میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

استاندار گلستان گفت: شانزدهمین جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران‌زمین با حضور ۲۵۰ هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از سراسر کشور و حدود ۲۳ گروه موسیقی و آیینی اقوام مختلف در استان گلستان برگزار می‌شود.
واکنش وزیر میراث به خبر حذف شب یلدا:

یلدا و چهارشنبه سوری هیچگاه تغییر پیدا نمی‌کند

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: شب یلدا و چهارشنبه سوری هیچگاه تغییر پیدا نکرده و تغییرپذیر نیستند، از ابتدا بوده و تا آخر نیز خواهند بود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان خبر داد:

کشف تونل ورودی به قلعه رودخان

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان از کشف یک سازه دستکند در قلعه رودخان خبر داد و گفت: این احتمال وجود دارد این سازه بخشی از تونل یا راه ورودی به قلعه یا غاری طبیعی یا دستکند در نزدیکی این بنای تاریخی باشد، نظریه دقیق این کشف، پس از بررسی‌های بیشتر و دقیق باستان شناسی اعلام می‌شود.
صد سال قبل اولین کتابخانه‌ رسمی ایران در میدان بهارستان با هدف ایجاد مرکزی علمی برای نمایندگان مجلس در راستای ایجاد حکومتی جدید و نگهداری مکتوبات و اسناد تاسیس شد.
خیابان ولیعصر تهران که طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است؛ جنوب و شمال تهران و مناطق یک، ۳، ۶ و ۱۱ را به هم متصل کرده و مظهری از دوگانگی سنت و مدرنیته و طبقات اجتماعی متفاوتی را نیز در خود جای داده است.
مسئول امور موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان با تاکید بر اینکه حفظ و صیانت میراث ارزشمند باستانی و تاریخی از رسالت‌های مهم میراث فرهنگی است، گفت: قدمت خمره خبرساز موزه رشت به دوران معاصر برمی‌گردد و اصلا به دوره مادها تعلق ندارد.
تصویر یک خمره نسبت داده‌شده به دوره ماد در موزه باستان‌شناسی رشت، درحالی منتشر شده که داخل این خمره کیسه پلاستیکی مشکی قرار گرفته و مقداری هم زباله در آن مشاهده می‌شود. با این وجود مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: این خمره مربوط به دوره ماد نبوده و سطل زباله هم نیست.
یکی از قدیمی‌ترین پاتوق‌های مذهبــی و هیئت‌هــای تهــران و میراث خانــدان سیدشــیرازی اســت کــه قدمتــش بــه دوره قاجــار برمی‌گــردد. در اینجــا حــدود ۳۱جلــد کتــاب چــاپ ســنگی نگهــداری می‌شــود و منبــر چوبی۱۳۷ساله دارد.

انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی استان فارس درباره شیوه مرمت برخی بناهای تاریخی شیراز هشدار داد و از آن با عنوان «تخریب پنهان» و «تغییر هویت» این شهر نام برد.
شهردار شهر خشکرود گفت: کاروانسرای تاریخی خشکرود به عنوان قدیمی ترین اثر تاریخی منطقه در معرض تخریب قرار دارد و هر چه سریعتر باید مرمت و بازسازی شود.
تهران‌گردی به وقت قاجار؛

سرنوشت زیباترین عمارت تهران

خانه‌ها از معدود جاهایی‌ هستند که شاهد کودکی، جوانی، بزرگسالی و پیری انسان‌ها هستند و گاهی در آنها اتفاقاتی روی می دهد که ممکن است سرنوشت یک کشور را تغییر دهد. خانه‌ها برای سال‌های سال یک‌گوشه آرام می‌نشینند و نظاره‌گر تاریخ در حال گذر بشری می‌شوند.