گیلان

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد : محدوده عرصه و حریم اثر جهانی جنگل های هیرکانی از سوی وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به ارسلان زارع، استاندار گیلان ابلاغ شده است.


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با اعلام اینکه محدوده عرصه و حریم اثر جهانی جنگل‌های هیرکانی از سوی وزیر میراث فرهنگی به ارسلان زارع، استاندار گیلان ابلاغ شده است، گفت: بر اساس ابلاغیه یاد شده هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی جرم محسوب می‌شود و مرتکب، مشمول مجازات های قانونی است.
استاندار گیلان با بیان اینکه گیلان از ۲۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای با امکانات زیرساختی مناسب و مربیانی ماهر برخوردار است، گفت: طی سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان فنی و حرفه‌ای بمنظور ایجاد اشتغال پرداخت شده است.
فرماندار رشت با بیان اینکه میزان بودجه اداره عمومی امسال 45 درصد از میزان مبلغ اعتبار سال گذشته است، گفت: یکی از معیارهای توزیع اعتبار در سال 1400 میزان اعتبار جذب شده توسط هر دستگاه از ادارات کل است که معادل 70 درصد اعتبارات تخصیص یافته در سال گذشته می‌باشد.
در سه ماهه نخست سا‌ل‌جاری صورت پذیرفت؛

سرمایه‌گذاری 570 میلیارد تومانی بخش خصوصی در صنعت گیلان

رئیس سازمان صمت گیلان گفت: در سه ماهه نخست سال جاری برای بیش از ۵۴ واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری صادر شده است که ارزش سرمایه گذاری صنعتی صورت گرفته بیش از ۵۷۰ میلیارد تومان است.
دادستان رودبار با بیان اینکه دخالت عوامل انسانی در حادث شدن رانش زمین در روستای «خرشِک» محرز است، گفت: برخی مسئولین استانی و شهرستان رودبار در فعالیت معدن خرشک دخالت مستقیم داشته و مقصر شناخته شدند.
معاون درمانی علوم پزشکی استان مطرح کرد؛

حضور مسافران جدی ترین تهدید برای سلامتی مردم گیلان

معاون درمانی علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه حضور مسافران جدی ترین تهدید برای سلامتی مردم استان است، گفت: در حال حاضر ۴۷۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و طی شبانه روز گذشته۱۳۰ بیمار جدید نیازمند بستری نیز در مراکز درمانی گیلان شناسایی شده است.
مدیر امور مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه اگر تولید برنج برای شالیکار صرف اقتصادی داشته باشد او نیز وسوسه نخواهند شد مزارع خود را بفروشد، گفت: مکانیزاسیون نه تنها موجب کاهش هزینه تولید برنج می‌شود، بلکه زمینه‌های لازم برای ماندگاری کشاورز زادگان در روستاها و پرداختن به تولید برنج را بیشتر می‌کند.
مدیرعامل ایرانسل در دیدار با استاندار گیلان گفت که اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان در این استان سرمایه‌گذاری کرده است. در دیدار مدیرعامل ایرانسل با شهردار رشت و مدیرکل ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات استان گیلان نیز بر توسعه و تسریع در اقدامات و پروژه‌های ارتباطی رشت و استان گیلان، تأکید شد.
رییس اتاق اصناف گیلان با بیان اینکه بازاریان پایان ماه حقوق دریافت نمی‌کنند و تعطیلی‌ها موجب می‌شود که از نظر اقتصادی با مشکلات جدی مواجه شوند، گفت: وزارت بهداشت، سهم اصناف در گسترش کرونا را فقط هشت درصد می‌داند اما این سهم ناچیز موجب شده است که هر جا بخواهند کرونا را کنترل کنند به اصناف فشار زیادی بیاورند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه کیوی گیلان میوه صادراتی استراتژیک کشور محسوب می‌شود، گفت: سال گذشته بالغ بر ۱۹۰ هزار تن کیوی در گیلان تولید شد که ۱۳۰ هزار تن از آن به کشورهای روسیه، آذربایجان، گرجستان، عراق، هند و امارات صادر شد.
استاندار گیلان افزایش ۳۱.۷ درصدی آمار ثبت رسمی ازدواج در گیلان طی سه ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را بسیار امیدوارکننده دانست و گفت: عوامل تاثیرگذار این موفقیت باید بررسی و تقویت شود.
تیم فوتبال چوکا تالش که زمانی در بالاترین سطح فوتبال کشور حضور داشت، در بازی‌های خانگی برای همه تیمها مشکل ساز بود و اکثر تیمهای قدرتمند و معروف کشور در ورزشگاه پوریای ولی تالش مغلوب و یا برابر این تیم به نتیجه مساوی دست می یافتند، در رقابت های لیگ دسته اول نتوانست آن صلابت و اقتدار خود را تکرار کند و در آخرین دیدار خانگی خود مغلوب و از این لیگ خداحافظی کرد.
نماینده شهرستان مرزی بندر آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحت هیچ شرایطی نمی شود حلقه «آستارا» را از زنجیره بازرگانی محصولات کشاورزی کشور حذف کرد، گفت: با افزایش تعداد قرنطینه ها در آستارا باید زیرساخت های صادرات محصولات کشاورزی را تقویت کنیم.
استاندار گیلان در دیدار با معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام واریز ۱۴۳ میلیارد تومان به حساب خزانه دولت از محل درآمد فروش چوب سالانه اراضی ملی، خواستار اختصاص حداقل نیمی از این درآمد به موضوع حفاظت و صیانت از جنگل‌های استان شد.
اداره کل آموزش و پرورش گیلان اعلام کرد؛

آغاز واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس مدارس از مرداد ماه

اداره کل آموزش و پرورش گیلان از واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس مدارس از مرداد ماه و مناسب سازی مدارس و فضا‌های آموزشی بمنظور بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید خبر داد.
بافندگی سنتی، فن و هنر تنیدن و گره زدن الیاف به منظور تهیه منسوجات است، هنری که 444 نفر از زنان در ماسوله در آن فعالیت دارند و کیفیت محصولاتشان به‌قدری است که بیش از 7 هزار نفر در فضای مجازی بافته‌هایشان را دنبال می‌کنند..
رئیس سازمان صمت گیلان گفت: بهره‌برداری اصولی و فنی از مواد معدنی باید اولویت اول بهره برداران معادن باشد و عدم رعایت اصول فنی در معادن باعث سلب صلاحیت معدنکار خواهد شد
فرماندار رشت با بیان اینکه بافت‌هایی‌ در هسته اصلی شهر وجود دارد که آلاینده‌های زیست محیطی را به دنبال دارند‌‍، گفت: اصناف و مشاغلی که ‌از لحاظ سمعی‌،‌ بصری‌، آلایندگی و ترافیکی‌ در شهر مزاحمت ایجاد می‌کند شناسایی و با نگاه کارشناسی و در قالب قوانین مربوطه از محدوده شهر خارج شوند.
فرماندار رشت با بیان اینکه ما می‌خواهیم روستا، روستا بماند و نمی‌خواهیم روستا به شهر تبدیل شود، گفت: باید برنامه‌ها و قوانینی تدوین کنیم که درآمد مردم در روستاها به گونه‌ای باشد که انگیزه فروش املاکشان را نداشته باشند، در غیر اینصورت هیچ قانونی نمی‌تواند مانع تغییر سبک زندگی روستایی در جهت تبدیل به شهر شود.