نگاهی به یک سوغاتی خوش طعم/ کپچو سوغات بی نظیر این شهر است

یک میان‌وعده خوش‌طعم و سوغات مهم نایین که از روزگاران قدیم وجود داشته و در میان اهالی منطقه بسیار خاص و حائز اهمیت است، شیرینی سنتی بوده که در گویش مردمان این شهر به «کپچو» شناخته می‌شود.
تصویر نگاهی به یک سوغاتی خوش طعم/ کپچو سوغات بی نظیر این شهر است

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ خرید سوغات و صنایع‌دستی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر به شمار می‌روند، اگر با گردشگران خارجی که به ایران آمده‌اند صحبت کنیم، بی‌شک زیبایی‌های طبیعی ایران را ستوده‌اند و محبوبیت جاذبه‌های تاریخی و باستانی کشورمان هم که بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما در این میان کشور ایران رازی درون خود دارد که خاطره این سفر را برای گردشگران خارجی فراموش ناپذیر می‌کند و آن چیزی جز طعم لذیذ و دلنشین خوراکی‌ها، شیرینی‌ها و سوغاتی‌ها نیست.

سوغات و محصولات هر کشور، نمادی از فرهنگ و هویت مردم آن کشور است و این موضوع باعث می‌شود که فرهنگ اصیل ایرانی و آداب‌ورسوم آن‌ها توسط گردشگران شناخته شده و به سایر مناطق نیز منتقل شود.

نایین، یکی از شهرهای تاریخی با فرهنگ، آداب و رسوم خاص است، این شهر به دلیل نوع آب‌وهوا و فرهنگی که دارد، سوغات متفاوت و خاصی را به مسافران شهر هدیه می‌دهد که یکی از این سوغاتی‌ها خوردنی به خوشمزه این شهر مربوط می‌شود.

یک میان‌وعده خوش‌طعم و چاشنی مهم منطقه که از روزگاران قدیم وجود داشته و در میان اهالی این منطقه بسیار خاص و حائز اهمیت است، شیرینی سنتی نایین بوده که در گویش مردمان این شهر به «کپچو» شناخته می‌شود، شیرینی‌ که امروزه نیز باگذشت چندین سال از زمان پیدایش آن، همچنان توسط زنان و مردان خوش‌سلیقه‌ نایینی طبخ می‌شود.

رضا زارع‌زاده قناد نائینی، که بیش از نیم‌قرن است به پخت این شیرینی مشغول بوده و تمام اعضای خانواده‌اش را نیز در این کار همراه کرده است، درباره این سوغات بینظیر و خوش طعم گفت: شیرینی سنتی نایین را با مواد بومی منطقه از جمله گندم و زعفران محلی و با استفاده از بهترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه تهیه می‌کنیم.

وی افزود: این شیرینی بومی و خاص در انواع شیرمال، برنجی و شکری طبخ می‌شود که هر کدام در نوع خود از طعم و عطری بی‌نظیر برخوردار است.

زارع‌زاده با اشاره به اینکه کپچو یعنی یک کپه کوچک از خمیر که بعد به شیرینی تبدیل می‌شود، گفت: ۲۴ ساعت قبل از پخت، خمیر از آرد بومی نایین آماده شده و استراحت داده می‌شود و بعد قطعات کوچک خمیر آمیخته با هل، روغن، گلاب و شربت با نظم خاصی در سینی‌های مسی چیده شده و پس از قالب خوردن، با پودر مغز پسته و برخی با سیاه‌دانه تزیین می‌شوند و در نهایت داخل فر، طبخ می‌شوند.

این قناد نایینی ادامه داد: انتقال حرارت داخل فر، از طریق سینی مسی خیلی بهتر است و همچنین روی طعم و مزه شیرینی تأثیر زیادی دارد و آن را خوشمزه‌تر می‌کند.

محمود مدنیان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نایینبا معرفی این سوغات به خبرنگاران اظهار کرد: کپچو از خوراکی‌های بومی و سنتی بوده که بیش از یک قرن است کام مهمانان این شهر را شیرین می‌کند و درگذشته در روزهای آخر اسفند، خانواده‌های نایینی به‌صورت گروهی و دسته‌جمعی به پخت این شیرینی مشغول می‌شدند اما هم اکنون در همه ایام سال در دسترس مردم و گردشگران قرار دارد.

وی افزود: این شیرینی به دلیل جغرافیای خاص منطقه از ماندگاری بالا برخوردار بوده و می‌توان تا شش ماه در جایی خنک و به دور از گرما و آفتاب از طعم و مزه خاص آن لذت برد.

مدنیان تصریح کرد: کپچو بدون افزودنی و مواد نگهدارنده و همچنین با کمترین میزان شیرینی و قند تهیه می‌شود به همین دلیل متقاضیان زیادی دارد و حتی به خارج از کشور ارسال می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نایین خاطرنشان کرد: یکی از نکات مثبت این خوراکی بومی این است که در مدت‌زمان کوتاهی می‌توان با استفاده از در دسترس‌ترین مواد، این شیرینی خوش‌طعم و مطبوع را تهیه و در کنار اعضای خانواده میل کرد.

بی‌شک کسانی که مزه خاص شیرینی سنتی نایین را چشیده‌اند، معطوف آن شده و به هر طریق ممکن این شیرینی را تهیه کرده و در میان وعده‌های خود از آن استفاده می‌کنند.

در سفر به نایین، حداقل یک روز از گردش خود را به خرید سوغات این شهر اختصاص دهید که قطعاً طعم لذیذ کپچو لطیف و خوش‌عطر و طعم را فراموش نمی‌کنید و هر سال برای خریدنش به این شهر خواهید آمد.

منبع: فارس

753128

سازمان آگهی های پرسون