وجود کتابی نفیس در موزه ارامنه تهران

یک مرمت گر نسخ قدیمی از وجود کتاب نفیسی در موزه ارامنه تهران خبر داد که در دنیا تنها هفت نمونه مشابه از آن وجود دارد.

تصویر وجود کتابی نفیس در موزه ارامنه تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، ریما اجاقیان استاد مرمت نسخ قدیمی کتابخانه ملی ایران و تحصیلکرده فرانسه درباره کتب قدیمی که در موزه ارامنه تهران نگهداری می‌شود به گفت: من این کتاب‌ها را که بیشتر انجیل هستند ده سال پیش مرمت کردم این کتاب‌ها اکنون در موزه ارامنه نگهداری می‌شوند. یکی از آنها نفیس است چون تنها ۷ کتاب مشابه آن در دنیا وجود دارد. این کتاب شامل ادعیه‌ای است که ارامنه در کلیساها می‌خواندند.

وی با بیان اینکه نقش جلد از نقش مینیاتورهای داخل کتاب استفاده شده است گفت: این کتاب اوایل قرن ۱۷۱۲ در ترکیه قدیم پیدا شده و زمانی که آن را به من تحویل دادند وضعیت خوبی نداشت. من مجبور شدم آن را ۵ بار تمیز کنم. حتی آن را بشورم. اگر به یاد داشته باشم این کتاب در کوزه‌های قدیمی پنهان بود. از این کتاب دیگر نوشته نشد اکنون کتابهای مشابه آن اکنون در کتابخانه های ارمنستان نگهداری می‌شود.

اجاقیان ادامه داد: این کتاب کاملاً سبک صحافی ارامنه را به مخاطب نشان می‌دهد. در گذشته مردان کار دوخت صفحات را انجام می‌دادند. من سعی کردم این کتاب را با حدود ۱۵۰۰ صفحه به همان سبک قدیم بدوزم و صحافی کنم حتی شیرازه دو طرف کتاب نیز مرمت شد. نوع شیرازه و صحافی به خوبی نشان می‌دهد که ارامنه برای جلوگیری از تخریب صفحات کاغذ آنها را دوخته، با چوب جلد کرده و کتاب را به سبک خاصی می‌بستند.

استاد مرمت نسخ قدیمی که در فرانسه صحافی کتاب را آموزش دیده گفت: کتاب دیگری در میان ۶ کتاب خطی و مهم موزه ارامنه هست که جلد نقره‌ای دارد و فکر می‌کنم روی مخمل کار شده است. این کتاب نیز در نوع خودش مهم است. شاخصه مهم شناسایی کتب ارامنه نوع صحافی کتابهاست که از میخ و چوب استفاده می‌کردند. اکنون این کتاب‌ها در دو ویترین موزه ارامنه تهران نگهداری می‌شوند.

منبع: مهر

377505