دکتر رامین بقایی فوق تخصص جراحی قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشتی نوشت:

از روش نوین جراحی عروق کرونر چه می دانید؟

جراحی کم تهاجمی کرونر با پرهیز از برش استخوان، تمامی عوارض احتمالی مربوطه را منتفی میکند.
تصویر از روش نوین جراحی عروق کرونر چه می دانید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر رامین بقایی فوق تخصص جراحی قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشتی روش نوین جراحی عروق کرونر را مورد توجه قرار داده است و بدان پرداخته و آورده است:

بر اساس آمارهای جهانی، بیماریهای قلبی عروقی در صدر علل مرگ و میر قرار دارند و در این بین، بیماری شرایین کرونر جایگاه بسیار مهمی دارد که با پیشرفت این بیماری، حمله قلبی و نهایتا سکته های قلبی بیمار را تهدید میکند.

عواملی چون پرفشاری خون، چاقی، چربی خون بالا، بیماری دیابت، مصرف سیگار و ... می تواند زمینه بروز و پیشرفت بیماری عروق کرونر را فراهم کنند.

یکی از موثرترین روشهای درمان، جراحی عروق کرونر است که به نام علمی Coronary Artery Bypass Graft Surgery یا بطور مختصر CABG شناخته میشود. سالانه هزاران بیمار در سراسر دنیا تحت این جراحی قرار گرفته و سلامتی قلبی خود را باز می یابند.

جراحی قلب و به ویژه ‏CABG و نیز طی سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری کرده به عنوان جراحی ایمن، موثر و کارآ بطور روزمره توسط جراحان قلب انجام میشود.

پس از این مقدمه قصد داریم در این گفتار به روش نوین جراحی عروق کرونر بپردازیم.

جراحی کم تهاجمی کرونرچیست و چگونه انجام میشود؟

این روش با نام علمی Minimally Invasive Coronary Artery Bypass و بطور مختصرMIDCAB شناخته میشود. برای شناخت این روش لازم است ابتدا به جراحی معمول کرونر یا همان ‏Traditional CABG اشاره کنیم.

در روش معمول و سنتی جراحی کرونر، استخوان جناغ سینه از وسط بطور طولی باز میشود و در دوره نقاهت بیمار مجبور است محدودیت هایی در حرکات بدن داشته باشد و کم و بیش درد استخوانی را تحمل کند. در افراد مسن یا برخی بیماران خاص به علت پوکی استخوان، خطر جوش نخوردن استخوان، دردهای مزمن استخوانی و احتمال عفونت ها، بالا میرود که این موضوع بر روند بازیابی سلامتی بیمار تاثیر منفی خواهد داشت.

جراحی کم تهاجمی کرونر با پرهیز از برش استخوان، تمامی عوارض احتمالی مربوطه را منتفی میکند.

جراح با برش کوچکتر در قسمت قدامی چپ قفسه سینه، با عبور از فضای بین دنده ای و بدون برش استخوان یا دنده ها وارد قفسه سینه شده و به قلب دسترسی خواهد یافت.

در این روش تمام فواید جراحی معمول بای پس کرونر حاصل میشود، در حالیکه میزان از دست دادن خون کمتر، درد پس از عمل خفیف تر، میزان اقامت بیمارستانی کوتاه تر، هزینه های درمانی کمتر و بازگشت به زندگی عادی پس از جراحی بسیار سریعتر خواهد بود.

با جراحی کم تهاجمی بطور متوسط بیمار پس از 3 تا 4 روز میتواند بیمارستان را ترک کند در حالیکه این زمان برای جراحی معمولی حدود یک هفته است.

نتایج کوتاه مدت و دراز مدت این روش بسیار رضایت بخش بوده و از عود درد قلبی، سکته و نارسایی قلبی بطور چشمگیری پیشگیری شده است.
بجز موارد بسیار محدود،تقریبا هیچگونه منعی در انجام جراحی کم تهاجمی کرونر وجود ندارد.

سابقا انجام این روش صرفا درکسانیکه تنگی یک یا دو شریان کرونر در سطح قدامی قلب داشتند امکان پذیر بود اما امروزه بااستفاده از ابزار مناسب و تکنیکهای خاص این نقیصه برطرف شده و پیوند رگ به تمام عروق کرونر قابل انجام است.روش فوق بویژه در سالمندان و بیماران مبتلا به بیماریهای تضعیف کننده توصیه میشود.

همچنین در ورزشکاران و افراد فعال که میخواهند به سرعت به محیط کار بازگردند، میتواند گزینه خوبی باشد.

منبع: پُرسون

741059