هشدار به بیمارستان‌های خصوصی درباره زایمان‌های تقویمی

سرپرست مدیریت سلامت مادر، نوزاد و مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به خطرات سزارین های تقویمی گفت: سلامت مادران و نوزادان نباید فدای رفتارها و فرهنگ‌های غلط نظیر زایمان‌های تقویمی شود.
تصویر هشدار به بیمارستان‌های خصوصی درباره زایمان‌های تقویمی

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر سپیده اشرفی وند ضمن هشدار درباره عوارض خطرناک سزارین‌های تقویمی برای داشتن یک روز تولد "لاکچری"، ایمنی مادران و نوزادان در تاریخ ۲/۲/۰۲ را غیرقابل اغماض و ضروری دانست.

به گفته وی متاسفانه ترویج زایمان‌های تاریخی به دلیل بی‌توجهی به حق نوزادان برای امکان ادامه حیات داخل رحمی موجب بروز عوارض جبران ناپذیری نظیر نارسایی ریه، نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، افزایش شدت زردی و کمبود اکسیژن برای نوزاد می شود و هزینه‌های زیادی را برای خانواده و سیستم بهداشت و درمان کشور ایجاد می کند.

وی افزود: مشغله زیاد کادر درمانی در یک بازه زمانی خاص، موجب بی توجهی به هم آغوشی مادر و نوزاد در بدو تولد، تماس پوستی نوزاد با مادر، عدم آموزش مناسب شیردهی و بروز عفونت‌ها برای نوزادان شود که در به خطر افتادن سلامت آنان در بدو تولد بی تاثیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: مادران نیز به دلیل کمبود نیروی انسانی و ناکافی بودن زمان برای رسیدگی مناسب به این تعداد سزارین ممکن است در دام بی دقتی و افزایش ضریب خطا افتاده و شاهد مسایلی نظیر عدم کنترل مناسب درد، عدم مراقبت‌های مناسب حین و پس از زایمان، افزایش احتمال وقوع خونریزی‌های پس از زایمان و حتی مرگ باشیم.

مدیر سلامت مادر نوزاد و مامایی حوزه درمان با اشاره به خطرات زایمان زودرس و آسیب‌هایی که گریبانگیر این نوزادان می‌شود، تاکید کرد: والدین نباید به دلایل غیرعلمی مانند تاریخ رند و مناسبتی و داشتن روز تولد لاکچری! از روی ناآگاهی و هیجان به فرزندان خود در بدو تولد آسیب برسانند.

دکتر اشرفی وند ضمن ابراز تاسف از فوت یک مادر در تاریخ ۱۱/۱۱ یادآور شد: متاسفانه با وجود تلاش فرهنگ سازان برای آگاه سازی والدین از خطرات سزارین و فواید زایمان طبیعی، سال گذشته به دلیل اصرار مادر و بی‌توجهی وی برای به تعویق انداختن زمان ختم بارداری، یک مادر در تاریخ ۱۱/۱۱ به دلیل عوارض ناشی از پره اکلامپسی فوت شد.

وی به تمامی بیمارستان‌های خصوصی هشدار جدی داد که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور جلوگیری از این اقدام غیر علمی، به خطر افتادن جان مادران و نوزادان و تحمیل هزینه‌های بهداشتی و درمانی به نظام سلامت به دقت تحت رصد قرار خواهد داد .

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر اشرفی وند در خاتمه سخنان خود به خانواده‌هایی که چشم به راه تولد یک نوزاد هستند توصیه کرد: ارایه خدمات استاندارد زایمان برای مادر و نوزاد در مرکز درمانی و اهمیت سلامت مادر و نوزاد، از داشتن یک تاریخ تولد لاکچری بسیار با اهمیت‌تر است و ارزش به مخاطره انداختن سلامتی مادر و نوزاد را ندارد.

481644