بهداشت و درمان

آخرین و مهمترین خبرهای پزشکی را در صفحه بهداشت و درمان پرسون بخوانید.

وزارت بهداشت اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵هزار و ۷۰ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۵۰ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.
همه به یاد داریم روزهای سخت دی و بهمن دو سال قبل را که مسئولان ذی‌ربط، ابتدا منکر وجود کرونا در کشور می‌شدند و سپس با ادامه سوء تدبیر و ضعف مدیریت‌، اولین پیک ویروس منحوس را برای اسفندماه زمینه‌سازی کردند، که این شیوه مدیریت‌، سوء تعبیر‌های سیاسی مربوط به علل کتمان شیوع ویروس را در پی داشت که متاسفانه نتیجه آن تخریب هرچه بیشتر اعتماد بین دولت و ملت و کاهش بی‌سابقه سرمایه اجتماعی بود.
تهیه دارو آن هم به قیمت آزاد این روزها به بزرگ‌ترین مشکل بیماران وخانواده آنها تبدیل شده است، از جمله دلایل آن هم اجرای طرح نسخه الکترونیکی بدون فراهم آوردن مقدمات و زیرساخت‌های فنی وعدم توجه به جزئیات اجرایی است، وقت‌گیر بودن زمان ورود اطلاعات نسخه درسیستم و قطع مکرر و حذف چندباره اطلاعات نیز مشکلی دیگر است.
رییس انستیتو پاستور ایران با اعلام اثربخشی واکسن «پاستوکووک» (تولید مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا) بر واریانت اُمیکرون کووید ۱۹، گفت: هفته آتی محموله پاستوکووک پلاس تحویل استان‌ها خواهد شد، اما تاکید بر آن شده که منحصرا به افرادی که قبلا واکسن پاستوکووک را دریافت کرده‌اند، تزریق شود.
رئیس بیمارستان سینا گفت: درصد افرادی که جوان‌تر هستند و مبتلا شدند بیشتر است و افراد مسن که شاید رعایت را جدی‌تر گرفتند یا واکسیناسیون خود را کامل کردند، کمتر مبتلا می‌شوند. می‌توان اینگونه استنباط کرد که ابتلا به بیماری در کسانی که دز سوم واکسن را تزریق کردند کم‌تر بوده است؛ زیرا ایمنی‌زایی کافی داشتند.
دکتر محمدرضا هاشمیان با بیان این که احتمال مرگ افراد واکسن نزده بر اثر ابتلا به امیکرون، 48 برابر کسانی است که سه دُز واکسن تزریق کرده اند، گفت: براساس مطالعه ای که در کشور استرالیا انجام شده است، از هر یک میلیون و 350 هزار نفر دریافت کننده آسترازنکا، یک نفر از آنها فوت می کند.
محققان در یک مطالعه جدید تاکید کردند: کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-۲) ممکن است بیش از آنچه تصور می شود، فعال باقی بماند بنابراین دوره قرنطینه ۱۴ روزه برای اطمینان از عدم انتقال عفونت کرونا کافی نیست.
محققان در یک مطالعه جدید تاکید کردند: کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-۲) ممکن است بیش از آنچه تصور می شود، فعال باقی بماند بنابراین دوره قرنطینه ۱۴ روزه برای اطمینان از عدم انتقال عفونت کرونا کافی نیست.
اُمیکرون شاید خطرناک‌ترین جهش کرونا! همان روزهای اول شناسایی این سویه جدید در آفریقای‌جنوبی، دانشمندان و متخصصان اذعان می‌کردند که شناخت کافی نسبت به آن ندارند و نیست، منتها هرچه جلوتر آمدیم، زوایای جدیدتری از این‌گونه به‌شدت مهاجم نمایان شد که تمام معادلات را به‌هم ریخت.
وزارت بهداشت اعلام کرد: طی شبانه روز گذشته ۲۸هزار و ۹۹۵ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۳۰ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.
تمرکز دولت در مواجهه با پیک ششم کرونا و اُمیکرون برروی واکسیناسیون عمومی و اصرار بر تزریق دوز اول برای بیش از ده میلیون نفر واکسینه نشده و همچنین تاکید روی تزریق دوز دوم برای بیش از بیست میلیون دریافت کننده تنها دوز اول واکسن و همچنین تشویق و توصیه و اجبار به واکسیناسیون نوبت سوم برای 83 درصد جمعیت 9 سال به بالا در کشور بوده است.
در حالی که موارد ابتلا به کووید-۱۹ در برخی از کشورها به اوج خود رسیده است، محققان اکنون افزایش موارد ناشی از زیرسویه اُمیکرون موسوم به BA.۲ را تحت نظر دارند که در بخش‌هایی از اروپا و آسیا در حال پیشی گرفتن از سویه BA.۱ است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: تهران که چند روز گذشته در نقشه رنگ بندی کرونا به رنگ آبی بود ظرف چندروز نارنجی شد. احتمال آن وجود دارد تهران تا چندروز دیگر قرمز شود.
در بررسی جزییات مرگ دو شهروند تهرانی بر اثر بیماری هاری در دو شهرستان ملارد و رباط کریم استان تهران موضوع را از مسئولین این دو شهرستان پیگیری کردیم که معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی فرمانداری ملارد و فرماندار شهرستان رباط کریم ضمن تایید این خبر، تاکید کردند جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.
یک اپیدمیولوژیست با تاکید بر لزوم ایجاد تیم‌های واکنش سریع برای مقابله با کانون‌های اُمیکرونی در کشور، گفت: مطمئنا طی دو تا چهار هفته آینده فراوانی بستری و مرگ ناشی از اُمیکرون در کشور افزایش می‌یابد. بنابراین باید حتما آمادگی کافی داشته باشیم.