سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

پایگاه خبری پولیتیکو در یادداشتی از هنریک اف راسموسن، مدیر اجرائی مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی (ISIS) در روز ۱۳ نوامبر ۲۲ آبان‌ماه به موضوع ایران و اروپا پس از عملیات طوفان الاقصی پرداخته است و در ادعایی واهی ایران را تهدیدی مستقیم برای اروپا می‌نامد.
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص جزئیات گفتگوی خود با همتای مصری در ریاض نوشت: در ریاض به وزیر خارجه آقای سامح الشکری گفتم؛ "امروز روز امتحان ماست و انتظار می‌رود مصر گذرگاه رفح را برای ارسال آب، دارو، غذا و سوخت به غزه باز کند".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن استمرار جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه با حمایت آمریکا گفت: رژیم صهیونسیتی با موشک و دیگر سلاح‌ها در حال حمله به بیمارستان‌ها است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد: ما از بیانیه اعضای سازمان همکاری اسلامی در سازمان ملل که توسط ایران در محکومیت تهدیدات رژیم اسرائیل برای بمباران هسته‌ای خاورمیانه ارائه شد، حمایت می‌کنیم.
لایحه مقابله با تحریم‌ها با امضای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به‌دست مجلس رسید که نقشه راه دولت سیزدهم را برای خنثی کردن دامنه تحریم‌ها نشان می‌دهد. اما این لایحه پیشنهادی چه می‌گوید و تا چه اندازه می‌تواند جلوی افزایش فشار تحریم‌ها را بگیرد؟
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد که این لکه ننگ هیچگاه از پیشانی آمریکا پاک نخواهد شد که در سایه حمایت تمام عیار دولت آمریکا، رژیم صهیونیستی آسوده خاطر در حال قتل عام و نسل‌کُشی فلسطینیان است.
گزاره‌ای که این روزها در ارتباط با توافق ایران و آمریکا در مورد پرونده هسته‌ای به ذهن می‌رسد این است که آیا با وجود اینکه برخی در آمریکا در تلاش هستند که نبرد غزه و آمادگی کامل نیروهای مقاومت برای حمله به پایگاه‌های آمریکایی را به ایران نسبت دهند و برخی دیگر از تحلیلگران حتی از احتمال گسترش جنگ غزه به منطقه با توجه به اعلام موضع مقاومت در عراق و یمن خبر می‌دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک وزیران امور خارجه گروه ۷ و بیانیه مشترک نشست وزرای خارجه و دفاع ژاپن و انگلیس در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۷ در توکیو را مردود و بی‌اساس دانست و آن را قویا محکوم کرد
هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل با طرح این ادعا که اتحادیه اروپا همچنان به برجام پایبند است، خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شد.
آقای ظریف هنگامی که "میدان" و سردار سلیمانی را متهم کرد به این که برای "دیپلماسی و منافع ملی" هزینه درست کرده اند، از موضع نظام جانبداری می کرد، یا همان موضع معقول را زیر سوال می برد؟! او می تواند بگوید که خسته است، اما چرا از طرف مردم حرف می زند؟ چه کسی چنین وکالتی را به او داده؟!
وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعای یک مقام آمریکایی در خصوص پیام به ایران نوشت: آمریکا از هفته گذشته در صدد آتش بس انسانی بود. ما پیام آن‌ها را دریافت کردیم، آن‌ها «کاملا نادرست» می‌گویند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تداوم حمایت های آمریکا از رژیم صهیونسیتی در کشتار مردم فلسطین گفت: کاخ‌سفید ترجیح می‌دهد همچنان شریک جرم باشد و رژیم فروپاشیده اسراییل را به بهای تقابل با افکار عمومی جهانیان همراهی کند.