احزاب و شخصیت ها

آخرین و مهمترین خبرهای احزاب را بدون جهت گیری و جناح بندی خاص در صفحه احزاب رسانه مستقل پرسون بخوانید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتی نوشت: امروز مهم‌ترین وظیفه، کمک به تقویت دولت منتخب ملت و افزایش مشارکت‌ برای عبور مردم از مشکلات زندگی است.
انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم ایران در روز جمعه 28 خرداد سال 1400‌ برگزار شد. من به‌عنوان یک شهروند از حق شهروندی خود استفاده کرده و به کاندیدای مورد نظرم رأی دادم. به‌عنوان یک داور بی‌طرف، همواره معتقدم باید از هر نوع واقعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای تاریخ درس گرفت.
رییس ستاد انتخابات کشور با اعلام جزئیات تکمیلی از نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، از تکمیل نتایج قبلی با وصول آخرین صورتجلسات از ۹۱ صندوق باقی مانده این انتخابات خبر داد.
گویی در عین حال که بحث و حاشیه‌های انتخاباتی ادامه دارد، حاشیه‌ها و جنجال‌های مربوط به سعید محمد نیز پابرجاست. او اگرچه نتوانست در انتخابات ۱۴۰۰ وارد میدان رقابت شود ولی تا الان در خبرسازی و مورد توجه بودن چیزی کم از نامزد‌ها نداشته است.
قطار انتخابات در ایستگاه ۲۸ خرداد ایستاد و مطابق پیش‌بینی‌ها سید ابراهیم رییسی را روانه پاستور کرد.
اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای آقای رییسی به عنوان فرد پیروز انتخابات 28 خرداد انجام شد. به گمان بنده باید از پیشداوری‌های بیهوده پرهیز کرد و نگاه و ارزیابی مثبتی به آن داشت.
سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد و رئیس‌جمهور منتخب از دو ماه آتی کار خود را آغاز خواهد کرد. بی‌شک فرد برگزیده، خود صاحب برنامه مشخصی برای اداره دولت و ارائه راهکارهای متنوع در خصوص مسائل و مشکلات حاد این روزهای میهن عزیزمان است.
اصلاح‌طلبان که از سال 92 به پیروزی‌های زنجیره‌ای در عرصه سیاست دست یافتند، به دلیل ناکارآمدی و ایجاد مشکلات عدیده در زندگی مردم، از سال 98 و با واگذاری نتیجه انتخابات مجلس یازدهم، به شکست‌های زنجیره‌ای دچار شده‌اند.

وعده‌های داده شده توسط رئیس‌جمهور هشتم کلی گویی است و برنامه عملیاتی و اجرایی و زمانبندی شده مشخص ندارد.
در میان شعارهای کاندیداهای ریاست جمهوری امسال شعار‌های اقتصادی فریبنده بسیاری دیده می‌شد. از وعده یارانه 450 هزارتومانی تا وام 500 میلیون تومانی که به نظر می‌رسید در وضعیت بحرانی اقتصاد کشور ما این شعار‌ها رای دهندگان بسیاری را به خود جذب کند.
درباره آرای باطله این دوره از انتخابات زیاد سخن گفته شده است، هرکس درباره آن تحلیلی و توصیفی دارد.
در این یادداشت می‌کوشم که واقعیت ماجرا و اینکه این آرا از کجا پیدا شده است را به دقت توضیح دهم البته تحلیل آن بماند برای خوانندگان.
از شواهد و قرائن چنین برمی‌آید که باید انتخابات 28 خرداد 1400 را به فال نیک گرفت و این روز را آغازگر فصل نوینی در تاریخ 42‌ساله پرفراز‌و‌نشیب کشور تلقی کرد. رئیس‌جمهور منتخب 45 روز دیگر در شرایطی بر مسند بالاترین مقام اجرائی تکیه زده و کار خود را آغاز خواهد کرد که برای اولین‌بار سه قوه اصلی هماهنگ بوده و ظاهرا مثل هشت سال گذشته شاهد تزاحم در بین قوای اصلی اداره کشور نخواهیم بود.
عطریانفر،کرباسچی، مرعشی، دو جلایی پور پدر و پسر، قوچانی و....از جمله افرادی هستند که با ناتوانی ذهنی، نظری و تاریخی خود در فهم شرایط جامعه ایران، تمامی سرمایه اجتماعی و سیاسی جریان اصلاح‌طلبی را بر باد داده و حتی زمینه بی‌آبرویــی کســانی چــون خاتمی،کروبــی و .. را نیز فراهم آورده‌اند.
«حق تعیین سرنوشت» در ماده ۵۶ قانون اساسی ج.ا.ا به‌عنوان یکی از حقوق اساسی مردم ایران ذکر شده است. شورای نگهبان در ج.ا.ا نیز مرکز ثقل نظام در صیانت از این حق است. از سوی دیگر، «حق تعیین سرنوشت» در پیمان‌های پایه و بین‌المللی حقوق بشر نیز به‌عنوان اولین رکن حقوق اساسی انسان در زمره «قواعد آمره» و «تعهدات عام‌الشمول» ظاهر شده که سایر حقوق مردم بر آن استوار شده است
انتخابات تمام شد و دیگر چند روز است همه می‌دانند منتخب مردم کیست و چه کسی از 43 روز دیگر کرسی نشین پاستور و رئیس جمهور خواهد شد. با این همه اکنون همه به دنبال کابینه دولت سیزدهم هستند و گمانه‌زنی‌های متعددی از آرایش و چینش نفرات حاضر در کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی می‌شود.
بار دیگر، با شور و شعور حماسه آفریدید و نزد پروردگار عالمیان، انبیاء، ائمّه اطهار علیهم السلام، صلحاء و شهدای تاریخ بویژه امام راحل بهره مند از پاداش مشارکت شدید. غیرت و مردانگی شما در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاملاً مشهود است.
انتخابات تمام شد و پیامدهای سیاسی آن تازه شروع! همین هم باعث شد که احزاب و گروه‌های سیاسی به فکر تفسیر و تحلیل آرای مردم بیفتند تا براساس داده‌ها و نتایج این بررسی‌ها، برای فعالیت‌های آینده برنامه‌ریزی کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: ان شاالله دولت انقلابی منتخب مردم زمینه ساز تمدن نوین اسلامی در سال‌های آینده در کنار مردم با مردم خواهد داشت ودراین راه برخویش لازم می‌داینم همگام با برادرعزیز حضرت آیت الله رئیسی در تحقق این مهم، نقشی سازنده ایفا نماییم.

کاهش بی‌سابقه مشارکت مردم در انتخابات 1400 علل و دلایل متعدد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دارد که ضروری است به وسیله گروهی از محققان جامعه‌شناس مورد بررسی دقیق علمی قرار گیرد و آثار و عوارض حتمی‌اش محاسبه شوند.
با توجه به اینکه ابراهیم رئیسی یا هر رئیس جمهور دیگری نمی‌تواند از توافق هسته‌ای خارج شود و سیاست خارجی معمولا توسط نظام تعیین می‌شود، وزارت خارجه یا دولت هم در مسیری خلاف این موضوع حرکت نمی‌کند و بر این اساس، هیچ رئیس جمهوری در ایران نمی‌تواند توافق هسته‌ای را باطل کند.