میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی آرادان خبر داد:

آغاز مرمت قلعه تاریخی پاده

مسئول پیگیری نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آرادان از آغاز مرمت قلعه تاریخی پاده خبر داد.
معاون میراث فرهنگی استان کرمان اعلام کرد

آغاز مرمت قلعه گلاشکرد فاریاب با اعتبار ۸۴۰ میلیون تومان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از مرمت و احیاء قلعه تاریخی گلاشکرد فاریاب با اعتبار ۸۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی خبر داد.
کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه از مرمت بخش‌هایی از پل تاریخی چهر شهرستان هرسین خبر داد.
بافت تاریخی شهر یزد در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ نیز از سوی یونسکو در فهرست میراث جهانی بشری به ثبت رسید و با این افتخار ماندگار از تاریخ و هنر غنی ایرانیان، دروازه‌ای دیگری به روی جهانیان گشوده شد، البته بدون شک این رویداد جهانی حساسیت و توجه خاص به مولفه‌های ثبت جهانی دارالعباده را دوچندان می‌کند.
معاون هماهنگ کننده انتظامی استان آذربایجان شرقی از کشف اشیاء عتیقه دوره صفویه در شهرستان آذرشهر خبر داد.
باستان‌شناسان یک گرافیتی متعلق به عصر وایکینگ‌ها را در ایسلند کشف کرده‌اند که قدیمی‌ترین نقاشی این کشور محسوب می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد:

ثبت هفت رویداد فارس در فهرست میراث ناملموس ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی کشور، با ثبت هفت رویداد این استان در فهرست میراث ناملموس ملی موافقت کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: شهرستان خاتم یزد از ظرفیت‌های خوبی در حوزه میراث فرهنگی برخوردار است ولی این ظرفیت‌ها دچار عقب ماندگی هستند که باید برای جبران موانع موجود، برنامه ریزی و اقدام کاربردی انجام داد.
«ویرانشهر فاروج»؛ مرکز سیاسی دره اترک در دوران اشکانی و ساسانی

ادامه کاوش های محوطه ویرانشهر فاروج با همکاری موزه لوور پاریس

کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه ویرانشهر واقع در ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان فاروج استان خراسان شمالی، به سرپرستی مشترک «میثم لباف خانیکی» عضو هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و «روکو رانته» پژوهشگر باستان‌شناسی موزه لوور پاریس از سر گرفته شد.
نمونه‌های گریفین یا شیردالِ دوران هخامنشی به تاریخ ۵۰۰ قبل از میلاد برمی‌گردد. از لحاظ فرم هنری، این موجودات، خاصِ دوران هخامنشی شده‌اند و بیشترین نمونه‌ها و به یادماندنی‌ترین گریفین‌ها را در بین تمام دوران نمایش داده‌اند، گریفین‌های هخامنشی از اندازه‌های بزرگ برای سرستون تا ابعاد کوچک برای زیورآلات ساخته شده‌اند.
خراسان جنوبی معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در سه‌ ماهه اول سال ۱۴۰۲، دو اثر ارزشمند طبیعی استان پس از طرح و تصویب در جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور در فهرست میراث ملی ثبت شدند.
در ادامه کاوش‌های نجات‌بخشی سد چپرآباد که به‌زودی آبگیری خواهد شد، باستان‌شناسان یک محوطه تاریخی را شناسایی کردند که قدمت آن به هزاره اول پیش از میلاد (حدود سه‌هزار سال قبل) می‌رسد.