تاثیر سونا بر بیماری‌های ریوی و دستگاه تنفسی+ مزایا

طبق تحقیقات انجام شده اثبات شده است که استفاده منظم از سونا در طول هفته می تواند بیماری های ریوی را کاهش دهد.
تصویر تاثیر سونا بر بیماری‌های ریوی و دستگاه تنفسی+ مزایا

به گزارش سایت خبری پرسون، این روزهای تابستان که رفتن به استخر و سونا و جکوزی جزو روتین بسیاری از افراد است، برای افراد این سوال پیش می آید که آیا سونا برای سلامتی مفید است؟ در مورد خطرات و فواید سونا گفته های بسیاری وجود دارد. اگر جزو کسانی هستید که رفتن به استخر بدون سونا برایتان معنایی ندارد و خالی از لطف است، با این بخش همراه شوید تا با مزایای سونا برای دستگاه تنفسی بیشتر آشنا شوید.

تاثیر سونا روی دستگاه تنفسی

  • سونا جزو سلاح های بسیار قدرتمند در حفظ سلامتی محسوب می شود وهیچ خطری برای سیستم تنفسی ندارد و علاوه بر این، می تواند در مواقع بروز علائم آسم، سرماخوردگی، آنفولانزا یا احتقان کمک کند.
  • در مورد تأثیری که سونا بر سیستم تنفسی دارد، شواهد واضح است. این روش یک درمان عالی برای کمک به رفع علائم بیماری و تقویت سیستم تنفسی است.
  • سوناهای سنتی و سوناهای مادون قرمز باعث افزایش ضربان قلب و گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شوند و موجب بهبود جریان خون عملکرد قلب و عروق شده و خون غنی از مواد مغذی و اکسیژن را در سراسر بدن حرکت می دهند.
  • افزایش گردش خون در سونا به نفع سیستم تنفسی است پس اگر از بیماری های ریوی مانند آسم یا برونشیت مزمن رنج می برید، سونا به تنفس و ریه های شما کمک می کند.
  • سال‌هاست که سونا در برنامه‌های درمانی برای مشکلات تنفسی گنجانده شده است به این دلیل که رسانایی راه هوایی در گرما راحت تر باز می شود. استفاده منظم از سونا در طول هفته می تواند خطرات بالقوه مرگبار همچون «پنومونی»(عفونت ریه) را کاهش دهد.
  • اگر دچار هر گونه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا شده اید و راه بینیتان بسته شده، استفاده از سونا می تواند علائم را در پنج یا ده دقیقه ناپدید کند.
  • استفاده مکرر از سونا شانس ابتلا به ذات الریه را کاهش می دهد. سونا همچنین شانس ابتلا به آسم و سایر بیماری های مربوط به قفسه سینه را کاهش می دهد. استفاده منظم از سونا علاوه بر کاهش حملات شدید آسم، پنومونی ناشی از عفونت های قفسه سینه و عوارض ناشی از اختلال مزمن انسدادی ریه یا COPD را تا حدود زیادی کاهش می دهد. اگر مشکلات تنفسی دارید، سونا نه تنها لذت بخش و آرامش بخش است، بلکه فعالیتی است که به شما کمک می کند.

هشدار

اگر ضربان قلب ناپایدار یا فشار خون پایین دارید، سونا توصیه نمی شود.

نتایج مطالعات انجام شده با عنوان فواید سونا برای ریه و دستگاه تنفس

مروری بر چندین مطالعه در سال 2018 که در مجموعه مقالات مایو کلینیک منتشر شد، نشان می‌دهد که استفاده از سونا ممکن است عملکرد ریه را بهبود بخشد. بررسی نشان داد که سونا ممکن است تنفس، حجم بازدم اجباری (چه مقدار هوا را می‌توانید در طول تنفس اجباری خارج کنید)، و ظرفیت حیاتی (حداکثر هوایی که می‌توان پس از استنشاق حداکثر هوا بازدم کرد) را بهبود بخشد.

در این بررسی، یک مطالعه روی 12 شرکت‌کننده مرد مبتلا به بیماری انسدادی ریه به این نتیجه رسید که استفاده از سونا باعث بهبود موقت عملکرد ریه می‌شود. مطالعه دیگری نشان داد که قرار گرفتن در معرض سونا باعث بهبود تنفس در بیماران مبتلا به آسم یا برونشیت مزمن می شود. مطالعاتی دیگر نشان داد که استفاده مکرر از سونا با کاهش خطر ابتلا به ذات الریه همراه است.

به گزارش pubmed تأثیر سونا بر عملکرد ریوی در بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریه در 12 بیمار مرد با اندازه‌گیری ظرفیت حیاتی اجباری (FVC) و حجم بازدم اجباری در یک ثانیه در هفت نقطه اندازه‌گیری در روز برنامه سونا مورد بررسی قرار گرفت.

علیرغم این واقعیت که خنک شدن بدن و تغییرات اسمولالیته مایع برونش می تواند باعث انقباض برونش شود، بهبود قابل توجهی در پارامترهای عملکرد ریه اندازه گیری مقادیر FVC مشاهده شد و نتیجه گیری شد که بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریه می توانند بدون ایجاد انقباض برونش در برنامه های سونا شرکت کنند.

*گفتنی است مطالعاتی که تا به امروز به بررسی استفاده از سونا در بیماری‌های ریوی می‌پردازد، تعداد بسیار کمی از بیماران را مورد مطالعه قرار داده، بنابراین داده‌ها غیرقطعی تلقی می‌شوند.

بیماری های ریوی
توجه : مطالب این بخش از منابع خارجی ترجمه شده و تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد . از اینرو توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست .

منبع: نمناک

763880

سازمان آگهی های پرسون