استاندار اصفهان:

جاری‌شدن زاینده رود با ۴۵۰میلیون مترمکعب محقق می‌شود

استاندار اصفهان: برای جاری‌شدن رودخانه به ۴۵۰ میلیون مترمکعب نیاز داریم که در اواخر سال ۱۴۰۴ احیای زاینده‌رود قابل‌تحقق است.
تصویر جاری‌شدن زاینده رود با ۴۵۰میلیون مترمکعب محقق می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، صبح امروز در نشست بزرگداشت روز خبرنگار در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: سال‌های گذشته در کشور و فلات مرکزی پیرامون حوزه آب، تدابیر خوبی اندیشیده نشده بود و انباشته‌ای از نارضایتی‌ها از سال‌های دور طی چند دولت به جای گذاشته شده بود.

وی افزود: آرزوی انتقال آب به فلات مرکزی از دریاهای جنوب، در دوره قبل از انقلاب نیز مطرح بوده است و تحقق آن به صورت اتفاقی نبوده است.

مرتضوی بیان کرد: این موضوع انباشته‌ای تاریخی در کشور ایجاد کرده بود، در دولت قبل به‌صورت ویژه‌تر به این موضوع رسیدگی شد تا انتقال آب از خلیج‌فارس به استان توسط یک شرکت پیگیری شود؛ دولت وقت پنج سال درگیر مطالعه و دریافت مجوزها بود.

استاندار اصفهان ادامه داد: این پروژه توسط همه دولت‌ها پیگری شد اما در دولت سیزدهم وقتی گزارش مفصلی توسط شرکتی که در استانداری قبل شکل‌گرفته بود، ارائه شد؛ در تهران با مخالفت‌هایی برای صدور مجوز و مقاومت‌ها مواجه شدیم که گفته می‌شد آبگیر خلیج‌فارس توان تأمین آب برای استان اصفهان را ندارد.

پیشرفت ۷۶۰کیلومتری پروژه انتقال خلیج فارس با حمایت شهید جمهور

وی بیان کرد: حداقل مجوز سازمان محیط، زیست کشور ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که تا افق ۲۵۰ میلیون مترمکعب هم پیش‌بینی شده و در مجموع به ۷۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

مرتضوی تشریح کرد: به دلیل بالابودن کدورت و املاح آب در محل آبگیری تأسیسات شیرین‌سازی و انتقال آب منجر شد دوره بهره‌برداری بین ۱۰ تا ۱۵ سال کاهش یابد.

استاندار اصفهان تأکید کرد: سه سازمان پدافند غیرعامل کشور مخالف استقرار خطوط مختلف در کنار هم بود و درصورتی‌که آب در استانی به مشکل بر بخورد و حادثه‌ای رخ دهد، همه استان‌ها درگیر می‌شوند.

وی تأکید کرد: با مشورت متخصصان به این جمع‌بندی رسیدیم که خط جدیدی ایجاد شود و ایده اضافه‌کردن آب از جنوب به فلات مرکزی پیگیری شود.

مرتضوی اظهار کرد: این مطالعات جدید منجر به شناسایی منطقه جدیدی در دریای عمان شد که زلالی آب به‌صورت چشمی کاملاً قابل‌مشاهده بود و کدورت پایینی داشت؛ شرایط برای تملک مناسب خط انتقال مستقل با حضور شهید جمهور، معاونان و وزرا برگزار شد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: وزارت‌خانه‌های تخصصی مسأله آغاز خط انتقال آب یزد که از سال ۹۰ شروع شد را مطرح کردند و تا سال ۱۴۰۰ ده سال طول کشید که ۳۸۰ کیلومتر از خط انتقال آب ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت رئیس جمهور پیشرفت روند این پروژه محقق شد و طی دو سال ۷۶۰ کیلومتر طی شد و پروژه در حال پیشرفت است؛ ۴۸ پیمانکار در حال کار هستند.

جاری‌شدن زاینده رود با ۴۵۰میلیون مترمکعب محقق می‌شود

مرتضوی از همت همه دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این پروژه قدردانی کرد و گفت: بنا بود در شهریور ۱۴۰۴ و در روزهای پایانی دولت سیزدهم این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم و وحدت و انسجام حول این کار را نمی‌توان نادیده گرفت.

استاندار اصفهان تأکید کرد: برخی می‌گویند این پروژه به محیط‌زیست آسیب می‌زند اما با استفاده از پروژه شهید رئیسی، می‌توانیم مشکلات بسیاری از جمله ریزگردها، آلودگی هوا، فرونشست برطرف کنیم.

وی عنوان کرد: چشم‌انداز زاینده‌رود به‌گونه‌ای است که شهریور سال آینده خط دریا به پایان می‌رسد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد اصفهان می‌شود.

مرتضوی افزود: برای جاری‌شدن رودخانه به ۴۵۰ میلیون مترمکعب نیاز داریم که در اواخر سال ۱۴۰۴ احیای زاینده‌رود قابل‌تحقق است.

رشد ۳۳۰درصدی گردشگری در دولت شهید رئیسی

استاندار اصفهان با بیان اینکه گردشگری در ۳ سال گذشته ۳۳۰ درصد بهبودیافته است، تأکید کرد: رئیس‌جمهور شهید مصوبه‌ای داد که کارخانه ریسباف که در تملک بانک ملی بود و اثری میراثی در اصفهان بود؛ منتقل به وزارت میراث شود و از اموال بانک ملی حذف شود که بازگشت این کارخانه به میراث اتفاقی تاریخی بود که در دوره شهید رئیسی رقم خورد.

وی گفت: ۳۳۰ درصد رشد حضور گردشگر، احداث و بهره‌برداری ۲۴۲ تأسیسات گردشگری، پارک طبیعت‌گردی و رشد بیش از ۱۰۰درصدی اعتبارات در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری نشان می‌دهد به‌عنوان یکی از راهبرد‌های توسعه استان از این موضوع به‌خوبی استفاده شده است.

مرتضوی افزود: در سال گذشته ۹۷ هیأت سیاسی خارجی وارد اصفهان شدند که در تقویت مناسبات ملی و بهره‌وری حوزه‌های اقتصادی میزبانی شایسته‌ای کردیم و در جهت منافع استفاده کردیم.

منبع: استانداری

729828