بررسی بازتاب سخنرانی پزشکیان در رسانه های جهان

رویترز با تیتر «پزشکیان می گوید تهران آماده است که با قدرت های جهان برای حل منازعات هسته ای همکاری کند» به پوشش سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل پرداخت. رویترز تاکید کرد که پزشکیان دیدگاهی «عمل گرایانه» دارد و به معنی واقعی کلمه می خواهد مشکلات هسته ای را حل کند.
تصویر بررسی بازتاب سخنرانی پزشکیان در رسانه های جهان

به گزارش سایت خبری پرسون، سرانجام رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و مطابق انتظار، تقریبا همه رسانه های معتبر خارجی به پوشش آن پرداختند.

نخستین حضور مسعود پزشکیان در نیویورک در حالی صورت گرفت که منطقه در وضعیتی بحرانی قرار دارد و رژیم صهیونیستی همزمان به جنوب لبنان و غزه حمله کرده است. با این حال، سخنرانی مسعود پزشکیان بر خلاف سخنرانی های روسای جمهور سابق ایران و علی رغم التهاب شدید منطقه ای، جنجال زیادی نداشت. این مساله باعث شد هر یک از رسانه های خارجی بسته به دیدگاه کلی و منظر سیاسی خود، به بخش مخصوصی از این سخنرانی پرداخته و آن را در تیتر و خلاصه خبر خود بازتاب دهند.

شکی نیست که نحوه بازتاب سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل توسط رسانه های خارجی می تواند برداشت کلی جهان از این سخنرانی را نمایش داده و نشان دهد که این نطق چه تاثیری بر جهان داشته است.

در این گزارش قصد داریم مروری بر نحوه بازتاب نطق مسعود پزشکیان توسط رسانه های جهان و بررسی تیتر اول خبرگزاری ها و پایگاه های خبری مهم دنیا داشته باشیم.

بررسی بیشتر خبرگزاری ها و پایگاه های خبری غربی، عبری و عربی نشان می دهد که سه بخش از سخنرانی مسعود پزشکیان بیش از سایر بخش ها مورد توجه قرار گرفته است. این سه بخش بدین قرار هستند:

الف. علاقه رئیس جمهور به از سرگیری مذاکرات هسته ای با آمریکا و آمادگی ایران برای احیاء برجام

ب. تاکید رئیس جمهور بر خلع سلاح اسرائیل، پایان جنگ در لبنان و غزه و محکوم کردن رژیم صهیونیستی

ج. علاقه رئیس جمهور به ایفای «نقش سازنده» ایران در تعاملات جهانی و رفع اختلافات اساسی با غرب

رسانه های انگلیسی زبان چه نوشتند؟

در میان رسانه های انگلیسی زبان، الجزیره انگلیسی تحلیلی جامع از سخنرانی مسعود پزشکیان داشت. نویسنده این تحلیل در تیتر خبر خود نوشت: «رئیس جمهور ایران، پزشکیان، می گوید تهران آماده است که ارتباطش با غرب را تقویت کند» الجزیره در ادامه تحلیل خود به تاثیر تحولات آمریکا بر «آمادگی ایران برای ارتباط با غرب» تاکید داشته و نوشت که با توجه به سابقه ضد ایرانی ترامپ و علاقه اش به اسرائیل، ارتباط ایران با آمریکا و غرب در صورت پیروزی ترامپ سخت می شود. این مساله به خصوص زمانی برجسته می شود که بدانیم جبهه مقاومت و اسرائیل در حال جنگ هستند و ترامپ بارها گفته که آمریکا باید بیشترین حمایت را از تل آویو داشته باشد.

الجزیره انگلیسی در ادامه تحلیل خود به نقل از مایک هانا، تحلیلگر سیاسی، به لحن و بیان رئیس جمهور ایران در سازمان ملل اشاره داشته و نوشت که تُن صدا و لحن پزشکیان نشان داد که او یک «اعتدال گرا» است و نمی خواهد اختلافات و درگیری ها در منطقه خاورمیانه بیشتر شود؛ اگرچه باید در نظر داشت که او انتقادات تندی هم به اسرائیل و اقداماتش در غزه و لبنان داشت.

الجزیره انگلیسی در انتهای مطلب خود بر علاقه ایران به حل منازعات هسته ای با غرب تاکید کرد. پایگاه خبری الجزیره نت در تحلیلش به اظهارات اخیر رافائل گروسی اشاره داشته و نوشت که رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است که گفتگو با مقامات ایرانی نشان داده که تهران سیاستش را تغییر داده است و می خواهد همکاری ها با آژانس را بیشتر کرده و منازعات هسته ای را برطرف کند.

