احزاب و شخصیت ها

آخرین و مهمترین خبرهای احزاب را بدون جهت گیری و جناح بندی خاص در صفحه احزاب رسانه مستقل پرسون بخوانید.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همراه با انتخابات شورای شهر ششم و میان‌دوره‌ای دو انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز گذشته در اقصی نقاط کشور برگزار شد.
این یادداشت پیش از پایان انتخابات و مستقل از نتیجه احتمالی آن نوشته شده است و طبعا کسانی که آن را می‌خوانند از محصول انتخابات مطلع هستند، نتیجه‌ای که چندان دور از پیش‌بینی‌ها نیست.
محسن مهرعلیزاده یکی از کاندیدا‌های انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بود که پیش از برگزاری این انتخابات کناره‌گیری خود را از این رقابت اعلام کرد.
روز گذشته سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم برگزار شد تا بالاخره بعد از حرف‌های بسیار، گلایه‌های سرشار و اختلاف‌نظرهای تشکیلاتی متعدد این دوره از انتخابات هم به پایان برسد.
فائزه هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، در واکنش به اظهارات حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد، درباره رد صلاحیت پدرش گفت: «همان زمان با عدم احراز صلاحیت بابا این اظهارات مطرح شد و بابا همان موقع این مسئله را مطرح کرد؛ اما طبق معمول در آن زمان تکذیب شد؛ هر‌چند الان خوشبختانه مطرح شد؛ ولی باز هم شورای نگهبان تکذیب می‌کند».
پایان انتخابات ۱۴۰۰ سرآغاز دور تازه‌ای از حیات جناح‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب است. اگر به وقایع آبان‌ماه ۹۸ و شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» نگاهی دوباره بیندازیم، درخواهیم یافت این شعار که مورد پسند اپوزیسیون قرار گرفته بود و تحقق پیروزی‌شان را در دمیدن به آتش این شعار می‌دیدند، اینک این شعار کارکرد تازه‌ای پیدا کرده است.
کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ضمن تبریک به سید ابراهیم رئیسی به عنوان برگزیده ملت، گفت که برنامه‌ها و رویکردهای «دولت سلام» را در اختیار دولت منتخب قرار می‌دهد.

یادداشت/با عطف به این که در ایران رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی به‌عنوان مهمترین متولی سیاستگذاری موضوعات داخلی و خارجی نیز هست، چند نکته را در خصوص ویژگی‌های استراتژی دولت آینده ایران در عرصه بین الملل می توان مطرح کرد.

دولت حسن روحانی، دومین انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان فعالیت خود را دیروز برگزار کرد؛ سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری که بنا بر اعلام وزارت کشور، نتیجه آن امروز اعلام و تکلیف هشتمین رئیس قوه مجریه برای رفتن به ساختمان ریاست‌جمهوری در پاستور مشخص می‌شود.
میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از 50 درصد بالاتر رفته است.گ فته می‌شود محسن رضایی هم توانسته رتبه دوم را به دست بیاورد و عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی، سوم و چهارم شده‌اند. با این حال، هنوز آرای شهرهای بزرگ و پرجمعیت شمارش و تجمیع نشده‌اند.
محسن رضایی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پیش از اعلام آمار رسمی از سوی وزارت کشور،‌در نامه‌ای پیروزی سید ابراهیم رئیسی را تبریک‌ گفت.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: از طریق سامانه مردم ناظر بیش از سه هزار گزارش دریافت کردیم که عمده آنها مربوط به تاخیر به شروع اخذ رای گیری است و آن هم مربوط به دستگاه های احراز هویت بوده که در حال حاضر مشکل حل شده است.