دولت

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری دولت و کابینه را در سرویس سیاسی پرسون بخوانید.

در اولین نشست تیم اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۳؛

رئیس جمهور همه بخش‌های تولیدی را مخاطب شعار سال خواند

سید ابراهیم رئیسی همه بخش‌های تولیدی از جمله نفت، کشاورزی، نیرو، صنعت و معدن را مخاطب اصلی شعار سال خواند و گفت: کنترل عواملی که در شاخص‌های اقتصادی اختلال ایجاد می‌کنند، ضروری است.
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: برنامه هفتم توسعه از سال ۱۴۰۳ آغاز شده و تا ۱۴۰۷ ادامه دارد و ما گفته‌ایم در پایان ۱۴۰۷ تورم باید تک رقمی شود.
آذری جهرمی نوشت: ضمن خدا قوت به جنابعالی و همکاران؛ به جاست از مردم پرسیده شود آیا اثرات این رشد ادعایی را در سفره خود احساس می‌کنند؟ و اگر چنین نیست توضیح داده شود که دلیل این تناقض چیست.
معاون اول رئیس جمهور از تمامی دستگاه‌های مرتبط با سفرهای نوروز خواست تمامی مواردی که سال گذشته برای تسهیل سفرهای نوروزی در نظر گرفته شده بود، برای سفرهای نوروزی سال جدید نیز انجام شود تا مردم سفرهایی با حداکثر ایمنی و امکانات مناسب داشته باشند.
سال ۱۴۰۳ شاید یکی از آخرین فرصت‌ها برای بیدار شدن و بازگرداندن امور جامعه به ریل وحدت و پیشرفت است.
رئیس دولت سیزدهم با بیان این‌که نظام اجرایی کشور به فعالین بخش اقتصاد دیجیتال اعتماد دارد و مسائل و چالش‌های احتمالی پیش‌روی فعالین این بخش را پیگیری خواهد کرد، از فعالان کسب و کارهای دیجیتال خواست با شناخت مسائل و مشکلات و ارائه راهکارهای حل آن‌ها در ارائه خدمات به مردم و ارتقای کیفیت زندگی آن‌ها نقش‌آفرینی کنند.
طعنه سنگین به رئیسی:

ترکش ترک فعل!

رقابت در عالم سیاست، امری طبیعی است و حتی لازم و مفید هم هست به این شرط که سالم باشد. وقتی رقابت از مرز سلامت عبور کند و به اغراض شخصی و جناحی آلوده شود، هم بی‌ارزش می‌شود و هم برای جامعه زیانبار خواهد بود و حتی خیلی سریع به آفتی برای لطمه زدن به همان کسانی که عاملان آلوده کردن آن بودند تبدیل خواهد شد و ترکش آن به خود آنان اصابت خواهد کرد.
آقای رئیسی بهتر است توجه کنند که رسانه‌ها و مردم کاری به انگیزه‌های دولت‌ها ندارند. ما انگیزه‌های شما را نقد و رد نمی‌کنیم. به احتمال فراوان همه سیاستمداران دارای انگیزه‌های خیرخواهانه هستند. برای ما و مردم عملکرد شما مهم است. عملکردی که در آیینه آمار بازتاب بیابد. برای ما سیاست‌ها، برنامه‌ها و گفتارهای شما مهم است و انگیزه‌های‌تان.
رئیس جمهور توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و گفت: تلاش جوانان کشور برای پیشرفت‌های فناورانه نیز همچون افتخارآفرینی‌های دوران دفاع مقدس قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ابتکار عمل در بخش حقوق بین الملل باید در دست مرکز حقوقی بین المللی باشد، بیان کرد: این موضوع، نیازمند یک تحول فکری است که رئیس جمهور در جلسه نظارت ستادی معاونت حقوقی برآن تاکید کرده‌اند.
معاون رئیس جمهور در حاشیه نشست ۶۸ کمیسیون مقام زن، گفت: حجاب یک فرهنگ، هنجار و باور تمدنی در جمهوری اسلامی ایران است که عامل حفظ حریم و پیشگیری از وقوع جرم و خشونت علیه زنان، همچنین اصلی‌ترین عامل حضور اجتماعی ایمن زنان پس از انقلاب اسلامی بوده است.
بیستم دی‌ماه اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به بازگشت نصرالله معین و احتمال برپایی کنسرت توسط او در ایران گفت: «معین (خواننده) می‌تواند به ایران برگردد و برای دریافت مجوز هم مانند سایر خوانندگان روال قانونی را طی خواهد کرد».
گمان می‌کنند که مساله امید و ناامیدی یک امر ذهنی است که به وسیله رسانه ایجاد می‌شود. درحالی که امیدآفرینی وظیفه دولت است و نه رسانه. وظیفه اصلی رسانه امیدآفرینی نیست. ما نیازمند دولت امیدآفرین هستیم تا با بازتاب آن در رسانه جامعه نیز امیدوار شود.
«انسیه خزعلی» معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و و خانواده در گفتگو با نشریه آمریکایی نیوزویک با تاکید بر اینکه «معتقد نیستیم که به حد مطلوب رسیده ایم و می توانیم پیشرفت های بیشتری برای زنان ایران داشته باشیم»، گفت: ایران از مظلومان، حقوق زنان و بسیاری از کسانی که در شرایطی از حقوق‌شان محروم هستند، حمایت می‌کند.
رئیس‌جمهور در نشست اساتید و نخبگان علوم و فناوری‌های برترساز:

بوروکراسی پیچیده از موانع اصلی پیش‌روی نخبگان است

رئیس‌جمهور، علم‌ و فناوری را از جمله حوزه‌های مورد طمع دشمن برای عقب‌ نگه‌داشتن ایران دانست و با تاکید بر لزوم صیانت و ارتقای سطح علمی کشور، به اساتید و نخبگان توصیه کرد در صورت مواجهه با موانع و مشکلات به راحتی میدان را خالی نکنند و با مجاهدت ناامیدی را به زمین دشمن و امید را به جامعه تزریق کنند
مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و دستگاه‌های تابع قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله بانک مرکزی را مجاز کرد ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو به نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی اقدام کنند.