میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از پایان مرمت یک خانه تاریخی مربوط به دوره قاجار در تهران که برای وزیر امور خارجه بوده، خبر داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: با مصوبه شورای تأمین استان، کارخانه «ریسباف» بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان تحویل شد تا در کوتاهترین زمان ممکن، درِ آن به روی مردم گشوده شود.
کاخ نیاوران محل سکونت آخرین پادشاه ایران، یعنی محمدرضا پهلوی بود. این کاخ در باغی سرسبز و زیبا واقع شده است و یکی از زیباترین نمونه‌های معماری ایرانی‌اروپایی به حساب می‌آید.
همان تابلوی کوچه کافیست که احساس کنی میهمان حریم یک خانواده اصیل ایرانی شده‌ای: کوچه لولاگر.... اسم پدر خانواده را روی کوچه گذاشته‌اند: ALLEY Lolagar.... ولی آقا محمدباقر، بانی پاگرفتن این کوچه خاص شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با بیان اینکه مرمت بناهای تاریخی خصوصی به عهده مالکان است، تاکید کرد: مالک و بهره‌برداران هتل ایران بندر انزلی موظف به مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی هستند.
باستان‌شناسان ایتالیایی خانه‌ای مجلل متعلق به دوران روم باستان را در نزدیکی عمارت تماشاخانه «کولوسئوم» در رم، پایتخت کشف کردند که دارای موزاییکی «بی‌نظیر» از ترکیب صدف‌، مرمر و شیشه‌های گرانبها است.
رئیس سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه تونل مدنظر سازمان قطار شهری در عمق‌های حدود ۱۹ تا ۲۰ متر از تراز آسفالت عبور می‌کند، گفت: هیچ قسمتی از این تونل در زیر بافت‌های مسکونی، تجاری و تاریخی منطقه نیست.
بلندترین برج آجری جهان همچنان برای حفاظت و مرمت در انتظار تخصیص اعتبارات مصوبات سفر اول رئیس جمهور است؛کارشناسان این حوزه پیشنهاد می‌‌کنند که با برگزاری جشن گلریزان، مبالغ موردنیاز برای مرمت و حفاظت از این بنای هزارساله تاریخی جمع‌آوری و تامین شود.
باستان‌شناسانی که در ویرانه‌های باستانی «پمپئی» ‌ واقع در ایتالیا مشغول کاوش بودند، بقایای یک نانوایی را کشف کردند که از حیوانات و برده‌ها برای اداره آن استفاده می‌شد.
مدیر پایگاه ملی میراث‌ فرهنگی آیاپیر ایذه با اشاره به موقعیت مکانی اشکفت‌سلمان و فاصله میان این معبد تا تنگ آبزا گفت:با توجه به حضور کوهنوردان و دوستداران طبیعت در حد فاصل بین تنگه آبزا تا اشکفت‌ سلمان، این افراد به گونه‌ای نقش میراث‌بانی در مقابل تصرفات غیرقانونی و تخریب این تنگه تاکنون داشته و همانند پشتیبانی قوی برای میراث‌ فرهنگی به شمار می‌آیند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از پیگیری‌ها انجام شده در راستای تشکیل و تکمیل ۲۰ پرونده برای ثبت ملی آثار میراث ناملموس استان خبر داد.
انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی و جمعی از دوستداران میراث فرهنگی استان فارس از تجهیز کارگاه عمرانی در بافت شیراز و احتمال آغاز ساخت مترو در این محدوده تاریخی خبر دادند.
معاون میراث فرهنگی گفت: با ثبت جهانی ۳ پرونده میراث‌ ناملموس، از جمله «افطاری»، «جشن سده» و «هنر تذهیب»، ایران در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به جایگاه پنجم صعود کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در واکنش به گلایه اهالی منطقه به تبدیل قلعه تاریخی یالدور( مانداگارانا) مرند به پاتوق معتادان و سگ‌های ولگرد گفت: ساماندهی این مجموعه تاریخی هرچه‌ سریع‌تر آغاز شود.
وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به منظور بازدید از ظرفیت‌ها و پروژه‌های تاریخی-گردشگری استان آذربایجان‌شرقی وارد تبریز شد.
سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش:

موریانه، قلعه‌ شوش را تهدید می‌کند

سرپرست پایگاه میراث‌ جهانی شوش گفت: قلعه تاریخی شوش در معرض آسیب‌های بیولوژیکی به‌ ویژه موریانه قرار گرفته است.
سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: انتظار می رود مسئولان ارشد استان به مساله توقف ساخت و ساز در حریم غار کرفتوی دیواندره ورود کنند.