قادری:

قوانین کشور در حوزه فضای مجازی باید در اولویت قرار گیرد

نماینده شیراز در مجلس گفت: در اینکه ما باید زمینه استفاده از فضای مجازی را برای عموم مردم فراهم کنیم و به آنها قدرت انتخاب دهیم که بهترین پیام‌رسان داخلی یا خارجی را انتخاب کنند، شکی نیست اما قوانین کشور در حوزه فضای مجازی باید در اولویت قرار گیرد.
تصویر قوانین کشور در حوزه فضای مجازی باید در اولویت قرار گیرد

به گزارش سایت خبری پرسون، جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر لزوم ضمیمه شدن عدالت اجتماعی بر قوانین و مصوبات دولت گفـت: نظامی که از سویی متکی به رای مردم و از سوی دیگر متحمل فشارهای خارجی است حتی اگر از نظر اعتقادی هم معتقد به عدالت اجتماعی نباشد، ناچار است که در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و پیشبرد اهداف اقتصادی خود به عدالت اجتماعی هم توجه داشته باشد.

وی افزود: ما هدف از رشد و توسعه را برخورداری انسان‌ها از مواهب توسعه می‌دانیم و اعتقاد داریم که حداقل‌ها برای همه اقشار مردم باید فراهم شود و طبعاً توجه به عدالت اجتماعی جزو معیارهای مورد نظر نظام ما بوده است. گذشته از اینها اعتقاد نظام ما این است که یکی از وظایف اصلی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایجاد زمینه‌ برای تحقق عدالت اجتماعی است و مدل‌هایی از رشد و توسعه که منجر به تشدید شکاف‌های اجتماعی و طبقاتی در جامعه می‌شود هیچگاه مدنظر نظام نبوده است.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید خاطرنشان کرد: البته در مدل‌های اقتصادی رایج دنیا نیز امروز این مسئله به اثبات رسیده که عدالت اجتماعی زمانی محقق می‌شود که قشرهای کم‌درآمد جامعه وارد موضوعات مشارکتی اقتصاد شوند بنابراین ما اعتقاد داریم که توجه به عدالت اجتماعی در مدل‌های اقتصادی نه تنها موجب کاهش سرعت رشد اقتصادی نمی‌شود بلکه با ترغیب مردم به مشارکت در اقتصاد، سرعت رشد اقتصادی را بالاتر نیز خواهد برد.

نماینده شیراز در مجلس همچنین درباره لزوم قانون‌مند کردن حکمرانی در فضای مجازی که مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت، عنوان کرد: در اینکه ما باید زمینه و بستر استفاده از فضای مجازی را برای عموم مردم فراهم کنیم و در این زمینه به آنها قدرت انتخاب دهیم که بهترین پیام‌رسان داخلی یا خارجی را انتخاب کنند، شکی نیست اما آنچه که برای ما مهم است بحث حاکمیت کشور است.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید اجازه دهیم که پیام‌رسان‌های خارجی حاکمیت کشور را زیر سوال ببرند و قوانین ما را به بازی بگیرند، گفت: اینکه فضای مجازی یله و رها باشد و محلی برای سوءاستفاده‌های مالی، سیاسی و اخلاقی شود و جریان‌های مختلف بتوانند از این بهم ریختگی فضای مجازی سوءاستفاده کنند به هیچ وجه قابل قبول نیست. شما حتی جنگل را هم نگاه کنید یک چارچوب و قانون نانوشته‌ای برای خودش دارد بنابراین ما نمی‌توانیم فضای مجازی با این گستردگی را به حال خود رها کنیم.

قادری ادامه داد: تصور من این است که مجلس نیز در کنار دولت وظیفه دارد به این موضوع ورود کند و بیش از این پذیرفته نیست که ما صرفاً با فیلترشکن بخواهیم فضای مجازی را تحت کنترل قرار دهیم.

نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه دلیلی ندارد ما محدود به چند پیام‌رسان خارجی باشیم که حاضر به پذیرش قوانین ما نیستند، خاطرنشان کرد: البته به هم ریختگی و پراکندگی که هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد نیز باید ساماندهی شود. این تنوع زیادی که هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد نه تنها کمکی به فراگیری این پیام‌رسان‌ها در بین مردم نکرده بلکه موجب سردرگمی و نارضایتی مردم شده است.

وی افزود: اگر از سویی این چند پیام‌رسان تبدیل به یک پیام‌رسان متمرکز شود و از سوی دیگر سهام آن پیام رسان متمرکز نیز در بورس به شکل شفاف عرضه شود و مردم شریک منافع این پیام‌رسان باشند، سازوکار مناسبی در این حوزه شکل خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

752679