کدام مواد غذایی به‌سرعت باعث چاقی می‌شوند؟

قبل از هر چیز باید بدانیم هر وزنی که داریم مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی برای سلامتی مضر است؛ بنابراین حتی کسانی که می‌خواهند چاق شوند باید مصرف شیرینی، شکلات، همبرگر، گوشت سرد، نوشابه و سایر غذاهای چرب و شیرین را محدود کنند.
تصویر کدام مواد غذایی به‌سرعت باعث چاقی می‌شوند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، لاغری ممکن است با بیماری یا اختلال خوردن مرتبط باشد؛ بنابراین برای عده‌ای از افراد مهم است که وزن خود را افزایش دهند. متخصصان تغذیه در این زمینه مصرف برخی از مواد غذایی را توصیه کرده‌اند.

داشتنِ اضافه وزن، مشکل بسیاری از افراد است. برعکس این موضوع هم صادق است: برخی از افرادِ بسیار لاغر، دوست دارند وزن اضافه کنند و به همین دلیل غذاهای چرب و شیرین می‌خورند؛ اما حتی یک گرم هم به وزن آنها اضافه نمی‌شود.

در برخی موارد، لاغری ممکن است با یک بیماری یا اختلال خوردن مرتبط باشد؛ بنابراین برای عده‌ای از افراد مهم است که وزن خود را افزایش دهند؛ اما معمولاً به این موضوع پرداخته نمی‌شود. الکساندرا مورسیه (Alexandra Murcier)، متخصص تغذیه و رژیم غذایی، معتقد است برای افزایش وزن بدون به خطر انداختن سلامتی، باید بدانیم چه غذاهایی را در فهرست خوراکی‌ها قرار دهیم.

قبل از هر چیز باید بدانیم هر وزنی که داریم مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی برای سلامتی مضر است؛ بنابراین حتی کسانی که می‌خواهند چاق شوند باید مصرف شیرینی، شکلات، همبرگر، گوشت سرد، نوشابه و سایر غذاهای چرب و شیرین را محدود کنند.

مورسیه می‌گوید: برخی از افراد از نظر فیزیولوژیک دارای وزن مناسب یا لاغر هستند؛ بنابراین افزایش وزن برای آن‌ها دشوار است. اگر این افراد هر چیزی به دستشان می‌رسد را بخورند که چاق شوند ممکن است سلامت خود را به خطر جدی بیندازند.

این متخصص تغذیه توصیه می‌کند برای اینکه به روشی نسبتاً سالم وزن اضافه کنید، غذاهای پرانرژی بخورید:

چربی بیشتری بخورید. برای افزایش وزن، می‌توانید در رژیم غذایی خود از کره، خامه و به ویژه روغن‌های گیاهی استفاده کنید که از نظر تغذیه‌ای بهتر از کره یا خامه هستند؛ همچنین اسیدهای چرب اشباع کمتری دارند. اسیدهای چرب اشباع بر سیستم قلبی‌عروقی آثار مضر دارند.

مصرف غذاهای نشاسته‌ای، برنج، ماکارونی و نان را که دارای تراکم انرژی بالایی هستند و کالری مشخصی را برای افزایش وزن فراهم می‌کنند، افزایش دهید.

مصرف پروتئین خود را افزایش دهید، به خصوص اگر می‌خواهید توده عضلانی به دست آورید؛ اما مراقب باشید وارد یک رژیم غذایی با پروتئین بالا نشوید زیرا نتیجه معکوس دارد.

متخصصان توصیه می‌کنند حتماً در رژیم غذایی خود از پروتئین‌های گیاهی (عدس، نخود، نخود فرنگی، لوبیا قرمز) زیاد استفاده کند؛ زیرا برای سلامتی مفیدتر و سرشار از کربوهیدرات است که باعث افزایش وزن می‌شود.

منبع: ایرنا

705905