دمنوش خوشمزه برای رفع تشنگی در تابستان

دمنوش زرشک یکی از نوشیدنی‌های موثر برای کاهش تشنگی در تابستان است.
تصویر دمنوش خوشمزه برای رفع تشنگی در تابستان

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیر گروه طب سنتی ایرانی، دانشکده پزشکی شیراز گفت: طب ایرانی، دمنوش آب زرشک را برای رفع عطش و جلوگیری از تهوع و استفراغ ناشی از گرما زدگی معرفی می‌کند.

دکتر محمد ابراهیم زحلی نژاد، افزود: آب زرشک یک نوشیدنی مفید برای سلامتی است که به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های متنوع و ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک زیادی می‌کند. مصرف آب زرشک در تابستان می‌تواند از گرمازدگی جلوگیری کند و احساس خوبی ایجاد کند.

وی ادامه داد: برای تهیه دمنوش زرشک، توصیه می‌شود یک کیلوگرم شکر یا عسل را با چهار لیوان آب روی حرارت قرار دهیم تا به قوام برسد. سپس یک کیلوگرم زرشک پاک شده و شسته شده را به این شهد و شربتی که تهیه کرده ایم، اضافه می‌کنیم و پس از اینکه کمی جوشید، کمی گلاب و هل یا عرق آن را اضافه می‌کنیم. در این مرحله شعله گاز را کم می‌کنیم و مدتی کوتاه اجازه می‌دهیم تا دم بکشد.

خواص دمنوش زرشک

مصرف ناشتای آب زرشک با تحریک ترشح صفرا، باعث دفع سموم و مواد زائد از کبد شده و هضم و جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد.

آب زرشک دارای خواص متعددی برای کبد چرب است. این آب می‌تواند به کاهش التهاب کبد، بهبود عملکرد کبد و کاهش سطح چربی خون کمک کند.

آب زرشک را می‌توان به تنهایی نوشید یا آن را با آب میوه‌های دیگر مانند آب پرتقال یا آب لیمو مخلوط کرد.

آب زرشک دارای خاصیت ملین است و می‌تواند به دفع سموم از بدن کمک کند. بنابراین، مصرف آن در صبح ناشتا می‌تواند به پاکسازی روده‌ها و بهبود عملکرد کبد کمک کند.

زرشک به دلیل داشتن ویتامین C فراوان، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

زرشک با کاهش اشتها و جلوگیری از جذب و ذخیره‌سازی چربی، به کاهش وزن و لاغری کمک شایانی می‌کند.

مثل برخی دارو‌ها و غذاها، شربت زرشک هم می‌تواند برای افراد گرم مزاج موثر باشد، اما برای افرادی که غلبه سردی دارند یا دچار ضعف سیستم عصبی هستند، مفید نباشد.

منبع: صدا و سیما

740428