سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: فاجعه‌آمیزترین و البته گویاترین داده مطرح شده در گزارش مجمع جهانی اقتصاد مربوط به رتبه ایران در تنظیم‌گری مالی و کنترل رفتارهای پرفساد و نابرابرساز بانک‌ها و بویژه بانک‌های خصوصی است که رتبه آخر جهان را در میان کل کشورهای مورد بررسی دارد، این مسئله کوچکی نیست و نیازمند گفت‌وگوی ملی است.
سخنگوی دولت گفت: بدون بازگشت آمریکا به برجام و رفع همه تحریم‌ها و جبران خسارت‌هایی که به ملت ایران تحمیل کرده‌اند شانسی برای موقعیت دیپلماسی با آمریکا وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ترس آمریکا و متحدانش از بازگشت ایران به بازار بسیار گسترده فناوری و صادرات اقلام نظامی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران براساس تحولات آمریکا تصمیم می‌گیرد، اظهار داشت: مسلم است ما این تحولات را با دقت رصد می‌کنیم ولی این نشانه تمایل پیروزی یا باخت فلان فرد نیست. مسلم است که حقوق ایران باید تامین شود و اشتباهات‌شان را جبران کنند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه از یک سال قبل بسیاری کشورها به ما مراجعه کردند و ما هم مذاکراتی با دیگران داشتیم، گفت: زمینه فروش و خرید تسلیحات برای جمهوری اسلامی ایران فراهم است و البته فروش گسترده‌تر خواهد بود.
بامداد یکشنبه ۲۷ مهرماه تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت درست پنج سال پس‌از پذیرش برجام و برپایه آنچه ایران و کشورهای بزرگ در قطعنامه ۲۲۳۱ توافق کرده بودند، به پایان رسید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه اظهار داشت: ایران هم‌چنان در جهت تقویت صلح، ثبات و امنیت جهانی و با بهره‌گیری از سازوکارهای شناخته شده بین‌المللی در راستای صیانت از حقوق مسلم خود، تلاش خواهد کرد.
بیانیه وزارت امور خارجه:

تحریم سلاح ایران تمام شد

وزارت امور خارجه در ساعات پایانی منتهی به پایان تحریم های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران بیانیه صادر کرد.
مدیرگروه اروپا، دفتر مطالعات سیاسی و روابط بین الملل وزارت خارجه با توجه به سیاست گذاری ترامپ در نژاد پرستی گفت: موضوع هم سلیقه ای، نژاد پرستی و سیاسی است و از لحاظ دموکراتیک(جمعیت شناسی) جمعیت رنگی ها در امریکا مدتهاست که بیشتر از سفیدها بوده اما همیشه در انتخابات مکانیزم هایی وجود داشته است.

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در یادداشتی با اشاره به ناموفق بودن اقدامات آمریکا در قبال ایران نوشت که تحریم های آمریکا نه ایران را به میز مذاکره کشاند، نه نفوذ منطقه ای آن را متوقف کرد و نه فعالیت های هسته ای و موشکی و نظامی تهران را متوقف کرد.
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر مخالفت ایران با هر گونه حضور نظامی خارجی در خلیج فارس گفت: حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به برقراری امنیت نمی‌کند بلکه زمینه افزایش تنش‌ها را نیز فراهم خواهد کرد.
ظریف در گفت وگو با وزیر خارجه ژاپن تاکید شد؛

محدودیت های دارویی علیه ایران جنایت بشری است

وزیر امور خارجه محدودیت‌های غیرقانونی آمریکا در استفاده از منابع ارزی خود در کشورهای دیگر و جلوگیری این رژیم برای خرید دارو و غذا برای مردم ایران را جنایت علیه بشریت عنوان کرد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: به زودی تحریم‌های تسلیحاتی ایران به پایان می‌رسد و ما به صورت قانونی حق خرید و فروش سلاح داریم و کسی نمی‌تواند در این زمینه دخالت کند.
کارشناس مسائل اسرائیل خاطر نشان کرد: هیچ وقت در تاریخ رژیم سابقه نداشته است که اعتراضاتی بیان شود و یک ماه مستمر ادامه پیدا کند. این اولین باری هست که این اتفاق در این رژیم می افتد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به نقض آتش بس اعلام شده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت که ایران مجددا از دو طرف می‌خواهد ضمن پایبندی به آتش بس، گفت‌وگوهای خود را در چارچوب حقوق بین‌الملل و احترام به تمامیت ارضی یکدیگر و تخلیه شهرهای اشغالی از سر گیرند.