خطرات مربوط به سویه اُمیکرون را در حد "بسیار زیاد" طبقه‌بندی کرده است.

مجموع مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به ۲۸۳ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۹۱۲ نفر رسیده است.
بر اساس آمارهای روزانه وزارت بهداشت، روز گذشته ۲۱۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. در حالی که روز قبل از آن، این تعداد ۱۹۶۷ بیمار بوده است.
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره سویه دلمیکرون گفت: فعلا چنین چیزی تایید نشده و افزود: اما یکسری موتاسیون‌هایی مربوط به دلتا و موتاسیون‌هایی مربوط به امیکرون دیده می‌شود و چون در برخی ویروس‌ها هر دوی اینها دیده می‌شود، این موضوع پیش آمد تا شاید چنین چیزی ایجاد شود.
عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا با اشاره به سرعت بالای انتشار کرونای امیکرون، در عین حال بر لزوم واکسیناسیون و اهمیت آن بر افزایش میزان ایمنی و مقاومت بدن در برابر این سویه، تاکید کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تاکنون ۵ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۲۱۳ نفر در کشور، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

وزارت بهداشت اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته متاسفانه 34 بیمار کووید19 در کشور جان خود را از دست دادند. همچنین در این بازه زمانی، در ۲۰ استان کشور هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت نشده و ۵ استان نیز یک فوتی داشته‌اند.

آن‌ها که از تزریق واکسن فراری‌اند و با علم در ستیز هستند، توجیهات خاص خود رادارند. عوارض جانبی و بی‌اعتمادی از یکسو و زیر سؤال بردن مزیت‌های واکسیناسیون و بیماری و ترس از سوی دیگر موجب شده تمایلی به دریافت واکسن نداشته باشند.درحالی‌که با توجه به کاهش تدریجی اثر واکسن، در بسیاری از کشورها تزریق دز سوم برای ایجاد ایمنی بیشتر از مدت‌ها پیش آغازشده و مسئولان وزارت بهداشت و کارشناسان نیز بر تزریق دز موسوم به یادآور تأکید می‌‌کنند اما تاکنون حدود ۸ میلیون نفر حتی دز اول واکسن خود را تزریق نکرده‌اند.