میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

یکی از قدیمی‌ترین پاتوق‌های مذهبــی و هیئت‌هــای تهــران و میراث خانــدان سیدشــیرازی اســت کــه قدمتــش بــه دوره قاجــار برمی‌گــردد. در اینجــا حــدود ۳۱جلــد کتــاب چــاپ ســنگی نگهــداری می‌شــود و منبــر چوبی۱۳۷ساله دارد.

انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی استان فارس درباره شیوه مرمت برخی بناهای تاریخی شیراز هشدار داد و از آن با عنوان «تخریب پنهان» و «تغییر هویت» این شهر نام برد.
شهردار شهر خشکرود گفت: کاروانسرای تاریخی خشکرود به عنوان قدیمی ترین اثر تاریخی منطقه در معرض تخریب قرار دارد و هر چه سریعتر باید مرمت و بازسازی شود.
تهران‌گردی به وقت قاجار؛

سرنوشت زیباترین عمارت تهران

خانه‌ها از معدود جاهایی‌ هستند که شاهد کودکی، جوانی، بزرگسالی و پیری انسان‌ها هستند و گاهی در آنها اتفاقاتی روی می دهد که ممکن است سرنوشت یک کشور را تغییر دهد. خانه‌ها برای سال‌های سال یک‌گوشه آرام می‌نشینند و نظاره‌گر تاریخ در حال گذر بشری می‌شوند.
خانه‌های تاریخی تهران یکی از اصلی‌ترین بخش های جاذبه‌های تاریخی هر شهری هستند. خانه‌هایی که هر کدام داستانی در دل خود دارند و انگار زنده مانده اند تا تاریخ را به دست نسل های آینده برسانند. سبک معماری و دکوراسیون داخلی این خانه‌ها اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش ویژگی‌های خاص این خانه‌هاست.
سرپرست اداره‌کل میراث ‌فرهنگی استان اصفهان:

کاشان را شهر تاریخ در قلب ایران‌زمین بخوانیم

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، گفت: بی‌تردید کاشان در طول تاریخ محل تولد و رشد علمی دانشمندان و هنرمندانی است که ایران به آن‌ها می‌بالد، پس کاشان را شهر تاریخ در قلب ایران‌زمین می‌توانیم بخوانیم.
در گوشه و کنار این شهر پرهیاهو، در روزگاران مختلف مردان و زنانی زندگی می‌کردند که پایتخت وام‌دار آنهاست؛ افرادی که گاه به سبب فعالیت‌ها و گاه به‌دلیل مناصب اجتماعی‌شان میراثی را به جا گذاشته‌اند که حالا دست ما را می‌گیرند و می‌برند به هزارتوی تاریخ و با قدم‌های نخستین صاحبانشان همراه می‌کنند.
مدیر میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد چابهار خبر داد:

آغاز فاز نخست بازپیرایی قلعه تاریخی تیس

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد چابهار از آغاز آواربرداری و پاکسازی حصار‌ بیرونی باهدف بازپیرایی قلعه تاریخی تیس در فاز نخست این طرح، خبر داد.
باستان‌شناسان با کاوش در نزدیکی «ارتش سفالین» بقایای یک ارابه باستانی را که توسط گوسفندان حمل می‌شد، کشف کردند.
شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) نگرانی عمیق خود را درباره خشونت‌های کنونی حادث بر غیرنظامیان ساکن غزه ابراز کرد و درباره بی‌توجهی به حفاظت از اموال فرهنگی و افزایش احتمالی قاچاق و تخریب اشیاء فرهنگی و تاریخی در این منطقه هشدار داد و بر آتش‌بس فوری تاکید کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم:

پایان مرمت حمام تاریخی قبادبزن با اعتبار ۳ میلیارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، با اشاره به مرمت حمام روستای قبادبزن، گفت: حمام این روستا، با اعتباری در حدود سه میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی مرمت شد.