حفظ سلامت قلب با بالا رفتن از پله‌ها

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که بالا رفتن از بیش از ۵۰ پله در روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند سکته، حملات قلبی و لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

تصویر حفظ سلامت قلب با بالا رفتن از پله‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، متخصصان با بررسی سابقه خانوادگی، ژنتیک و عوامل خطرزای شناخته‌شده برای بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا و سابقه سیگار کشیدن، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی در شرکت‌کنندگان را تخمین زدند. همچنین از آنان خواستند عادات مربوط به سبک زندگی‌شان را شرح دهند از جمله اینکه چند بار از پله بالا می‌روند.

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که بالا رفتن از بیش از ۵۰ پله در روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند سکته، حملات قلبی و لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

بالا رفتن از پله ضربان قلب را بالا می‌برد؛ اتفاقی که به تقویت عضله قلب، کاهش فشار خون و کاهش کلسترول منجر می‌شود.

متخصصان آمریکایی می‌گویند: تقریبا ۴۸ درصد بزرگسالان در ایالات متحده بیماری قلبی دارند و این بیماری عامل اصلی مرگ‌ومیر اکثر آمریکایی‌هاست. با این حال اقدام‌هایی وجود دارد که افراد می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی آن‌ها را به کار ببندند.

متخصصان دریافته‌اند که بالا رفتن منظم از پله خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی به ویژه بیماری‌های قلبی‌عروقی «آترواسکلروتیک»، بیماری «عروق کرونر» و سکته را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

«لو چی»، نویسنده این مطالعه و استاد دانشگاه در این زمینه می‌گوید: این مطالعه شواهدی ارائه می‌دهد که بالا رفتن از پله به عنوان یک ورزش بالقوه راحت و از لحاظ زمانی کارآمد برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی بسیار مفید است.

به گزارش سایت تخصصی «وری‌ول هلث»، گروه تخصصی دکتر «چی» داده‌های ۴۵۸ هزار و ۸۶۰ شرکت‌کننده بزرگسال در پایگاه داده «بیوبانک» انگلیس را بررسی کرد. هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در آغاز پژوهش به بیماری قلبی‌عروقی مبتلا نبودند، میانگین سنی آن‌ها ۵۶ سال بود و تقریبا ۵۶ درصد آنان زن بودند.

متخصصان با بررسی سابقه خانوادگی، ژنتیک و عوامل خطرزای شناخته‌شده برای بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا و سابقه سیگار کشیدن، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی در شرکت‌کنندگان را تخمین زدند. همچنین از آنان خواستند عادات مربوط به سبک زندگی‌شان را شرح دهند از جمله اینکه چند بار از پله بالا می‌روند.

این گروه از متخصصان، شرکت‌کنندگان را به مدت ۱۲.۵ سال تحت نظر داشت.

آن‌ها دریافتند افرادی که روزانه بیش از ۵۰ پله بالا می‌روند، ۲۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند سکته مغزی، حملات قلبی و لخته شدن خون قرار دارند.

هر دور بالا رفتن از پله‌ها در ساختمان با توجه به نوع طراحی و ساخت آن، متفاوت است، اما هر سری پله معمولی را می‌توان ۱۳ تا ۱۶ قدم در نظر گرفت.

با این حال یکی از نکات قابل توجه در این مطالعه این بود که شرکت‌کنندگانی که هر روز از پله‌ها بالا می‌رفتند، اما بعدها این کار را متوقف کردند، ۳۲ درصد بیشتر از کسانی که هرگز از پله‌ها بالا نرفته بودند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی قرار گرفتند.

«ویگنش راغونات»، پزشک متخصص قلب و عروق به وری‌ول هلث گفت: بالا رفتن منظم از پله‌ها خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، زیرا نوعی فعالیت بدنی است که به بالا رفتن ضربان قلب می‌انجامد. هنگامی که ضربان قلب را از طریق فعالیت بدنی مانند بالا رفتن از پله، دویدن یا دوچرخه سواری افزایش می‌دهید به تقویت عضله قلب کمک می‌کنید و کارآیی آن در پمپاژ خون و اکسیژن در سراسر بدن را بهبود می‌بخشید.

به باور او، افزایش ضربان قلب از طریق فعالیت بدنی به تنظیم و کاهش سطح فشار خون، قند خون و کلسترول که از عوامل خطرزا در ابتلا به بیماری قلبی هستند هم کمک می‌کند.

منبع: رکنا

544217