رکورد قیمت مسکن در تهران شکست

قیمت خانه‌های تهران اردیبهشت و خرداد امسال به ترتیب متری سه میلیون و ۱۲۰ و یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بالا رفت و از مرز متری ۸۵ میلیون رد شد
تصویر رکورد قیمت مسکن در تهران شکست

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت مسکن در تهران ظرف دو ماه گذشته که آمارهای بانک مرکزی از تحولات بازار پایتخت منتشر نمی‌شد، متری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. حالا طبق آمارهای رسمی متوسط قیمت مسکن در تهران به بیش از متری ۸۵ میلیون رسیده که بیش از هر زمان دیگری است.

افزایش قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران به یک شکل نیست و مثلا در منطقه ۱۶ که بخشی از جنوب پایتخت است، با رشد قیمت تقریبا ۱۵ درصدی روبرو می‌شیم. فرض گرفتن رقم متری ۸۵ میلیون به عنوان متوسط قیمت مسکن تهران، ارزش یک خانه ۱۰۰ متری را در کل شهر حدود هشت میلیارد و ۵۹۱ میلیون نشان می‌دهد. در منطقه یک که گران‌ترین نقطه بازار مسکن پایتخت است، طبق آمارهای رسمی با دو برابر این ارقام سروکار داریم و کف قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران به حول‌وحوش متری ۴۵ میلیون رسیده.

قیمت مسکن در تهران براساس آخرین آمارهای رسمی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، دقیقا به متری ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسید.

قیمت مسکن در تهران در آمارهای رسمی به شکل میانگین اعلام می‌شود و برگرفته از دل خریدوفروش‌های رسمی است. طبیعتا قیمت آپارتمان فول‌امکانات در مناطق گران شهر با خانه‌های سایر محله‌های پایتخت متفاوت است و بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن تهران را از برآیند سه هزار و ۸۷۲ معامله‌ای که به شکل رسمی در سامانه املاک مستغلات ثبت شدند، استخراج کرده.

قیمت مسکن در تهران حالا به شکلی است که خرید آپارتمان ۱۰۰ متری و دوخوابه در پایتخت، به شکل میانگین هشت میلیارد و ۵۹۱ میلیون هزینه دارد. قیمت آپارتمان ۸۰ متری در تهران، معادل شش میلیارد و ۸۷۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و کسی که دنبال خرید خانه ۵۰ متری و نقلی در تهران است، گزینه‌هایی را پیش‌رو دارد که متوسط قیمتشان به چهار میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

قیمت مسکن تهران فروردین امسال ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان اعلام شده بود و حالا در این مدت کمی بیش از پنج درصد به قیمت مسکن تهران اضافه شده. رشدی که در همه مناطق پایتخت سروشکل یکسانی نداشته است.

قیمت مسکن در کدام منطقه تهران بیشتر افزایش پیدا کرد

قیمت مسکن در منطقه یک که گران‌ترین نقطه بازار مسکن پایتخت است، به متری ۱۶۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است. دو ماه قبل متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران که محله‌های مثل نیاوران، فرمانیه و زعفرانیه و ... را دل خود جای داده، متری ۱۵۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بود.

قیمت مسکن در منطقه یک تهران ظرف دو ماه بیش از متری ۱۰ میلیون بالا رفته که معادل رشد هفت درصد است. با این حال در سه منطقه دیگر با افزایش بیش از ۱۰ درصدی ظرف دو ماه روبرو هستیم.

قیمت مسکن در منطقه ۱۶ که بخشی از جنوب شهر است، بیشتر از هر منطقه دیگری در دو ماه پایانی بهار، افزایش پیدا کرده است؛ حول‌وحوش ۱۵ درصد. قیمت مسکن در منطقه ۱۶ از متری ۴۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان به بیش از متری ۵۰ میلیون تبدیل شده است. از این حیث مناطق ۱۴، ۲۲ و ۲۰ در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

قیمت مسکن در طرف مقابل در منطقه‌ای مثل منطقه شش که محله‌هایی مثل یوسف‌آباد، امیرآباد، حوالی پارک لاله، خیابان کارگر و ... را شامل می‌شود، کمترین رشد را در این مدت داشته و عددورقم‌ها در حد ۱.۵ درصد بالا آمده است.

