خبر مهم از قیمت بنزین در روز جمعه

همانطور که می دانید طی این ۲ هفته اخیر مسئله گرانی بنزین به یک موضوع پیچیده برای دولت و مردم تبدیل شده است
تصویر خبر مهم از قیمت بنزین در روز جمعه

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی حمید حسینی گفت: چند راهکار مانند بهینه سازی مصرف بنزین، اتمام پالایشگاه‌ها و .... می تواند بخش اعظمی از ناترازی بنزین در کشور را حل کند. به عنوان مثال خروج خودروهای اسقاط و ورد خودروهای جدید، تغییر سیستم موتورهای ساخت داخل و جلوگیری از قاچاق، توسعه ناوگان هوایی و ریلی می‌تواند مصرف بنزین را در داخل کشوار کاهش دهد و این مسئله افزایش نرخ و مصرف بیش از حد سوخت تا حدودی کاهش یابد.در این مورد با رئیس کمیسیون انرژی آرش نجفی نیز به گفتگو پرداخته ایم. با گسترش نیوز همراه باشید.

باتوجه به صحبت های اخیر مبنی بر افزایش نرخ سوخت آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز در مورد نحوه قیمت گذاری بنزین درکشور گفت : اگر دولت تصمیم بر افزایش قیمت داشته باشد، این کار را باید بر اساس حسابداری صنعتی انجام می دهد.قاعده این موضوع بدین صورت است که باید قیمت تمام شده بنزین بدون احتساب نفت خام مشخص شود .

رئیس کمیسیون انرژی در ادامه بیان کرد:قیمت گذاری بنزین در کشور شامل تولید، خط تولید،حمل و نقل و توزیع بنزین و ... می باشد.در اینجا ۲ موضوع مهم وجود دارد که باید به آن توجه کرد و اینکه باید ببینیم دولت این قیمت گذاری را بر چه مبنایی می خواهد انجام دهد؟دومین موضوع این است، قیمت نفت خام را بر اساس قیمت نفت جهانی بر روی هزینه بنزین حساب می کند یا خیر؟ که در این صورت یک قیمت و اگر بر اساس قیمت تمام شده ای که استخراج می کند حساب کند، یک نرخ دیگری باید اعلام شود که در مورد دوم قیمت کمتری نسبت به مورد اول اعلام می شود.

آرش نجفی در ادامه توضیح داد: آن طور که شنیده ها حکایت می کنند قیمت بنزین وارداتی چیزی حدود ۳۲ هزار تومان برای هر لیتر است ، و این در حالی است که بنزین در کشوری مانند ترکیه باید لیتری ۷۰ هزار تومان باشد.

وی در مورد اینکه چرا قیمت بنزین در کشور تقریبا تا این حد پایین است گفت: ما اگر از ابتدای امر یک رفتار مناسب و عاقله مندی داشتیم باید راه دولت هفتم و هشتم را ادامه می دادیم و هر سال ۱۵ فروردین، درصدی که از قبل مشخص بود را به قیمت بنزین اضافه می کردیم و بنزین اکنون از این حالت حساسیت خارج می شد و جامعه هم این موضوع را قبول می کرد که هرساله بنزین باید یک افزایش قیمتی داشته باشدتا به قیمت واقعی برسد.در این صورت نه دولت آسیب می دید و نه مردم به این صورت آشوب زده می شدند.

وی در ادامه صحبت های خود پیرامون ادامه نیافتن راه دولت هفتم و هشتم گفت : متاسفانه دولت نهم و دهم با بی تدبیری کامل باعث ایجاد و شکل گیری یک فاجعه شدند که امروز این فاجعه اقتصادی صدها میلیارد دلار به اقتصاد کشور صدمه زده است و گریبان گیر دولت و از همه مهم تر مردمی شده است که هر با این مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.این بی تدبیری و گرفتن تصمیمات هیجانی از بحث توزیع و پرداخت یارانه ۴۵ هزارتومانی گرفته تا عدم اجازه افزایش قیمت.

