گزارش بانک مرکزی از رونق بازار مسکن/ قیمت مسکن چقدر شد؟

گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران حاکی از افزایش ۱۴.۱ درصدی تعداد آپارتمان های معامله شده در تهران در خرداد ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال گذشته است.
تصویر گزارش بانک مرکزی از رونق بازار مسکن/ قیمت مسکن چقدر شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمت مسکن نشان میدهد که در خرداد‌ماه سال 1403، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به 9/3 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 20.6 درصد کاهش و 14.1 درصد افزایش یافته است.

همچنین در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 859.1 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.4 و 9.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 1609.5 میلیون ریال به منقطه یک و کمترین آن با 445.2 میلیون ریال به منطقه 19 تعلق داشته است.

گفتنی است، نرخ رشد نقطه به نقطه مسکن در تهران خرداد ماه امسال در حالی 9.7 درصد بوده که نرخ رشد قیمت‌ها در خرداد سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در 1401، 98.7 درصد بوده است.

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در خردادماه سال 1403 به ترتیب نشان دهنده رشد 3.5 و 3.8 درصدی شاخص های مزبور نسبت به ماه قبل می باشد.

رشد نقطه به نقطه شاخص مزبور در خردادماه سال جاری در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 47 و 51.6 درصد می باشد.

گزارش «تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در خردادماه سال 1403» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی‌بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

منبع: تسنیم

705964