سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل با رد ادعاهای مطرح‌شده علیه ایران در قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تشریح مواضع خود پرداخت.

رئیس‌جمهور عراق، ایران را همسایه بسیار مهم کشورش دانست و روابط دو کشور را خوب و مستحکم و در حال توسعه مستمر توصیف کرد.

ایران ضمن محکوم کردن قطعنامه شورای حکام اعلام کرد: هیچ تأثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی ساختن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای ندارد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، اقدام صهیونیست‌های افراطی در هتک حرمت مسجدالاقصی، سر دادن شعارهای نژادپرستانه و حمله به شهروندان فلسطینی به بهانه برپایی راهپیمایی تحریک‌آمیز موسوم به پرچم را محکوم کرد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام به المانیتور گفت: در قطعنامه «اثر مخربی» بر تعامل آینده خواهد داشت.

در گفت و گوی تلفنی با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری تصریح کرد: دکتر رئیسی اعتقاد داشت صلح و امنیت صرفا از طریق همکاری کشورهای منطقه قابل تحقق است و بر این باور بود که رژیم صهیونیستی عملا بخشی از ناتو است و باز شدن پای چنین بیگانگانی در منطقه باعث ایجاد ناامنی در قفقاز می‌شود.
علی‌اکبر علیزاده اظهار کرد: اخباری مبنی بر صدور قطعنامه علیه ایران به بهانه عدم همکاری کشورمان در حوزه مسائل هسته‌ای به گوش می‌رسد که مردم باید بدانند توطئه دشمن به قصد برهم زدن گفتمان کاندیداهاست و اثر خاصی ندارد.
سفیر چین در تهران صبح امروز یکشنبه (سیزدهم خرداد) توسط محمد علی بک، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص تکرار حمایت دولت چین از ادعاهای بی‌اساس مندرج در بند ۲۶ بیانیه پایانی نشست مشترک جمهوری خلق چین و امارات متحده عربی به وی ابلاغ و یادداشت اعتراض تسلیم او شد.
یک کارشناس مسائل سیاسی سوریه‌ای در یادداشتی به ابعاد مختلف نامه رهبر معظم انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا و محکومیت اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی پرداخته است و تاکید می‌کند که محتوای این نامه، پاسخ دندان شکن به کسانی است که پدیده تروریسم را طبق سلیقه و خواسته خود تفسیر می کنند.

سرپرست ریاست جمهوری در دیدار با رئیس جمهور سوریه گفت: امروز تعاملات گسترده ایران با کشورهای اسلامی، همسایه و همسو و نیز قدرت‌ها و کشورهایی که مخالف یکجانبه‌گرایی هستند، معادلات قدرت در دنیا را تغییر داده است.
رهبر انقلاب تقویت ارتباطات ایران و سوریه را از لحاظ اینکه دو کشور از ارکان محور مقاومت هستند، مهم ارزیابی کردند و گفتند: هویت ممتاز سوریه که همان مقاومت است از دوران مرحوم حافظ اسد و با پایه‌گذاری «جبهه مقاومت و ایستادگی» شکل گرفت و این هویت همواره به وحدت ملی سوریه نیز کمک کرده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست بررسی وضعیت بهداشت در اراضی اشغالی فلسطین با بیان این که سیستم بهداشتی در فلسطین اشغالی زیر آتش است، گفت: جنایات رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده ماهیت مطلقاً رها شده این رژیم جعلی در ارتکاب جنایات است.