سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

دولت سوریه به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و حسین امیر عبداللهیان سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.
در پی شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، با تصویب هیئت دولت، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه بعنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد.
سفیر کشورمان در عربستان ابراز امیدواری کرد که بعد از پایان عملیات حج، شاهد استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان باشیم.
ایران برای عبور از فضای پرآشوب و بحران‌‌‌زده منطقه‌‌‌ای تلاش دارد تا از سازوکارهای کنش متوازن، الگوی همکاری‌جویانه و عملگرایی راهبردی برای حل همه‌‌‌جانبه و فراگیر اختلافات و ابهامات استفاده کند.
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار سفیر ایران در دوحه در خصوص تداوم پیگیری ارتقاء همکاری‌ها و تعمیق مناسبات فی‌مابین تهران و دوحه در راستای تحقق اراده و اهتمام ویژه سران دو کشور رهنمود و راهکارهای لازم را ارائه کرد.
رئیس‌جمهور عراق درباره مسائل موجود در میان کشور‌های عربی به استثنای مسأله فلسطین، توضیحاتی ارایه داد. وی گفت : رابطه عراق با ایران تاریخی و قوی است و برخی اتهام‌ها به ایران، نادرست است و این کشور در امور عراق، هیچگونه دخالت نظامی ندارد.»
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش سالیانه خود را درباره اجرای مسائل پادمانی در میان اعضای این نهاد توزیع و بار دیگر ادعاهایی را علیه ایران تکرار کرده است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با آقای «مارکو جورویچ»، انتصاب وی به سمت وزیر امور خارجه صربستان را تبریک گفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فرانسه در موضوعات حقوق بشری که نمونه واضح آن انفعال در موضوع نسل‌کُشی غزه است، دارای رویکرد دوگانه بوده و از سوی دیگر مأمن تروریست‌های ضدایرانی است، لذا حقی برای ورود به تصمیمات قضایی ایران ندارد.
«بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید، پیامد‌های گوناگونی دارد که این پیامدها، پیامد‌هایی ثابت از منظر اثرگذاری بر بازار نفت نیست. به این معنی که بازگشت او به قدرت، ضرورتا قیمت نفت را بالا و پایین نخواهد آورد. بلکه نوع رفتار و کنشگری‌های وی در رابطه با جهان و به ویژه خاورمیانه و بالاخص ایران است که آثاری را به همراه دارد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اعمال تهدید و فشار بر دادستان و قضات دیوان کیفری بین‌المللی از سوی برخی نمایندگان کنگره و سنای آمریکا شرم‌آور و نگران کننده است و این مداخله زشت، رویه‌ای خطرناک ایجاد خواهد کرد.