نجفی در مورد اینکه چگونه می توان با مدیریت کامل این مسئله را به گونه ای حل کرد که این افزایش قیمت لطمه ای به زندگی مردم وارد نکند گفت: باید فرآیند افزایش قیمت بنزین را برای اینکه از همین امروز جلوی این ضرر میلیارد گرفته شود شروع کنیم.لازمه این افزایش قیمت به یک مکانیزم حمایتی نیاز دارد.برای مثال به یک سبد حمایتی ۹۰ میلیون لیتری نیاز داریم.در حال حاضر مصرف کل کشور در روز ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون لیتر است، که گاهی این عدد در برخی از روزها و فصل های سال نسبت به افزایش ترددهای جاده ای نیز افزایش پیدا می کند.باید در ابتدای امر از این ۱۲۰ میلیون لیتر حدود ۹۰ میلیون لیتر آن تحت حمایت دولت و زیر چتر حمایت آن باشد که به این موضوع فرآیند اصلاحی می گویند. در این جا حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون لیتر به نرخ آزاد و خارج از چتر حمایتی به افراد عادی و حمایتی برای حمل و نقل عمومی فروخته می شود.این روند برای سال بعد هم تکرار می شود.ولی از ۹۰ میلیون لیتر به ۷۰ میلیون لیتر و برای سال سوم به ۵۰ میلیون لیتر کاهش پیدا می کند.و بدین صورت چتر حمایتی کوچکتر می شود تا قیمت واقعی و اصلی بنزین مشخص شود. دولت در اینجا کاری که می کند این استکه از محل درآمدهای نفتی باید طرح های حمایتی برای عدم وقوع سونامی های اقتصادی نیز تعریف کند.

رئیس کمیسیون انرژی در ادانه بیان کرد :اگر دولت فقط به یک افزایش قیمت و تصمیم گیری های سطحی بسنده کند حتما دچار آشوب و نابسامانی هایی می شویم.دولت باید ضمن اینکه یک کف و سقفی برای سیستم حمایتی تعریف می کند ،یک مقدار سیستم را منقبض کند نه در حدی که بخواهد شرایط بدی را بوجود بیاورد و در عین حال یک انبساط خاطری هم به مردم و جامعه بدهد.

وی در مورد تغییر در کارت های سوخت بیان کرد:حتما باید در کارت های سوخت هم تغییراتی ایجاد شود، و باید کارتی باشد که فقط به عنوان کارت انرژی شناخته شود، پول گاز، برق و بنزین با این کارت پرداخت شود، و قابلیت نقد شدن در دستگاه های عابر بانک را نداشته باشد. این کارت ها را دولت بر اساس خانوار در اختیار افراد قرار می دهد.این هزینه در اصل به خانوار تعلق می گیرد و به کد ملی افراد تعلق نمی گیرد.

رئیس کمیسون انرژی درپایان در مورد تجربیات تلخ خود در سال های گذشته نسبت به افزایش نرخ بنزین گفت: یکی از حساسیت ها جامعه به قیمت بنزین است.این افزایش قیمت بنزین تبعات بد و آشفته ای را در بر دارد که نمونه کوچک آن در سال ۹۸ مشهود است.در کشور ما حساسیت بنزینی نه تنها برای این چند سال اخیر است بلکه برای سال های سال است که مردم به قیمت بنزین واکنش نشان می دهند و این مسئله باید کنترل شودو برای مثال در زمان حسنعلی منصور هم زمانی ک قیمت بنزین از ۵ ریال به ۱۰ ریال افزایش پیدا کرد باز هم مرد سر ناسازگار برداشته و اعتراضات خود را بیان می کردند. و این خود بیان کننده این حساسیت مردم نسبت به قیمت بنزین است.باید این موضوع بسیار مدبرانه و با اصولی درست در جامعه پیاده سازی شود که مردم روز به روز در تنگنا قرار نگیرند و این افزایش نرخ به سود مردم تمام شود.

منبع: ایسنا

776079

سازمان آگهی های پرسون