به جز الجزیره انگلیسی، رویترز نیز با تیتر «پزشکیان می گوید تهران آماده است که با قدرت های جهان برای حل منازعات هسته ای همکاری کند» به پوشش مفصل سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل پرداخت و آن را تحلیل کرد. رویترز مروری بر تنازعات هسته ای ایران و غرب و ارتباطات دوجانبه آنها داشته و تاکید کرد که پزشکیان، به عنوان یک سیاستمدار نسبتا معتدل، دیدگاهی «عمل گرایانه» دارد و به معنی واقعی کلمه می خواهد مشکلات هسته ای و اختلافات ایران و غرب را حل کند.

رویترز در ادامه تحلیل خود در مورد مشکلات موجود بر سر راه پزشکیان نوشت. این خبرگزاری بر مساله جنگ اسرائیل در غزه و لبنان و افزایش روز افزون تنش ها تاکید داشته و آن را یک مشکل اساسی بر سر حل منازعات ایران و غرب دانست. همچنین، حضور روسیه و ارتباط خوب چند ساله تهران و مسکو و جنگ اوکراین و افزایش تنش میان پوتین و رهبران غرب، مشکل دیگری است که می تواند مانع از ارتباط ایران و غرب گردد.

رسانه های انگلیسی زبان دیگر نیز به مساله حل منازعه ایران و غرب و حل مساله هسته ای اشاره کرده و این بخش ها را بیش از سایر بخش ها برجسته نمودند. برای مثال، بیزینس اینسایدر با تیتر «رئیس جمهور پزشکیان آمریکا را به آغاز عصر جدیدی از رابطه با تهران تحریک نمود» به بررسی سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل پرداخت. ایندین اکسپرس نیز با تیتر «رئیس جمهور پزشکیان پیام اشتیاق ایران به ورود سازنده در مسائل جهانی را مخابره کرد» اظهارات پزشکیان را بازتاب داد. اسوشیتد پرس نیز نوشت: «رئیس جمهور ایران به سازمان ملل می گوید که کشورش می خواهد نقش سازنده ای در مسائل جهان ایفاء کند.» اسوشیتد پرس در تحلیل خود بر این مساله تاکید داشت که سیاست خارجی ایران تا حدی تغییر کرده و اگرچه تهران همچنان مخالف شدید اسرائیل است اما در مسائل هسته ای تغییر رویه داده و قصد دارد منازعات و اختلافات را حل کند.

بازتاب نطق رئیس جمهور در رسانه های اسرائیلی و عربی

به جز رسانه های غربی، رسانه های اسرائیلی نیز به پوشش سخنرانی مسعود پزشکیان پرداختند. تقریبا همه رسانه های اسرائیلی به بخش مربوط به جنگ غزه توجه کرده و انتقادات رئیس جمهور از جنایات اسرائیل را در تیتر و خلاصه خبر خود بازتاب دادند. برای مثال، اورشلیم پست با تیتر «ایران: تروریسم اسرائیل در لبنان نمی تواند بدون پاسخ بماند» به اظهارات رئیس جمهور ایران پرداخت. رسانه های اسرائیلی دیگری مانند تایمز اسرائیل، وای نت و هاآرتص نیز بر وجه ضد اسرائیلی سخنرانی پزشکیان تمرکز کرده و آن را بیشتر بازتاب دادند.

رسانه های عربی نیز بیشتر به اظهارات ضد اسرائیلی پزشکیان پرداختند؛ اگرچه ارجاعی نیز به بحث مربوط به مسائل هسته ای داشتند. برای مثال، المیادین نوشت: «رئیس جمهور ایران در سازمان ملل: اسرائیل نسل کشی می کند». العربی الجدید نیز این چنین تیتر زد: «پزشکیان: تهران آماده است که با قدرت های جهان برای حل منازعات هسته ای همکاری کند.» رای الیوم نیز نوشت: «رئیس جمهور ایران: جنگ غزه باید هرچه سریعتر تمام شود/ ما آماده همکاری با قدرت های جهان برای حل اختلافات هسته ای هستیم» وبگاه العهد نیز سخنرانی رئیس جمهور ایران را بازتاب داد و به نقل از پزشکیان نوشت:‌ «کشورهای اسلامی اجازه نخواهند داد لبنان به غزه دیگری تبدیل شود.» شبکه سومریه نیوز عراق نیز بر سخنان رئیس جمهور در این باره که ایران خواهان صلح برای همه است و به دنبال جنگ نیست، تمرکز کرد.

منبع: همشهری

776000

سازمان آگهی های پرسون