علائم گرمازدگی و راهکارهای پیشگیری از آن

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، تهوع و استفراغ، سرگیجه و ضعف، سردرد و اسهال از جمله علائم گرمازدگی هستند.

تصویر علائم گرمازدگی و راهکارهای پیشگیری از آن

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر مریم کوشکی امروز 4 مرداد با اشاره به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش دما طی روزهای آینده، اظهار کرد: افراد برای پیشگیری از گرمازدگی لازم است نکاتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به علائم گرمازدگی عنوان کرد: ضعف و خستگی، کشیدگی و درد عضلات، تهوع و استفراغ، سرگیجه و ضعف، سردرد و اسهال از جمله علائم گرمازدگی هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: در صورت بروز گرمازدگی باید به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کرد.

کوشکی گفت: بالا نگه داشتن پاها، رفتن به یک مکان خنک، قراردادن کمپرس سرد زیر بغل و ران‌ها، آبرسانی به بدن با نوشیدن آب و مایعات فراوان و قراردادن حوله مرطوب روی پیشانی می‌تواند در بهبود فرد گرمازده کمک کننده باشد.

وی عنوان کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی، لازم است در ساعات اوج گرما (۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر) خصوصا کودکان کمتر از شش سال و سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد چاق و افراد دارای بیماری مزمن تا حد امکان از بیرون رفتن اجتناب کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: خنک نگه داشتن بدن به وسیله پوشیدن لباس مناسب (گشاد و سبک) در فصل تابستان و دوش آب ولرم، نوشیدن آب کافی، مصرف غذاهای سبک و خنک، خودداری از ورزش کردن در ساعات اوج گرما و اجتناب از ماندن به مدت طولانی در معرض نور خورشید از جمله اقدامات موثر در پیشگیری از گرمازدگی هستند.

کوشکی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به دیابت بیشتر از سایر افراد در معرض گرمازدگی قرار دارند، خاطرنشان کرد: گرمازدگی علاوه بر خطرات خود می تواند سبب نوسانات قندخون شده و مدیریت قندخون را برای فرد سخت تر کند، لذا این افراد باید هنگام فعالیت بدنی حفاظت از تجهیزات تست قندخون و انسولین ها در برابر گرما و همراه داشتن کارت شناسایی دیابت و مقداری خوراکی مناسب برای درمان افت قندخون کمک کننده خواهد بود.

وی تاکید کرد: افراد مبتلا به دیابت، فشارخون بالا و سایر بیماریهای مزمن بهتر است از مصرف نمک اجتناب کنند و مایعات بیشتری بنوشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه مصرف میوه‌ها و سبزیجات، به تامین آب بدن کمک می‌کند، گفت: مصرف بیش از اندازه پروتئین های حیوانی، شکلات، قهوه و شیرینی، باعث کم آبی بدن می‌شوند، لذا بهتر است مصرف این اقلام در فصل گرما محدود شود.

منبع: ایسنا

728065