قیمت مسکن در ماه‌های ابتدایی سال درحالی افزایش پیدا کرد که هنوز حجم خریدوفروش‌های بازار تعریفی ندارد و آماروارقام سال‌های گذشته، تفاوت محسوسی با امسال دارند.

خریدوفروش مسکن در سامانه املاک مستغلات، فروردین امسال فقط برای هزار و ۵۰۸ ملک اتفاق افتاده است. بعد یک ماه که بازار مسکن از تعطیلی‌های همیشگی فروردین خلاص شده، حجم معاملات در اردیبهشت به چهار هزار و ۸۷۵ معامله رسیده است. این روند خرداد امسال ادامه نداشت. طبق جدیدترین آمارها خرداد امسال سه هزار و ۸۷۲ خانه در بستر سامانه املاک و مستغلات جابجا شدند. سه سال قبل در چنین روزهایی بیش از پنج هزار واحد مسکونی در یک ماه معامله می‌شد و این عدد پنج سال قبل حدود شش هزار واحد برآورد می‌شد.
پشت‌پرده مناطق محبوب تهران

منطقه پنج و ۱۰ تهران در ماه‌های ابتدایی امسال، البته طبق روال سال‌های گذشته بیشترین خریدوفروش‌های بازار مسکن تهران را در دل خود جا دادند.

بانک مرکزی می‌گوید، خرداد امسال در منطقه پنج تهران به‌تنهایی شاهد ۱۳.۵ درصد کل معاملات بودیم. در منطقه ۱۰ نیز حدود ۱۰ درصد خریدوفروش‌ها اتفاق افتاده است. روندی که نه فقط در فروردین و اردیبهشت امسال بلکه در سال‌های گذشته نیز با شدت و حدت نزدیکی تکرار می‌شده است.

منطقه پنج تهران یکی از متراکم‌ترین محدوده‌های مسکونی در تهران است و شبیه این اتفاق در منطقه شش نیز دیده می‌شود. محله‌هایی مثل سعادت‌آباد، شهران، شهرک اکباتان، جنت‌آباد، بخشی از پونک و ... در منطقه پنج قرار دارند و در منطقه ۱۰ نیز محله‌های معروفی مثل سلسبیل، بریانک و سی‌متری جی و ... دیده می‌شود. کمترین میزان معاملات مسکونی نیز در ماه‌ها و سال‌های گذشته در مناطق ۱۹، ۲۱ و ۲۲ به چشم می‌آید که با همان دلایل محبوبی مناطق پنج و ۱۰ قابل توجیه است.

نمای واقعی از بازار مسکن تهران

قیمت مسکن در تهران درحالی وارد سطوح جدیدی شده که کمتر از ۳۰ درصد قراردادها برای خانه‌هایی با عمر بنای زیر پنج سال به امضا رسیده است. حجم خانه‌های نسبتا نوساز در معاملات بازار مسکن در ماه‌های گذشته به ترتیب ۳۰، ۲۶ و ۲۷ درصد درصد بوده، اما تا پنج سال قبل این عدد نزدیک ۴۵ درصد برآورد می‌شد. در عوض سهم خانه‌هایی با عمر بنای بالای ۲۰ سال در این مدت از حدود ۱۰، ۱۱ درصد به حول‌وحوش ۲۵ درصد رسیده است.

قیمت مسکن از پنج سال قبل به این طرف جهش‌های پی‌درپی زیادی را تجربه کرده، اما در این مدت سهم خانه‌هایی با متراژ ۵۰ تا ۶۰ متر بیشتر از متراژهای دیگر معرفی می‌شود. جدیدترین آمارهای رسمی مشخص می‌کند نسبت به یک سال قبل ۱۰ درصد به قیمت خانه‌های تهران اضافه شده است و همین الان قیمت مسکن در مناطق یک تا شش شهرداری، از متوسط شهر بالاتر است.

منبع: فرارو

705387