احزاب و شخصیت ها

آخرین و مهمترین خبرهای احزاب را بدون جهت گیری و جناح بندی خاص در صفحه احزاب رسانه مستقل پرسون بخوانید.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: حاکمیت به هر شکلی و هر کسی که مسئولش است، باید شرایطی فراهم کند تا مردم راغب باشند در این انتخابات شرکت کنند. باید محصول و کالایی عرضه کنند که مردم راغب باشند آن را بخرند. مردم به شدت طالب کالای خوب سیاسی هستند.
حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین کشورمان گفت: گاهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای نوعی رأی دادن است؛ رأی دادن به همان نامزدی که او را برای کسب آن مسئولیت صالح نمی‌دانیم. چون در انتخابات مشارکت نمی‌کنیم، عملاً شرایط را برای انتخاب غیراصلح مهیا می‌کنیم.
محمد مهاجری گفت: قالیباف اگر تصور کند قرار است قدرتش کم شود یا توسط نیروهایی که تا کنون کنارش بوده‌اند دور زده شود، سریعا به سمت ائتلاف می‌رود اما مسئله این است او برای همه اصولگرایان مرجعیت ندارد. جبهه پایداری هم که می‌گوید ائتلاف نمی‌کنیم، دنبال سهم خود از قدرت است و می‌خواهد تعداد بیشتری از کرسی‌های پارلمان را در اختیار بگیرد. این گروه معمولا کاسب‌کارانه برخورد می‌کند و دنبال سهم حداکثری است.
یکی از بزرگان حوزه علمیه قم که از حواریون امام خمینی بود و اکنون از مراجع مطرح است در اولین سال‌های بعد از انقلاب پیروزی انقلاب اسلامی هشدار داده بود مبادا ما که با نهج‌البلاغه انقلاب کرده‌ایم، بخواهیم با رساله عملیه جامعه را اداره کنیم. تفسیر روشن این سخن این بود که جریانی در حال شکل‌گیری است تا عقل‌گرائی را کنار بزند و اخباریگری را به جای آن بنشاند و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را با مشغول نگهداشتن به احکام فردی از بالندگی اجتماعی باز بدارد.
عبدالرضا داوری معتقد است صادق محصولی و جبهه پایداری می خواهند وضعیت احمدی نژاد را در درون تشکیلات خودشان احیا و بازسازی کنند. آنها این پیام را می دهند که آقای حاکمیت و جمهوری اسلامی، احمدی نژاد را به درون حاکمیت بازگردان و به او قدرت بده تا به همان مبدا مختصات و نقطه صفر بر می گردد.
روحانی با هاشمی تفاوت‌های عمده‌ای دارد؛ از قدرت اجماع‌سازی گرفته تا قدرت چانه‌زنی با حاکمیت و البته مقبولیت اجتماعی که همه اینها باعث می‌شود مسیر هاشمی‌شدن برای حسن روحانی یا غیرممکن یا بسیار سخت باشد.
۱۹ آذرماه حسن نوروزی، نماینده مجلس، در یک مناظره از دستکاری «لایحه عفاف و حجاب» توسط هیات رئیسه مجلس خبر داد. بعد از این افشاگری حسن نوروزی، روزنامه اعتماد در گزارشی عجیب دستکاری در لایحه عفاف و حجاب را به جبهه پایداری منتسب کرد.