سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

سفیر ایران در روسیه گفت: مطلبی که اخیرا در خصوص معطل ماندن توافقنامه همکاری میان ایران و روسیه از سوی طرف ایرانی منتشر شده کذب است، روز گذشته هم آقایان لاوروف و باقری پیگیر امضای هرچه سریعتر این توافقنامه بودند.
دبیر ستاد حقوق بشر در نامه‌ای به ۲ مقام عالی حقوق بشری سازمان ملل ضمن اشاره به ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه، خواستار توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی به رفح و غزه و تشکیل نشست ویژه شورای حقوق بشر برای بررسی جنایت‌های این رژیم اشغالگر شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به مفاد ضدایرانی بیانیه (نقشه راه) مشترک رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه واکنش نشان داد و مفاد ضدایرانی این بیانیه را بی‌پایه و اساس و دارای اهداف و انگیزه‌های سیاسی و در ادامه سیاست‌های شکست‌خورده پیشین دانست.
با ادای احترام به شهدای خدمت؛

نشست بریکس آغاز شد

نشست وزرای خارجه بریکس در نیژنی نووگورود با یک دقیقه سکوت به یاد رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فقید ایران آغاز شد.
سرپرست وزارت امورخارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حال بی‌ثبات کردن منطقه است، گفت ایران متعهد است از قدرت خود برای ایجاد بازدارندگی در برابر این رژیم در شرایط بی‌ثباتی منطقه استفاده کند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم می‌کند و عامل اصلی حملات را آمریکای جنایتکار با پشتوانه رژیم صهیونیستی می‌داند.
کشورهای همسایه افغانستان در دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای با تاکید بر راه حل ابتکارات سازنده و منطقه‌ای برای برون رفت از مشکلات افغانستان، خاطرنشان کردند که توسعه و سازندگی در افغانستان تنها در گرو همکاری و همگرایی منطقه‌ای امکان پذیر خواهد شد.
سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری‌اسلامی ایران که برای شرکت در نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی-هشت) در خصوص وضعیت غزه به استانبول سفر کرده است، در حاشیه این نشست با خانم رتنو مارسودی وزیر امور خارجه اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تهران، مسکو و پکن در بیانیه‌ای مشترک که در روز پنج‌شنبه منتشر شده از غرب خواستند تا با عزمی سیاسی از تشدید تنش‌ها خودداری کرده و در راستای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تلاش کند.

مشاور سیاسی رهبری انقلاب گفت: شورای حکام آژانس، ‎آمریکا و ‎تروئیکای اروپایی سعی داشتند با ایجاد امیدواری دروغین در ‎ایران، واکنش‌های کشورمان را در برابر سوء رفتارشان مدیریت کنند که هیچگاه موفق نشدند و نخواهند شد.