داروهای جدید دیابت چگونه عمل می‌کنند؟

داروهای آگونیست گیرنده GLP-1 یا به طور خلاصه داروهای GLP-1 از داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت نوع ۲ هستند. نسل جدیدتر این داروها که برای درمان چاقی به تأیید رسیده‌اند، در سال‌های اخیر بسیار پرفروش شده‌اند.
تصویر داروهای جدید دیابت چگونه عمل می‌کنند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، این داروهای تزریقی با تقلید از عملکرد یک هورمون طبیعی بدن به نام «پپتید شبه ‌گلوکاگونی- یک» (GLP-1) که در روده کوچک تولید می‌شود، عمل می‌کنند.

‍پپتید شبه‌گلوکاگونی-یک یا GLP-1 این اثرات را در بدن ایجاد می‌کند:

یک- تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده

دو- مهار ترشح گلوکاگون که هورمونی است که سطح قند خون را بالا می‌برد

سه- کاهش سرعت تخلیه معده که به جلوگیری از افزایش قند خون بعد از غذا کمک می‌کند

داروهای آگونیست گیرنده GLP-1 نیز اثرات این هورمون را تقلید می‌کنند:

یک - این داروها به گیرنده‌های پپتید شبه ‌گلوکاگونی- یک یا GLP-1 روی سلول‌های بتای لوزالمعده متصل می‌شوند و آنها را تحریک می‌کنند تا انسولین بیشتری آزاد کنند.

دو - این داروها با اتصال به گیرنده GLP-1 باعث کاهش ترشح گلوکاگون در سلول‌های آلفا در لوزالمعده می‌شوند. گلوکاگون هورمونی است که میزان قند خون را بالا می‌برد.

سه- این داروها با اتصال به گیرنده GLP-1 سرعت تخلیه معده را کاهش می‌دهند که به جلوگیری از افزایش سریع قند خون بعد از غذا کمک می‌کند.

اثرات ترکیبی آگونیست‌های GLP-1 به کاهش میزان قند خون و بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. این داروها همچنین توانند با کاهش اشتها و کاهش سرعت هضم غذا منجر به کاهش وزن شوند.

منبع: همشهری آنلاین

705651