دولت

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری دولت و کابینه را در سرویس سیاسی پرسون بخوانید.

دولت جدید به‌ریاست جناب آقای رئیسی حدود یک ماه دیگر فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. قاعدتا انتظار می‌رود برای اکثر مناصب این دولت شاهد چهره‌های جدیدی باشیم و مسوولان اقتصادی دولت شامل معاون اقتصادی رئیس‌جمهور (در صورت تداوم این فعالیت در دولت سیزدهم)، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی براساس مباحث دوره انتخابات بیشترین انتظارات را بر دوش خواهند کشید. افرادی که بر این مسندها تکیه می‌زنند، باید چه‌خصوصیاتی داشته باشند؟
تا چندی دیگر، مسعود سلطانی فر، وزیر فعلی ورزش و جوانان دولت دوازدهم از این وزارت خانه کنار می‌رود. از همین حالا، بسیاری در مورد وزیر بعدی گمانه زنی می‌کنند و می‌خواهند بدانند سید ابراهیم رئیسی چه شخصی را برای این پست انتخاب می کند.
معاون اول رییس جمهوری از بروکراسی موجود نظام اداری ایران به عنوان یکی از عوامل مخل توسعه کشور نام برد و گفت: تهیه و تدوین اسناد متعدد در کشور باعث شده تا برخی از طرح ها و برنامه‌ها متوقف شود و بعضاً این اسناد خود به عاملی برای جلوگیری و ممانعت از پیشبرد امور تبدیل شده‌اند.
انتقال قدرت در ایران آغاز شده است و با جلسات اخیر سید ابراهیم رئیسی با حسنروحانی، وزرای اقتصادی دولت و از همه مهمتر کاندیداهای ریاست‌جمهوری شرایط به شکلی است که نشان می‌دهد او تلاش می‌کند در یک رویکرد عقلایی و مستقل دولت آینده را تشکیل بدهد؛ اقدامی که در نهایت به سود منافع ملی خواهد بود.
پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش سیزدهم

آیا رئیسی در تحقق وعده‌های اجتماعی موفق می‌شود؟

وعده‌های اجتماعی رئیسی شامل بحث سلامت، عدالت اجتماعی، زنان، اینترنت و حل مشکل مسکن جوانان در آستانه ازدواج است که در این گزارش بررسی شده است.
ترکیب سران قوا تکمیل شد. سید ابراهیم رئیسی از قوه قضاییه کوچ کرد و در جریان انتخاباتی که نه تنها با مشارکت گسترده همراه نبود بلکه موجبات رکوردشکنی آرای باطله را نیز فراهم آورد، به عنوان رییس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی تعیین شد اما نه با استعفای رسمی.
آیت الله سید محمد سجادی از فقهای عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خدمات صادقانه، دلسوزانه و تلاش شبانه روزی مسئولان خدوم نظام را نباید نادیده بگیریم، گفت: بنده به عنوان یک طلبه و شاگرد امام راحل از خدمات هشت ساله حسن روحانی و دولت ایشان تشکر می کنم.
با وجود گمانه زنی‌های فراوان درباره انتخاب و انتصاب وزیر بهداشت در دولت منتخب، توجه به ویژگی‌های وزیر بهداشت شایسته باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

لازمه پیشرفت هر کشوری انتخاب افراد شایسته برای ایفای نقش‌های مختلف یک مدیر شهرداری از پیش‌بینی اش در مورد شایسته گزینی در دولت جدید می‌گوید.
انتظار می‌رود که رئیسی پس از روی کار آمدن، اقدامات دولت حسن روحانی را ادامه دهد و تعامل نسبتاً نزدیک خود را با چین و روسیه حفظ کند. در این چارچوب، ممکن است توافق نامه همکاری 25 ساله با چین توسعه یابد. با این حال، این شرایط منجر به اتحادی به اصطلاح جدید بین ایران، چین و روسیه نخواهد شد. علاوه بر این، شواهد نشان می‌دهد که پکن و مسکو تاکنون تمایلی به ایجاد چنین اتحادی نشان نداده‌اند.
رییس‌جمهور تاکید کرد: «برای اینکه دچار محدودیت‌های قبلی نشویم و شهرها دوباره تبدیل به وضعیت قرمز نشوند نیازمند رعایت کامل پروتکل‌ها هستیم تا دوباره مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید نباشیم.»
سید ابراهیم رئیسی در پیامی انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به سمت ریاست قوه قضاییه را تبریک گفت.