معرفی 3 راهکار برای خودمراقبتی والدین در برابر استرس شدید

والدین نسبت به گذشته ساعت‌های بیشتری کار می‌کنند و زمان بیشتری را صرف مراقبت از فرزندان خود می‌کنند. حال والدین در حال حاضر اصلا خوب نیست؛ پدر و مادر‌ها باید چه کاری انجام دهند؟ بسیاری از والدین احساس تنهایی و انزوا می‌کنند. بسیاری از والدین نیز، زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند.
تصویر معرفی 3 راهکار برای خودمراقبتی والدین در برابر استرس شدید

به گزارش سایت خبری پرسون، با سختی‌های تربیت فرزند در دنیای امروزی هیچ جای تعجبی نیست که والدین تا این حد استرس دارند. دکتر ویوک مورتی، جراح عمومی ایالات متحده، پدر دو فرزند، اخیراً با انتشار یک بیانیه گفت فشاری که والدین تحمل می‌کنند به یک مشکل بهداشت عمومی تبدیل شده است. این هشدار با استناد به نظرسنجی انجمن روان‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است. در طی این نظرسنجی حدود ۴۱ درصد از والدین گزارش دادند به دلیل استرس نمی‌توانند بیشتر روز‌ها کار کنند و ۴۸ درصد گفتند که کاملاً تحت فشار استرس هستند.

این پزشک هشدار داده است والدین با هزینه‌های بالای مراقبت از کودک، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها برای یافتن زمان کافی برای کار، مراقبت از کودکان و مقابله با بار روانی بر دوش خود تلاش می‌کنند و همچنین نگران چالش‌های سلامت روانی هستند که بسیاری از کودکان و نوجوانان با آن روبرو هستند.

شرایط برای والدینی که استرس‌های اضافی دارند، مانند آن‌هایی که مجرد هستند، فرزندانی با نیاز‌های ویژه دارند یا اخیراً طلاق گرفته‌اند، بدتر است. اگر والدین استرس داشته باشند، بچه‌ها نیز دچار استرس می‌شوند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۱، کودکان زمانی که مراقبت والدین از سلامتیشان درست نباشد، دو برابر بیشتر در معرض اختلالات رفتاری، رشدی یا روانی و چهار برابر بیشتر در معرض مشکلات سلامت روان قرار می‌گیرند.

این پزشک همچنین هشدار داد: «به عبارت ساده، والدین نیز به مراقبت نیاز دارند.»

نحوه انجام خودمراقبتی والدین

درست است که بسیاری از این مشکلات نیازمند اقدام قانونگذاران و کارفرمایان هستند، اما والدین چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ آنا سیوالد، روانشناس و مجری پادکست «والدین اصیل» گفت والدین می‌توانند تغییراتی را برای محافظت از سلامت جسمی و روانی خود در میان همه این چالش‌ها ایجاد کنند.

توقعات کمتر

جامعه مدرن زندگی را برای والدین بسیار سخت می‌کند، بنابراین بهتر است والدین سعی کنند سطح انتظاراتشان از خود را ارزیابی کنند. سیوالد گفت: «والدین فشار زیادی به خود وارد می‌کنند تا همیشه آرام و صبور باشند و بچه‌هایی با رفتار خوب داشته باشند که فعالیت‌های فوق‌درسی زیادی انجام می‌دهند. توقعات بالا و مقایسه کردن منجر به رنجش و ناامیدی می‌شود.»

بهتر است والدین در مورد آنچه می‌توانند با توجه به شرایط خود انجام دهند واقع بین باشند.

مدیریت وقت

بسیاری از والدینی که به سیوالد مراجعه می‌کنند، زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. او تأکید کرد حذف رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مقدار قابل توجهی از زمان و انرژی والدین را آزاد کند. شاید متوجه نشوید چگونه وقتتان را تلف می‌کنند، اما اتلاف وقت یک عامل استرس‌زای پس‌زمینه‌ای برای بسیاری از افراد در دنیا است.

والدین همچنین می‌توانند از سبک کردن فعالیت‌های فرزندان خود بهره ببرند. او گفت: «نیازی ندارید در یک آخر هفته به دو جشن تولد متفاوت برای کودکان ۴ ساله بروید. حفظ و محافظت از انرژی و زمان خودتان مهم‌تر است.»

یکی از راه‌هایی که والدین می‌توانند زمان بیشتری برای خود پیدا کنند این است که از اطرافیان کمک بخواهند. برای مثال از یک همسایه مهربان یا یکی از اعضای خانواده خود بخواهند تا مراقب فرزندانشان‌باشند تا والدین بتوانند استراحت کنند. سیوالد گفت همچنین برای والدین مهم است که درمورد مسئولیت‌هایی که می‌توانند به افراد دیگر محول کنند، مانند شستن لباس‌ها یا جمع کردن آن‌ها، فکر کنند.

ارتباطات حضوری

سیوالد گفت، بخشی از زمانی که والدین به خود اختصاص می‌دهند باید شامل ارتباط شخصی با افراد دیگر باشد. «بسیاری از والدین احساس تنهایی و انزوا می‌کنند. دیدن یک دوست به شما کمک می‌کند درباره مشکلات خود صحبت کنید و حمایت عاطفی مورد نیاز خود را دریافت کنید؛ حتی اگر محدود باشد و هر هفته تنها یک نفر را ببینید.»

سیوالد افزود والدین می‌توانند برخی از نیاز‌های خودمراقبتی را حتی با حضور فرزندانشان برآورده کنند. او می‌گوید: «اگر با بچه‌هایتان موسیقی بگذارید و برقصید و ۱۰ دقیقه قبل از خوردن شام را به شوخی و خنده بگذرانید، خلق و خوی شما به دلیل تحرک تغییر می‌کند.» چنین مداخلات کوچکی تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند و رایگان نیز هستند.

این مشاور وقت گذراندن در طبیعت را نیز پیشنهاد می‌کند. می‌توانید به حیاط خلوت یا پارک بروید، حتی اگر ۱۵ دقیقه باشد، حتی به همراه فرزندانتان و از تابش نور خورشید لذت ببرید یا غروب خورشید را تماشا کنید. این فعالیت هیچ هزینه‌ای ندارد، اما سیستم عصبی را تنظیم می‌کند و به شما احساس قدرت می‌دهد و شما را به جهان هستی که بسیار بزرگ‌تر از مشکلات روزمره است متصل می‌کند.»

مهمتر از همه، سیوالد به والدین توصیه می‌کند که مهربانی با خود را تمرین کنند، به این معنی که وقتی اشتباه می‌کنیم، وقتی سر فرزندانمان فریاد می‌زنیم، با خود مهربان و ملایم باشیم. احساس بی کفایتی و شرمساری تنها نشانه‌ای از شکست است.

بسیار مهم است والدین به جای انتظار برای رفع یک شبه تمام مشکلاتشان، مراقبت از خود را یاد بگیرند. مهربان بودن و واقع بین بودن با خود، یافتن زمانی برای ارتباط با دوستان و طبیعت و درخواست کمک، همه راه‌هایی برای کمک به مدیریت استرسی هستند که والدین را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

منبع: فرارو

764069

سازمان آگهی های پرسون